گزارش مشرق/

رادیکال‌ها مهدی کروبی را سانسور کردند! / چه کسی از قول کروبی بیانیه تحریم انتخابات داده است؟ / کروبی در انتخابات شرکت می‌کند

گفته می‌شود که در سانسورمواضع کروبی و بیانیه نویسی از جانب وی چند عنصر مرتبط با منافقین نقش اساسی دارند!

سرویس سیاست مشرق- انتشار یک بیانیه شبانه از جانب مهدی کروبی باعث بهت و حیرت بسیاری از اصلاح‌طلبان شده است. در این بیانیه که رادیو فردا ارگان خبری سازمان سیا آن را منتشر کرده به نقل از یکی از پسران کروبی نقل‌شده است که پدرش برخلاف گذشته نظری در مورد انتخابات ندارد.

بی‌نظری کروبی در انتخابات همان موضع جبهه اصلاحات است که از حدود یک سال قبل با اعمال فشار سنگین روی اصلاح‌طلبان به دنبال تحریم انتخابات بوده است، جبهه اصلاحات مدتی قبل با انتشار یک اطلاعیه جنجالی اعلام کرد که در انتخابات پیشرو فاقد نظر سیاسی بوده و به هیچ‌یک از اعضای منتسب به جناح چپ توصیه مشارکت در انتخابات را نمی‌کند.

مدتی بعد آذر منصوری و جواد امام رئیس و سخنگوی جبهه اصلاحات در یک نشست خبری مشترک که توسط رسانه‌های اصلاح‌طلب بایکوت شده بود به تشریح مواضع سازوکار انتخاباتی اصلاح‌طلبان پرداخته و اعلام کردند که جناح چپ به دنبال اصلاحات جامعه‌محور (اصلاحات خیابانی) بوده و دیگر تمایلی به اصلاحات صندوق محور ندارد.

رادیکال‌ها مهدی کروبی را سانسور کردند! / چه کسی از قول کروبی بیانیه تحریم انتخابات داده است؟ / کروبی در انتخابات شرکت می‌کند

معبر گشایی خیابانی به‌جای اصلاح‌طلبی پارلمانی

البته مدتی بعد اصلاح‌طلبان رادیکال پرده از راهبردهای خود در انتخابات برداشته و اعلام کردند که ایده اصلی آن‌ها نافرمانی مدنی است و این اقدام مقدمه حضور در خیابان است، از نگاه اصلاح‌طلبان رادیکال محورهای هندسی فعلی در میان چپ‌ها باید شکسته شود (معبر گشایی) و با نگاهی فرا انتخاباتی از تقلیل اصلاح‌طلبی جلوگیری شود، به عبارتی روشن و ساده، اصلاح‌طلبان ساختاری معتقدند که سروکله زدن با هیئت‌های اجرایی و نهادهای انتخاباتی در کشور وقت تلف کردن بوده و به‌جای بازی با گزینه‌های دوم و سوم متصل به قدرت باید مستقیم به سراغ اصل نظام رفته و از هر نوع کنش منتهی به انتخابات عبور کرد.

حجاریان درباره این استراتژی خیابان محور گفته است:

اگر زورمان رسید و توانستیم با اصول و برنامه وارد انتخابات شویم، سیاست ورزی انتخاباتی می‌کنیم در غیر این صورت به‌صورت تمام‌وقت از صدر تا ذیل، یعنی از بانیان از حذف اراده مردم تا خروجی‌های استصواب را نقد فنی و کارشناسی می‌کنیم؛ اما ممکن است به‌نقد کارشناسی هم بسنده نشود. من قبل‌تر گفته‌ام میان انتخابات و خیابان منازل زیادی است ازجمله نافرمانی مدنی، شکل‌های خفیف نافرمانی مدنی می‌تواند حکومت را سر عقل بیاورد، چون لزوماً تصمیم‌های سیاستی فعلی برآمده از عقل نیستند!

البته راهبرد جدید اصلاح‌طلبان رادیکال در میان چپ‌های قدیمی و استخوان خردکرده در سیاست خریدار نداشت، برخی از آن‌ها به‌صورت علنی علیه راهبرد جدید جبهه اصلاحات واکنش نشان داده و با نوشتن بیانیه‌ای با امضای 110 نفر راهشان را از هسته سخت اصلاحات جدا کردند، برخی دیگر چون بهزاد نبوی به دل حوادث زده و با ارتباط‌گیری با استان‌های مختلف آن‌ها را تشویق کردند تا در انتخابات لیست داده و مشارکت کنند، نبوی معتقد بود که وقتی نامزدهای اصلاح‌طلب از سوی شورای نگهبان در بسیاری از شهرها تائید صلاحیت شده‌اند، طرح تحریم انتخابات ایده‌ای خام و کودکانه است.

مواضع روشن اصلاح‌طلبان مشارکت‌جو باعث شد تا رادیکال‌ها دست‌به‌کار شده تا هژمونی خود را در جبهه اصلاحات از دست ندهند، حمله سازمان‌یافته سایبری به امضاکنندگان بیانیه 110 نفره، تحقیر افرادی که تبلیغ مشارکت در انتخابات می‌کنند و تهدید نامزدهای اصلاح‌طلب برای انصراف ازجمله اقداماتی است که این افراد در روزهای اخیر انجام داده‌اند، این سطح از اقدامات تهاجمی از سوی حلقه محفلی رادیکال‌ها به‌قدری بود که محمد قوچانی زبان به اعتراض گشوده و هسته سخت جبهه اصلاحات را همسان با منافقین و بلشویک‌ها خواند!

اما تنها مأموریت رادیکال‌ها تنها تخریب شخصیتی مشارکت‌کنندگان در انتخابات نبود، آن‌ها تلاش می‌کردند تا به هر نحوی که شده اصلاح‌طلبان شاخص را با خود همراه سازند، کار به‌جایی رسید که محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات مجبور شد در سخنانی دوپهلو فشار تندروها را از روی سرخود برداشته و با آن‌ها همراهی غیررسمی کند، اما گزینه دیگری که می‌توانست روی بدنه چپ‌ها اثر راهبردی بگذارد مهدی کروبی است که در چند سال اخیر در فضای سیاسی کشور فعال بوده و در انتخابات سال 1400 برخلاف نظر خاتمی و موسوی به نامزد میانه‌روها رأی داده بود.

رادیکال‌ها مهدی کروبی را سانسور کردند! / چه کسی از قول کروبی بیانیه تحریم انتخابات داده است؟ / کروبی در انتخابات شرکت می‌کند

صدای مخالف را در گلو باید خفه کرد/ پشت پرده یک بیانیه جعلی!

شیخ اصلاحات پس از نقش‌آفرینی در فتنه آمریکایی به این نتیجه رسید که بازی در زمین براندازی هم قامت او نبوده و ازنظر هویتی با او تعارض دارد، این پشیمانی تا جایی بود که کروبی در همان سال 88 تصمیم گرفته بود راه خود را از موسوی جدا کند، آن روزها برخی مشاورانش با تهدید مانع چنین تصمیمی شده و او را شیخ ساده‌لوح نامیدند، این سرکوب فکری باعث شد تا کروبی آن روزها نتواند مواضع خود را بروز بدهد.

اما کروبی به‌مرور فاصله خود را با رادیکال‌های اصلاحات افزایش داده تا جایی که دیگر حاضر نشد همراه با موسوی بیانیه‌های مشترک و دو امضایی صادر کند، فاصله کروبی با هسته سخت اصلاحات به سطحی رسید که شیخ اصلاحات دریک سخنرانی در منزل کرباسچی از حفظ نظام سخن گفت.

مدتی بعد سعید رضوی فقیه از افراد نزدیک به کروبی به تشریح ایده رئیس سابق مجلس پرداخته و اعلام کرد که کروبی متمایل به میانه‌روها است و نه براندازان، این جمله غوغایی در میان رادیکال‌ها به پا کرده تا جایی که محمدجواد اکبرین عضو ستاد موسوی که در پاریس جذب تشکیلات منافقین شده بود اعلام کرد که کروبی از اوضاع اطلاع نداشته و ساده‌لوحی برازنده او است!

رادیکال‌ها مهدی کروبی را سانسور کردند! / چه کسی از قول کروبی بیانیه تحریم انتخابات داده است؟ / کروبی در انتخابات شرکت می‌کند

حملات سازمان‌یافته براندازان به کروبی باعث شد احمد زیدآبادی که سال 88 در ستاد کروبی فعالیت داشته در یادداشتی به بررسی مواضع کروبی برآمده و در دفاع از شخصیت او بنویسد:

این نوع بیانیه‌ها طبعاً به ذائقهٔ آن دسته از نیروهایی که از شیوهٔ اصلاح‌خواهی عبور کرده و خود را «برانداز» می‌نامند، شیرین نمی‌آید و از همین جهت، آن‌ها را یا به‌کلی نادیده می‌گیرند و یا از اساس رد می‌کنند. حرف این بخش از نیروها این است که فصلِ خط‌مشی مسالمت‌آمیز و معطوف به اصلاح امور به سر آمده و اینک «مردم» جلوتر از روشنفکران و رهبران احزاب حرکت می‌کنند. واقعیت این است که این نوع گزاره‌ها، بیش از آنکه ریشه در متن واقعیت‌های جامعهٔ ایران داشته باشد، متأثر از فضای هیجانیِ رسانه‌ای است که عمدتاً در خارج از مرزهای ایران جریان دارد!

مدتی بعد کروبی برای نشان خط افتراق با رادیکال‌ها یک بیانیه دیگر خطاب به کنگره حزب اعتماد ملی صادر کرده تا علاوه بر تائید مواضع قبلی به آن‌ها اصالت نیز بدهد. حامیان مهدی کروبی و برخی از اعضای حزب اعتماد ملی پس از پیام وی به کنگره این حزب، ضمن برجسته‌سازی این پیام تلاش کردند تا شکاف میان دیدگاه‌های کروبی با خاتمی و موسوی و نیز معتقدان به اصلاحات ساختاری را برجسته‌سازی کنند.

حامیان کروبی روش و منش مورد تأکید وی را مشی مبارزهٔ مسالمت‌آمیز و معطوف به اصلاحات پارلمانتاریستی در فضای سیاسی موجود ارزیابی کرده و معتقدند؛ شیخ مهدی کروبی روی اصول خودش که برآمده از چپ سنتی است پافشاری کرده و باوجود فشارهای از داخل و خارج (که توسط فرزندانش به او تحمیل می‌شود) روی خط اصلاحات مانده و تن به براندازی نخواهد داد. آن‌طور که خود اصلاح‌طلبان می‌گویند نگاه مهدی کروبی شرکت در انتخابات است اما فرزندش در پی تغییر موضع پدرش است.

تغییر موضع پدر از سوی آقازاده‌های منحرف به‌جایی رسید که یکی از فرزندان وی بدون اطلاع کروبی به‌جای او بیانیه داده تا با دست پیش مانع از بیان مواضع مهدی کروبی گردد، این اتفاق به معنای آن بود که خانواده و برخی اطرافیان کروبی با گرفتن پالس از خارج کشور به دنبال سانسور کروبی و جعل اخبار وی می‌باشند.

تا جایی که برخی اخبار تائید شده حکایت از آن دارد که مهدی کروبی تأکید بر حضور اصلاح‌طلبان برای حضور و مشارکت در انتخابات داشته و اعلام اخیر فرزند وی، حسین کروبی مبنی عدم اعلام نظر انتخاباتی عاری‌ای صحت است.

گفته می‌شود که حسین کروبی در راستای تلاش اصلاح طلبان ساختاری مبنی بر پیگیری پروژه کاهش مشارکت اقدام کرده و اقدام به بیان دیدگاه‌های خلاف واقع مهدی کروبی است، در این رابطه گفته می‌شود مهدی کروبی همچون دفعات گذشته بر لزوم حضور در انتخابات تأکید دارد.

فرزند کروبی در حالی مدعی عدم مشارکت پدر خود در انتخابات است که حزب اعتماد ملی و منتسب به مهدی کروبی ضمن مخالفت با تحریم انتخابات به‌عنوان اصلاح‌طلبان مشارکت‌جو اقدام به مرزبندی با اصلاح‌طلبان تحریمی کرده و در حال معرفی کاندیدا و ائتلاف در برخی حوزه‌های انتخابیه می‌باشد!

گفته می‌شود که در سانسور کروبی و بیانیه نویسی از جانب چند عنصر مرتبط با منافقین نقش اساسی دارند، اردشیر امیر ارجمند (سرپل نفاق در ستاد موسوی) تقی رحمانی، رضا علیجانی و اکبرین ازجمله افرادی هستند که در هماهنگی واتساپی به نام کروبی اطلاعیه داده و آن را در رسانه‌های ضدانقلاب منتشر کرده‌اند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان