عدم تبعیت ایرلاین‌ها از قانون قیمت‌گذاری بلیت

سازمان هواپیمایی کشور و وزارتخانه راه و شهرسازی در خصوص سامان‌دهی بازار بلیت هواپیما رسماً باید دخالت کنند تا بساط سوداگری در این حوزه برچیده شود. همچنین با توجه به عرضه سوخت هواپیما با قیمت پایین به شرکت‌های هوایی، ایرلاین‌ها بهانه‌ای برای افزایش قیمت بیش‌از اندازه نخواهند داشت.

طبق بررسی‌های صورت گرفته از بازار بلیت هواپیما مشخص شد که ایرلاین‌ها از قانون قیمت‌گذاری بلیت هواپیما تبعیت نمی‌کنند.
 
به گزارش مهر، علی رغم وعده مسؤولان در خصوص نظارت بر فروش بلیت هواپیما، بر اساس بررسی میدانی خبرنگار مهر حاکی از آن است که این بازار در شرایط خود نابسامانی به سر می‌برد از اواسط دی ماه بلیت مسیرهای پر تردد با افزایش صد درصدی مواجه شد به طوری که مسافرین از وضعیت قیمت گذاری بلیت‌ها شاکی بودند.
 
زمانی که دلیل این افزایش را پیگیری کردیم ایرلاین‌ها مدعی شدند دلیل گرانی بلیت به دلیل ثابت بودن نرخ در طول 2 سال گذشته بود. ایرلاین‌ها ادعا می‌کنند که قیمت بلیت هواپیما با توجه به افزایش هزینه‌ها برای آنها صرفه اقتصادی ندارد و باید نرخ‌گذاری توسط خود اشرکت‌های هواپیمایی انجام شود.
 
البته شرکت‌های هوایی اخیراً علاوه بر گران‌فروشی صد درصدی در لحظه آخر اقدام به لغو پرواز می‌کنند بدون هیچ‌گونه توضیح و عذرخواهی، که با انجام این کار قطعاً آحاد مردم را عصبانی خواهد کرد. ایرلاین‌ها با انجام چنین روش‌هایی در برابر قانون مقاومت می‌کنند که چنین روشی موجب سوداگری و رواج عرضه بلیت با قیمت نامتعارف در بازار می‌شود.
 

افزایش 29 درصدی بلیت، ایرلاین‌ها را قانع نکرد

البته باید توجه داشت در خردادماه امسال نیز شرکت‌های هواپیمایی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما اعتراض‌های بسیاری داشتند تا پس‌از جنجال‌های فراوان مجوز افزایش 29 درصدی قیمت بلیت از سوی سازمان هواپیمای و ستاد تنظیم بازار صادر شد.
 
این افزایش قیمت 29 درصدی همچنان شرکت‌های هوایی را راضی نکرده بود، ایرلاین‌ها معتقد بودند که میزان افزایش قیمت فعلی بلیت‌های هواپیما باید با توجه به تورم روز کشور باشد که در همین راستا مجدد انجمن شرکت‌های هواپیمایی درخواست افزایش 50 درصدی قیمت بلیت را که این درخواست از سوی مراجع مربوطه رد شد.
 
اما حال، با رصد سایت‌های معتبر فروش بلیت متوجه افزایش قیمت‌های بلیت در تمام مقصدهای کشور خواهیم شد.
 
عدم تبعیت ایرلاین‌ها از قانون قیمت‌گذاری بلیت
 
از دی‌ماه که قیمت بلیت‌های هواپیما با افزایش روبه رو شد که در مقابل موجب کمیاب شدن بلیت هواپیما در بازار شد که پس از رأی دیوان، بلیت پروازهای داخلی از سوی شرکت‌های هواپیمایی با افزایش حدود 100 درصدی قیمت‌ها، عرضه شد.
 
پیش از رأی دیوان عدالت اداری و افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی توسط شرکت‌های هواپیمایی، بازار حمل‌ونقل هوایی با کمبود یا نبود بلیت پروازهای داخلی مواجه شد که به نظر می‌رسد چنین موضوعی با هدف و برنامه‌ریزی شده رخ داده تا مسؤولان بالادستی با قانون آزادسازی قیمت بلیت هواپیما موافقت کنند.
 
با موقوف‌الاجرا شدن رأی دیوان عدالت اداری، مجدد بلیت پروازهای داخلی کمیاب و در برخی از مسیرها همچنان نایاب شده است. همچنین معدود بلیت‌های موجود در برخی مسیرهای پروازی نیز با قیمت بالا و به‌صورت «بیزینس» عرضه می‌شود.
 
بلیت
 
سازمان هواپیمایی کشور و وزارتخانه راه و شهرسازی در خصوص سامان‌دهی بازار بلیت هواپیما رسماً باید دخالت کنند تا بساط سوداگری در این حوزه برچیده شود. همچنین با توجه به عرضه سوخت هواپیما با قیمت پایین به شرکت‌های هوایی، ایرلاین‌ها بهانه‌ای برای افزایش قیمت بیش‌از اندازه نخواهند داشت.
 

شرکت‌های هوایی متخلف منتظر لغو مجوز خود باشند

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی گفت: هرگونه افزایش قیمت‌ها به نفع شرکت‌های هواپیمایی نخواهد بود تا بتوانند آن را صرف توسعه ناوگان یا اصلاح حقوق و دستمزد کارکنان خلبانان و کادر پرواز خود کنند، بلکه همواره واسطه‌ها بیشترین انتفاع را می‌برند.
 
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برخورد تعزیراتی انجام شده با برخی ایرلاین‌ها در هفته‌های گذشته به دلیل گران‌فروشی بلیت هواپیما، خاطرنشان کرد: حدود 18 شرکت هواپیمایی داریم که باید مقررات را به طور کامل رعایت کنند.
 
وی ادامه داد: سوخت ارزان لیتری 600 تومانی در اختیار شرکت‌های هواپیمایی قرار می‌گیرد، همچنین در حوزه ترخیص قطعات و بدهی‌هایی که شرکت‌های هواپیمایی به فرودگاه‌ها دارند، تسهیلاتی ارائه شده و همراهی‌هایی انجام می‌شود و حتی در موضوع قیمت‌ها در پروازهای خارجی به آنها کمک‌هایی می‌شود، توقع داریم همه ایرلاین‌ها مقررات را رعایت کنند.
 
بذرپاش به ارزان بودن بلیت برخی مسیرهای پروازی اشاره کرد و اظهار داشت: در این زمینه برخی شرکت‌های هواپیمایی درخواست‌هایی برای افزایش قیمت‌ها داشته‌اند که این موضوع به معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی ارجاع داده شده تا با تک‌تک این شرکت‌ها و همچنین سازمان هواپیمایی کشوری جلساتی برگزار و اسناد مالی‌شان بررسی و حسابرسی شود؛ زیرا راضی به ضرر بر زیان شرکت‌ها نیستیم.
 
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در این زمینه تصمیمات راهبردی در حوزه فرودگاهی، شیوه عرضه بلیت، مجوزهای پروازی و… نیز در حال اتخاذ شدن است و باید اصلاحات اساسی انجام شود. باید برخی استانداردها، رویه‌ها و مجوزها اصلاح شود تا اگر مقرراتی وضع شد، امکان انحراف از آنها به حداقل برسد.
 

دود اختلاف بر سرافزایش قیمت بلیت هواپیما به چشم مسافران رفت

اختلاف نظر سازمان و ارگان‌ها برای نحوه قیمت‌گذاری بلیت هواپیما موجب شکایت مسافرین این صنعت حمل و نقل شد و به نظر می‌رسد با موقوف‌الاجرا شدن حکم دیوان عدالت اداری، شرکت‌های هوایی از قانون قبلی پیروی نمی‌کنند و براساس دلخواه خود بلیت را قیمت‌گذاری و در بازار عرضه می‌کنند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان