محققان: مصرف روزانه پیتزا و همبرگر می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد

متخصص آمار زیستی دانشگاه باند می‌گوید: «رشد آلزایمر در مغز از میانسالی شروع می‌شود و اثرات آن را می‌توان به سبک زندگی کنترل‌نشده از سنین پایین‌تر نسبت داد.»

محققان با بررسی عادات غذایی افراد مبتلا به آلزایمر، ارتباطی بین این بیماری و مصرف غذا‌های فرآوری‌شده یافته‌اند.
 
به گزارش دیجیاتو؛ محققان استرالیایی ارتباطی بین آلزایمر و مصرف روزانه غذا‌های مبتنی بر گوشت و مواد فرآوری‌شده مانند همبرگر و پیتزا پیدا کرده‌اند. در این پژوهش عادات غذایی 438 نفر تجزیه‌وتحلیل شد؛ محققان دریافتند افرادی که مبتلا به آلزایمر هستند، به‌طور منظم غذا‌های فرآوری‌شده مانند سوسیس، ژامبون، پیتزا و همبرگر مصرف می‌کنند. همچنین این افراد تمایل کمتری به خوردن میوه و سبزیجات دارند.
 
براساس مقاله منتشرشده در Journal of Alzheimer's Disease، محققان در این پژوهش عادات غذایی 108 بیمار مبتلا به آلزایمر را با 330 فرد سالم مقایسه کردند. این پژوهش که توسط محققان دانشگاه باند و دانشگاه گریفیث در استرالیا انجام شد، ارتباطی بین آلزایمر و مصرف روزانه غذا‌های فرآوری‌شده مانند همبرگر و پیتزا یافته است.
 
متخصص آمار زیستی دانشگاه باند می‌گوید: «رشد آلزایمر در مغز از میانسالی شروع می‌شود و اثرات آن را می‌توان به سبک زندگی کنترل‌نشده از سنین پایین‌تر نسبت داد.»
 

ارتباط آلزایمر و مصرف روزانه پیتزا و همبرگر

 
عوامل بسیار زیادی مانند فعالیت‌های ورزشی، الگوی خواب و عوامل ژنتیکی روی آلزایمر تأثیر می‌گذارند؛ به‌این‌ترتیب نمی‌توان نتایج این پژوهش را کامل و جامع درنظر گرفت، چون صرفاً نمی‌توان رژیم غذایی را مسئول افزایش خطر آلزایمر دانست.
 
همچنین مشخص نیست که چگونه این عادات غذایی می‌تواند به آلزایمر منتهی شود. بااین‌حال، می‌دانیم که رژیم غذایی روی سلامت انسان تأثیر بسیار زیادی می‌گذارد. این پژوهش درواقع نشان می‌دهد که آنچه می‌خوریم می‌تواند در تعیین میزان مستعدبودن ما در بیماری‌هایی مانند آلزایمر نقش داشته باشد.
 
علاوه‌براین، به‌نظر می‌رسد غذا‌های فوق‌فرآوری‌شده نیز تا حدودی بر زوال شناختی در برخی افراد اثر می‌گذارد. این نوع غذا‌ها مواد مغذی و فیبر کمتری دارند و باید مصرف آن‌ها را کاهش داد.
 
در استرالیا، از هر 10 نفر که سن بیشتر 65 سال دارد، یک نفر به آلزایمر مبتلاست؛ آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل است و چنین آمار‌های بالایی در سایر کشور‌های توسعه‌یافته مانند ایالات‌متحده نیز وجود دارد.
 
اگر محققان بتوانند عواملی را که باعث این بیماری می‌شود شناسایی کنند، شاید بتوان این آمار را کاهش داد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان