ربات داوینچی حین جراحی آدم کشت

گفتنی است که شرکت Intuitive یک برنامه آموزشی قبل از فروش ربات داویچی ارائه می‌دهد، اما تحقیقات در سال ۲۰۱۸ نشان داده است که از نظر قانونی نمی‌تواند جراحان را ملزم به تکمیل این دوره کند.

بر اساس اعلام دادگاه، ربات جراح داوینچی روده کوچک یک زن را در حین جراحی سوزانده و منجر به مرگ وی شده است.

به گزارش ایسنا، بر اساس یک دادخواست در ایالت فلوریدا آمریکا، یک دستگاه رباتیک باعث سوختن و پاره شدن روده کوچک یک زن در حین جراحی سرطان روده و مرگ وی شده است.

به نقل از ان‌بی‌سی نیوز، این زن به نام ساندرا سولتزر(Sandra Sultzer) پس از عمل جراحی در سپتامبر 2021 دچار درد شکم و تب شد و برای بخیه پارگی به اقدامات بیشتری نیاز داشت. در دادخواست آمده است که وی در فوریه 2022 به دلیل جراحت روده کوچک درگذشت.

بنابراین همسر ساندرا به نام هاروی سولتزر از سازنده این ربات جراح که شرکت Intuitive Surgical است، شکایت کرده است.

در این شکایت آمده است که این شرکت می‌دانسته که این ربات دارای مشکلات عایق‌بندی است که ممکن است باعث نشت برق و سوزاندن اندام‌های داخلی شود، اما این خطر را به صورت عمومی فاش نکرده است.

این شکایت همچنین ادعا می‌کند که این شرکت ربات‌های خود را به بیمارستان‌هایی می‌فروشد که هیچ تجربه‌ای در جراحی رباتیک ندارند و جراحان را به درستی در مورد نحوه استفاده از دستگاه معروف به داوینچی خود آموزش نمی‌دهد.

گفتنی است که شرکت Intuitive یک برنامه آموزشی قبل از فروش ربات داویچی ارائه می‌دهد، اما تحقیقات در سال 2018 نشان داده است که از نظر قانونی نمی‌تواند جراحان را ملزم به تکمیل این دوره کند.

در حالی که این شرکت هنوز به این دادخواست واکنشی نشان نداده است، جک اسکارولا وکیل هاروی سولتزر می‌گوید نه او و نه موکلش هیچ اظهار نظری فراتر از حرف‌های موجود در این دادخواست ندارند.

طبق این دادخواست، مسائلی از این دست به بیش از یک دهه قبل بازمی‌گردد. این شکایت ادعا می‌کند که شرکت Intuitive هزاران گزارش در مورد آسیب‌ها و نقص‌های مرتبط با داوینچی دریافت کرده است، اما آنها را به طور منظم به سازمان غذا و دارو(FDA) گزارش نکرده است.

در یک گزارش مالی در سال 2014 آمده است که شرکت Intuitive در آن سال در حدود 93 پرونده قضایی داشته است. شاکیان در این 93 پرونده ادعا کرده‌اند که خود آنها یا یکی از اعضای خانواده‌شان با استفاده از سیستم جراحی داوینچی تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند و متحمل انواع صدمات شخصی و در برخی موارد مرگ شده‌اند.

این شرکت 67.4 میلیون دلار در سه ماهه اول 2014 و 9.6 میلیون دلار در سه ماهه دوم آن سال کنار گذاشته تا بتواند غرامت حاصل از تعدادی از این شکایات را تسویه کند.

بسیاری از پزشکان جراحی رباتیک را ایمن می‌دانند، اما بحث در مورد اینکه آیا این جراحی از جراحی سنتی موثرتر است یا خیر وجود دارد. هدف از این فناوری این است که جراحی‌ها را دقیق‌تر و کمتر تهاجمی کند تا در نهایت منجر به دوره بهبودی کوتاه‌تر و کمتر دردناک‌ شود.

شرکت Intuitive اولین نسخه از ربات جراح داوینچی را در سال 1999 معرفی کرد، زمانی که جراحی رباتیک هنوز خیلی جدید بود و سازمان غذا و داروی آمریکا این سیستم را یک سال بعد تایید کرد.

بر شکایت کنونی سولتزر، شرکت Intuitive تاکنون صدها شکایت و گزارش در مورد نقص ربات داوینچی خود دریافت کرده است. بسیاری از این شکایات به تَرَک‌ها یا شکاف‌هایی در نوک لاستیکی مورد استفاده برای پوشاندن ابزارهای فلزی داوینچی اشاره کرده‌اند که این نقص‌ها باعث شده تا برق بدون اطلاع جراحان نشت کند.

گفتنی است که در سال 2011، پژوهشگران دانشگاه وسترن انتاریو در مطالعه‌ای نگرانی‌های ایمنی را در مورد ابزارهای جراحی داوینچی اعلام کردند. آنها 37 ابزار داوینچی را آزمایش کردند و دریافتند که همه آنها دارای «نشت برق» هستند که در برخی موارد تشخیص دادند که برای ایجاد سوختگی الکتریکی کافی است.

سپس سازمان غذا و داروی آمریکا در ژوئیه 2013 نامه‌ای هشدار دهنده به Intuitive ارسال کرد و چندین نمونه از عدم رعایت مقررات فدرال را خاطرنشان کرد.

تجزیه و تحلیل ان‌بی‌سی نیوز در سال 2018 بیش از 20 هزار عارضه نامطلوب مربوط به داوینچی را در 10 سال گذشته بر اساس گزارش‌های ارسال شده به پایگاه داده MAUDE FDA که مشکلات دستگاه‌های پزشکی را ردیابی می‌کند، شناسایی کرده است. اغلب این گزارش‌ها مربوط به نقص‌هایی بود که برخی از آنها جزئی بودند، اما 2000 گزارش به جراحات و 274 مورد مرگ اشاره کردند.

در مجموع، بیش از 12 بیمار در سال 2018 به این پایگاه خبری گفتند که در طول جراحی با داوینچی سوخته یا زخمی شده‌اند. همچنین سوابق پزشکی یک زن نشان داد که روده بزرگ او آسیب دیده و رحم او در طول هیسترکتومی در سال 2015 توسط این ربات سوخته است.

شرکت Intuitive در آن زمان به این اتهامات پاسخ داد و گفت که ایمنی داوینچی توسط شواهد علمی پشتیبانی می‌شود.

در بیانیه این شرکت آمده بود: در حالی که به طور کلی هرگونه عمل جراحی با خطر همراه است، بهترین شواهد در مورد ایمنی و اثربخشی جراحی به کمک ربات را می‌توان در بیش از 15 هزار مقاله علمی یافت که کاملاً مبتنی بر روش علمی انجام شده‌اند و در مجموع از ایمنی و کارایی سیستم‌های ما پشتیبانی می‌کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان