داروی درمان ریزش مو ریسک بیماری قلبی را در مردان کاهش می‌دهد

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که داروی رایج ریزش مو ممکن است با کاهش سطح کلسترول، خطر بیماری قلبی را در مردان کاهش دهد.

داروی "فیناستراید" برای درمان طاسی با الگوی مردانه استفاده می‌شود و همچنین در درمان بزرگی پروستات مؤثر است.

اما طبق داده‌های جمع‌آوری‌شده از طریق یک نظرسنجی در آمریکا بین سال‌های 2009 و 2016، مردانی که از فیناستراید استفاده می‌کنند سطح کلسترول پایین‌تری هم دارند.

به گزارش مهر به نقل از مدیسن نت،«جومی آمنگوال»، محقق ارشد و استادیار دانشگاه ایلینوی، گفت: «وقتی در نظرسنجی مردانی را که فیناستراید مصرف می‌کردند بررسی کردیم، سطح کلسترول آنها به طور متوسط 30 امتیاز کمتر از مردانی بود که این دارو را مصرف نمی‌کردند.»

سپس محققان این یافته را در موش‌های آزمایشگاهی تکرار کردند. موش‌هایی که دوزهای بالای فیناستراید دریافت می‌کردند، کلسترول کمتری داشتند، سفتی رگ‌ها کمتر بود، التهاب کبدی کاهش یافته بود و سایر مزایای سلامتی مرتبط را داشتند.

محققان گفتند فیناستراید با مسدود کردن پروتئین موجود در فولیکول‌های مو و غده پروستات که تستوسترون را فعال می‌کند، عمل می‌کند.

به گفته محققان، از آنجایی که بیماری قلبی در مردان بسیار شایع‌تر از زنان است، دانشمندان مدت‌ها گمان می‌کردند که تستوسترون نقش مهمی در گرفتگی عروق دارد.

آمنگوال گفت: «بر اساس این واقعیت که سطح هورمون‌ها بر تصلب شرایین، ریزش مو و مشکلات پروستات تأثیر می‌گذارد ما تصمیم گرفتیم آن را بررسی کنیم.»

اگرچه نتایج حاکی از ارتباط بین فیناستراید و کاهش کلسترول بود، اما تنها 155 مرد از تقریباً 4800 شرکت کننده در نظرسنجی، مصرف فیناستراید را گزارش کردند.

بنابراین محققان شروع به تجویز سطوح مختلف فیناستراید به موش‌های آزمایشگاهی نر کردند که به مدت سه ماه تحت رژیم غذایی غربی پرچرب و کلسترول بالا قرار گرفتند.

آمنگوال می‌گوید: «موش‌هایی که دوز بالایی از فیناستراید دریافت کردند، سطح کلسترول پایین‌تری را در پلاسما و همچنین در شریان‌ها نشان دادند. همچنین لیپیدها و نشانگرهای التهابی کمتری در کبد وجود داشت.»

با این حال، اثرات در موش تنها در بالاترین دوز فیناستراید قابل توجه بود، دوزی که آمنگوال آن را برای انسان مناسب نمی‌داند.

مردان تحت درمان ریزش مو، روزانه 1 میلی گرم فیناستراید و تحت درمان بزرگ شدن پروستات روزانه 5 میلی گرم فیناستراید مصرف می‌کنند. در حالیکه، موش‌هایی که فواید قابل توجهی از خود نشان دادند به ازای هر کیلوگرم غذایی که می‌خوردند، 1000 میلی گرم از این دارو مصرف می‌کردند.

به گفته محققان، گام بعدی برای پزشکان شروع ردیابی کلسترول در بیماران فیناستراید یا انجام یک کارآزمایی بالینی برای آزمایش مستقیم مزایای بالقوه خواهد بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان