سینمای ایران در سال جاری به آماری در زمینه جذب مخاطب دست یافته که طی 23 سال اخیر به دست نیاورده بود، تا امروز بیش از 27 میلیون و 500 هزار نفر به سینما رفتند که این آمار از ابتدای دهه 80 تا به امروز محقق نشده بود.
به گزارش ایرنا، با فروش شب گذشته، تعداد مخاطبان سینما در سال 1402، از مرز 27 میلیون و 500 هزار نفر فراتر رفت تا این آمار، رکورد تعداد مخاطبان سینما طی 23 سال اخیر را بشکند. درواقع سینمای ایران پس از سال 79 که 33 میلیون مخاطب را تجربه کرد، هیچگاه بهمانند امسال مخاطب نداشته است.
سینماها در بهار امسال، 6 میلیون و 300 هزار مخاطب داشتند. در فصل تابستان به دلیل تلاقی این فصل با ماههای محرم و صفر، تعداد مخاطبان سینما به 4 ملیون و 500 هزار نفر تقلیل پیدا کرد. شمار مخاطبان در پائیز به 9 میلیون و 500 هزار نفر رسید و در زمستان نیز تا پایان شب گذشته، 6 میلیون و 500 هزار نفر به سینما رفتند. علاوه بر این، 715 هزار نفر نیز طی ماههای ابتدایی امسال، به تماشای فیلمهای بهجا مانده از اکران سال گذشته نظیر ملاقات خصوصی، بخارست و... نشستند تا تعداد مخاطبان سینما، برای سال جاری به 27 میلیون و 515 هزار نفر برسد.
فسیل، هتل، بچه زرنگ، شهر هرت، هاوایی، بچه زرنگ و ویلای ساحلی، 6 فیلم اکران امسال هستند که موفق شدند تا به امروز، بیش از 60 میلیارد فروش داشته باشند. فسیل که رکوردشکنی کرد و توانست با 7 میلیون و 500 هزار مخاطب و 325 میلیارد تومان فروش، به دومین فیلم پرمخاطب سینمای پس از انقلاب کشور تبدیل شود. فسیل در شرایطی دومین فیلم پرمخاطب پس از انقلاب شمرده میشود که طی یک سال نخست نمایش خود به این میزان مخاطب دست یافته است حال آنکه عقابها (بهعنوان پرمخاطبترین فیلم پس از انقلاب) در سال نخست نمایش خود، کمتر از 4 میلیون مخاطب داشته است.
سینمای ایران در شرایطی به بیش از 27 میلیون و 500 هزار مخاطب رسیده که این میزان برای سال گذشته، 13 میلیون و 700 هزار نفر بوده است
هتل نیز در کمال بیادعایی، به دومین فیلم پرمخاطب این جدول تبدیل شد. این فیلم موفق شد تا در کمتر از 5 ماه و نیم از آغاز نمایش خود، 6 میلیون و 200 هزار مخاطب داشته باشد. انیمیشن بچه زرنگ توانست 1 میلیون و 900 هزار مخاطب داشته باشد. شهر هرت نیز 1 میلیون و 850 هزار مخاطب جذب کرد. هاوایی نیز طی 2 ماه نخست نمایش خود، 1 میلیون و 600 هزار مخاطب داشت. ویلای ساحلی نیز با 1 میلیون و 350 هزار مخاطب، در رده ششمین فیلم پرمخاطب امسال قرار گرفته است.
البته که سینمای ایران علاوه بر جذب مخاطب انبوه و گیشه خوب خود، رکوردهای دیگری را نیز به ثبت رسانده است. سینمای ایران موفق شد تا در روز سهشنبه 23 آبانماه 1402، با جذب 282 هزار مخاطب، پرمخاطبترین روز 4 سال اخیر سینماها را رقم بزند. هر چند که احتمالا این روز، پرمخاطبترین روز یک دهه اخیر نیز به شمار میرود.
سینمای ایران در شرایطی به بیش از 27 میلیون و 500 هزار مخاطب رسیده که این میزان برای سال گذشته، 13 میلیون و 700 هزار نفر بوده است. بنابراین میزان مخاطبان امسال سینما نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، رشدی 100درصدی را تا به امروز تجربه کرده است.
میزان مخاطبان سینما در سال 1401، 13 میلیون و 700 هزار نفر بود. این آمار برای سال 1400، 7 و 200 هزار نفر است.
طبق این گزارش، در سال 99، 700 هزار نفر
در سال 98، 26 میلیون و 400 هزار نفر
در سال 97، 27 میلیون و 500 هزار نفر
در سال 96، 22 میلیون و 900 هزار نفر
در سال 95، 25 میلیون و 900 هزار نفر
در سال 94، 13 میلیون و 400 هزار نفر
در سال 93، 12 میلیون و 700 هزار نفر
در سال 92، 9 میلیون و 700 هزار نفر
در سال 91، 10 میلیون و 700 هزار نفر
در سال 90، 14 میلیون و 600 هزار نفر
در سال 89، 11 میلیون نفر
در سال 88، 18 میلیون و 200 هزار نفر
در سال 87، 15 میلیون و 200 هزار نفر
در سال 86، 14 میلیون و 500 هزار نفر
در سال 85، 16 میلیون نفر
در سال 84، 15 میلیون و 200 هزار نفر
در سال 83، 16 میلیون و 500 هزار نفر
در سال 82، 13 میلیون و 300 هزار نفر
در سال 81، 18 میلیون و 100 هزار نفر
در سال 80، 21 میلیون و 700 هزار نفر
و در سال 79، 33 میلیون نفر به سینما رفتند.
مهندسی خوبی برای تفویض موفقیت سینمای 1402 به سال آینده صورت گرفته است. سینما سهم قابلتوجهی در سبد سبک زندگی جدید خانوادهها دارد که سبب میشود تا گیشه سینمای 1403، با استقبال بیش از 33 میلیون مخاطب، بین 1500 تا 2000 میلیارد تومان در گردش باشد
آخرین آمار افزایش میزان مخاطبان سینما، پس از امسال، به سال 79 بازمیگردد که طی این سال، 33 میلیون نفر به سینما رفتند. اگر شورای صنفی نمایش برای بازه تابستان که پس از نوروز، طلاییترین فصل اکران است و البته دوره بهمن و اسفند امسال، برنامه خوبی در حوزه نمایش فیلمهای قدرتمند داشت، سینمای امسال پتانسیل گذشتن از 33 میلیون مخاطب سال 79 را نیز داشت اما متاسفانه فرصت طلایی تابستان با 4 میلیون و 500 هزار مخاطب سوخت شد و برای بهمن و اسفند نیز میزان مخاطبان، به یکسوم زمان نرمال خود کاهش یافت.
اکنون و بر روی کاغذ، امیدواریهای بسیاری وجود دارد تا تعداد مخاطبان سینما برای سال آینده از مرز 33 میلیون نفر عبور کند. اگر برای اکران نوروز امسال، کمدی فسیل، امید پررنگ استقبال از سینماها بود، اکنون حداقل 2 فیلم در نوروز 1403، واجد چنین شرایطی هستند. کمدی تمساح خونی و درام اجتماعی بیبدن میتوانند با تشکیل یک دوقطبی قدرتمند، مخاطبان بسیاری را به سینماها بکشانند. این 2 فیلم البته اهرمهای کمکی خوبی نظیر پرویزخان و آپاراتچی را دارند که آثار دستوپابستهای در حوزه جذب مخاطب نیستند.
نکته مهم بسته نوروز 1403 سینماها، مهندسی خوب اکران بوده است. اگر این مهندسی در بازههایی چون عیدفطر، تابستان، محرم و صفر، پائیز، بهمن و اسفند سال آینده لحاظ شود، بیشک تعداد مخاطبان سینما، علاوه بر اینکه از مرز 33 میلیون نفر عبور خواهد کرد بلکه تقسیم مخاطب خوبی میان فیلمهایی بیشتر صورت خواهد گرفت تا آثار بیشتری بهعنوان صدرنشینان جذب مخاطب سینمای 1403 مطرح شوند.
بر روی کاغذ، مهندسی خوبی برای تفویض موفقیت سینمای 1402 به سال آینده صورت گرفته است و امیدواریها در میان فعالان سینمایی، بهمراتب بیشتر از ماهها و سالیان اخیر شده است. سینما هم سهم قابلتوجهی در سبد سبک زندگی جدید خانوادهها دارد که تمام این موارد سبب میشود تا با در نظر گرفتن افزایش احتمالی قیمت بلیت، گیشه سینمای 1403، با استقبال بیش از 33 میلیون مخاطب، بین 1500 تا 2000 میلیارد تومان در گردش باشد.