زیان بانک مرکزی اروپا رکورد تاریخی زد

بانک مرکزی اروپا اعلام کرد که احتمالا در چند سال آینده متحمل ضرر خواهد شد اما پس از آن انتظار دارد به سودهای پایدار بازگردد.

بانک مرکزی اروپا اولین زیان سالانه خود را طی دو دهه اخیر ثبت کرد.

به گزارش ایسنا، بانک مرکزی اروپا (ECB)، اولین زیان سالانه خود را تقریبا طی دو دهه، در سال گذشته به ثبت رساند.

این بانک مرکزی زیان 1.3 میلیارد یورویی (1.41 میلیارد دلار) را برای سال 2023 گزارش کرد که اولین زیان سالانه آن از سال 2004 است.

در این بیانیه آمده است: «این زیان شامل آزادسازی کامل ذخیره ریسک‌های مالی به مبلغ 6620 میلیون یورو می‌شود که تا حدی زیان‌های وارد شده در طول سال را پوشش می‌دهد و برای سال 2023 هیچ سودی بین بانک‌های مرکزی ملی منطقه یورو (NCB) توزیع نخواهد شد».

بانک مرکزی اروپا گفت که افزایش نرخ‌های بهره کلیدی خود، برای مبارزه با تورم در منطقه یورو منجر به افزایش هزینه‌های بهره در بدهی‌های این بانک شده است که مشمول نرخ‌های بهره متغیر هستند. با این حال، درآمد سود دارایی‌های آن به همان میزان یا با همان سرعت افزایش پیدا نکرد، زیرا این دارایی‌ها عمدتا دارای نرخ بهره ثابت و سررسید طولانی‌مدت هستند.

بانک مرکزی اعلام کرد که احتمالا در چند سال آینده متحمل ضرر خواهد شد اما پس از آن انتظار دارد به سودهای پایدار بازگردد.

در بیانیه بانک مرکزی اروپا آمده است: «قدرت مالی بانک مرکزی اروپا بر سرمایه و حساب‌های تجدید ارزیابی قابل‌توجه که مجموعا در پایان سال 2023 بالغ بر 46 میلیارد یورو بود، تاکید بیشتری دارد».

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان