چرا همچنان فرآیند دریافت اطلاعات هزینه سوخت در پمپ‌ بنزین‌ها دستی انجام می‌شود؟

دو ماه از حمله هکری به جایگاه های سوخت کشور می گذرد و دریافت اطلاعات هزینه سوخت توسط سامانه های پرداخت همچنان به صورت دستی انجام می‌شود...

با گذشت دو ماه از حمله هکری به پمپ بنزین ها، فرآیند دریافت اطلاعات هزینه سوخت توسط سامانه های پرداخت همچنان دستی انجام می‌شود، معاون فناوری سازمان نصر کشور به سیتنا گفت که «با توجه به اینکه سامانه‌های قبلی هنوز به مرحله پایدار نرسیده است، ارتباط برخی از سامانه‌های پرداخت با دستگاه‌های نازل برقرار نیست»، نائب رئیس انجمن صنفی افتا هم به سیتنا توضیح داد که «تا زمانی که از امنیت شبکه‌های مستقل از کارت سوخت، اطمینان حاصل نشود، مجوز اتصال به شبکه کارت سوخت داده نمی‌شود».

به گزارش سیتنا، اواخر آذرماه سال جاری بود که به جایگاه های سوخت کشور حمله هکری شد و کارت‌های سوخت‌ از کار افتاد. مسوولیت حمله هکری مذکور را یک گروه منتسب به رژیم صهیونیستی بر عهده گرفت و سازمان پدافند غیرعامل نیز در واکنش به این رخداد، بیانیه ای صادر و اعلام کرد: سازمان پدافند غیرعامل کشور تمام گزینه‌های محتمل از جمله نفوذ و هک را در نظر و تحت بررسی دارد اما در شرایط فعلی نمی‌توان ادعاهای مطرح شده از سوی دشمن را تایید کرد.

اوجی، وزیر نفت نیز در ادامه واکنش‌ها اظهار کرد که «تا چند ساعت دیگر، همه جایگاه های سوخت در همه استانها به طور دستی وارد مدار می شوند.»؛ هرچند این فرایند با معطلی مردم در صف پمپ بنزین ها همراه بود، اما در نهایت با دستی شدن کارتخوان ها، مشکلات سوخت گیری و صفهای طویل، مرتفع شد.

اکنون دو ماه از حمله هکری مذکور می گذرد و دریافت اطلاعات هزینه سوخت توسط سامانه های پرداخت همچنان به صورت دستی انجام می‌شود، بدین شکل که متصدی جایگاه های سوخت، پس از بررسی مانیتورها و میزان بنزین مصرفی، مبلغ بنزین را محاسبه و به طور دستی وارد دستگاه کارتخوان کرده و در خاتمه، راننده کارت کشیده و مبلغ را می پردازد، این روش، علاوه بر طولانی تر کردن فرایند سوخت گیری خودروها، مشکل محاسبه مبلغ بنزین مصرف شده را برای کارگران جایگاه ها به وجود آورده است؛ چراکه در اکثر مواقع، میزان بنزین مصرفی عدد رندی نیست و از آن مهمتر، بنزین به صورت دو نرخی ارائه می شود.

احمد نیرومند، معاون فناوری و برنامه‌ریزی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون تداوم این روند در وضعیت کارت های سوخت و سیستم بانکی در جایگاه‌های سوخت کشور، گفت: با توجه به اینکه سامانه‌ها و روش‌های قبلی هنوز به مرحله پایدار نرسیده است، ارتباط برخی از سامانه‌های پرداخت با دستگاه‌های نازل برقرار نیست.

وی، افزود: تداوم این موضوع توسط مسوولان مربوطه در حال پیگیری است، اما تاکنون به نتیجه نهایی نرسیده است.

معاون فناوری و برنامه‌ریزی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، خاطرنشان کرد: سوخت گیری در جایگاه‌ها طبق روال قبل صورت می‌گیرد و پرداخت‌ها نیز از طریق دستگاه‌های پرداخت انجام می‌شود و چالش اصلی در مسئله دریافت اطلاعات هزینه سوخت توسط سامانه های پرداخت و تسهیل و سرعت گرفتن سوخت گیری شهروندان است.

دکتر هاشم حبیبی، نائب رئیس انجمن صنفی افتا هم پیرامون این موضوع به خبرنگار سیتنا، گفت: با توجه به اهمیت و حساسیت شبکه کارت سوخت، اتصال هر شبکه یا سامانه‌ای به این شبکه، باید با رعایت تمهیدات امنیتی انجام شود، لذا با نظر مراجع ذیصلاح، تمامی اتصال‌ها به شبکه کارت سوخت قطع شده است و تا زمانی که از امنیت شبکه‌های مستقل از کارت سوخت، اطمینان حاصل نشود، مجوز اتصال به شبکه کارت سوخت را نخواهند داشت.

وی، ادامه داد: پیشنهاد می‌شود شبکه‌های مستقل از شبکه بانکی در تعامل با مراجع ذیصلاح و شرکت‌های حوزه افتا نسبت به برقراری امنیت مورد نظر و گرفتن تاییدیه امنیتی، اقدام کنند.

نائب رئیس انجمن صنفی افتا، تاکید کرد: اعضای انجمن صنفی افتا با توجه به توانمندی خوبی که دارند، می‌توانند در این حوزه کمک شایانی به برقراری امنیت و ایجاد اطمینان خاطر برای مسولین و شهروندان کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان