ماهان شبکه ایرانیان

درِ اضطراری هواپیمای بوئینگ هنگام پرواز از جا کنده شد

هرچند کسی در حادثه مجروح نشد، اما اگر دیرتر اتفاق می‌افتاد می‌توانست عواقب خیلی جدی‌تری به بار آورد.

گزارشی تازه می‌گوید که یک خروجی اضطراری هواپیمای بوئینگ 737 مکس که ماه پیش هنگام پرواز از جا کنده شد به درستی سفت و ایمن نشده بود.
 
به گزارش بی بی سی؛ هیات ایمنی سازمان ملی حمل و نقل آمریکا این موضوع را در گزارشی که شامل یافته‌های اولیه تحقیقات خود درباره حادثه است اعلام کرده است.
 
این سازمان می‌گوید که 4 مهره کلیدی هواپیما برای چفت کردن این خروجی اضطراری به بدنه مفقود بود.
 
در جریان حادثه ماه پیش، که برای خطوط هوایی آلاسکا اتفاق افتاد، یک خروجی 9 دقیقه بعد از پرواز از فرودگاه بین‌المللی پورتلند از جا در آمد. این خروجی تاکنون استفاده نشده بود.
 
هرچند کسی در حادثه مجروح نشد، اما اگر دیرتر اتفاق می‌افتاد می‌توانست عواقب خیلی جدی‌تری به بار آورد.
 
بعد از حادثه، فشار کابین هواپیما به سرعت افت کرد، چون هوای داخل با هوای اتمسفر در آن ارتفاع همسطح شد.
 
خروجی اضطراری را یک شرکت عرضه قطعات بوئینگ به نام «اسپیریت اروسیستمز» ساخته و آن را پیش از تحویل هواپیما به بوئینگ در بدنه نصب کرده بود.
 
براساس گزارش اولیه این خروجی (موسوم به پلاگ) یک بار نصب شد، اما به دلیل مشاهده صدماتی که در مرحله تولید وارد شده بود دوباره از جا در آورده شد.
 
شواهد تصویری نشان می‌دهد که وقتی این خروجی دوباره نصب شد، حداقل سه عدد از چهار مهره آن بسته نشده بود.
 
«اسپیریت اروسیستمز» گفت که مشغول همکاری نزدیک با بوئینگ و سازمان هوانوردی «برای بهبود مستمر فرآیندها (مرحله تولید) و برآورده کردن بالاترین استاندارد ایمنی، کیفیت و قابلیت اعتماد است.»
 
این یافته‌ها احتمالا بوئینگ را معذب خواهد کرد، چون از قبل با انتقادهایی در ارتباط با فرهنگ حاکم بر شرکت و فرآیندهای کنترل کیفیت روبرو بوده است.
 
خروجی از جا کنده شده
خروجی از جا کنده شده
 
از زمان حادثه اخیر، مهره‌ها و قطعات مشابه دیگری که شل بوده در هواپیماهای دیگر 737 مکس پیدا شده که استانداردهای بوئینگ را زیر سوال برده است.
 
این شرکت هفته جاری اعلام کرد که نقائص بیشتری در بخش‌هایی از بدنه یافته و آنها را به «اسپیریت اروسیستمز» ارجاع داده است.
 

تاریخچه مشکلات

پیش از حادثه در خطوط هوایی آلاسکا، مشکلات جدی دیگری در خط تولید 737 مکس پیدا شده بود، از جمله کشف نقائصی که بر قطعات کلیدی هواپیما اثر می‌گذارد و همچنین ضعفی در یک قطعه که از سپر باک سوخت مرکزی در برابر صاعقه محافظت می‌کند.
 
این مشکلات به خصوص با توجه به کارنامه 737 مکس مورد توجه قرار گرفته است.
 
این هواپیما - نمونه جدید همان 737 بوئینگ که چند دهه پرواز می‌کرد - در سال های 2018 و 2019 دو سانحه داشت که به مرگ 346 نفر منجر شد.
 
آن سقوط‌ها به نرم‌افزارهای کنترل پرواز که درست طراحی نشده بود نسبت داده شد، که هر دو هواپیما را موقع پرواز وادار به شیرجه‌ای فاجعه‌بار و اصابت به زمین کرد. در هیچ یک از آن دو مورد خلبان‌ها نتوانستند بر سیستم فائق آیند و جلو سقوط را بگیرند.
 
در پی آن حوادث بوئینگ از سوی قانونگذاران و کنشگران ایمنی با این اتهام روبرو شد که سود را بالاتر از ایمنی مسافران قرار داده است.
 
مایک ویتاکر، رئیس سازمان هوانوردی آمریکا، روز سه‌شنبه در یک کمیته کنگره شهادت داد که بازرسی‌ها به روی این هواپیما «نشان می‌دهد که مشکلات در سیستم (کنترل) کیفیت بوئینگ غیرقابل قبول و نیازمند بررسی‌های دقیق بیشتر است.»
 
او قول داد که برای تقویت بازرسی‌های ایمنی در کارخانه‌های بوئینگ «نیروهای بیشتری به کار گرفته شود.»
 
آقای ویتاکر به یک کمیته کنگره گفت که او اطمینان حاصل خواهد کرد این شرکت برای هرگونه نارسایی یا خودداری از همکاری با سازمان او مسئول شناخته شود.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان