روزنامه هم میهن: حکم شروین حاجی پور در جهت تحقیر بود نه مجازات

با توجه به اعتراضاتی که این روزها نسبت به حکم صادره علیه شروین حاجی‌پور، خواننده جوان ایرانی صادر شده، به احتمال قوی این نقدها ناظر به آن حکم است؛ حکمی که از طرف برخی روحانیون نیز مورد انتقاد قرار گرفت.

روزنامه هم میهن به حکم صادر شده برای شروین حاجی‌پور اعتراض کرد.

این روزنامه با اشاره به اظهارات دیروز رییس دستگاه قضا نوشت: با توجه به اعتراضاتی که این روزها نسبت به حکم صادره علیه شروین حاجی‌پور، خواننده جوان ایرانی صادر شده، به احتمال قوی این نقدها ناظر به آن حکم است؛ حکمی که از طرف برخی روحانیون نیز مورد انتقاد قرار گرفت. خواندن کتاب‌های مرحوم مطهری یا نوشتن و تهیه مطلب درباره جنایات آمریکا برای خواننده‌ای که شعرش مورد پسند نبوده است، با فلسفه مجازات تطابقی ندارد.

این روزنامه افزوده است: اغلب افراد می‌دانند که اجرای چنین احکامی یا صوری و غیرواقعی خواهد بود یا در عمل انجام نخواهد شد، پس چرا صادر می‌شود؟ برای آنکه محکوم را تحقیر کنند، ولی متوجه نیستند که خواندن این کتاب‌ها یا تهیه مطلب درباره جنایات آمریکا و... را نباید مصداق مجازات گرفت، مگر اینکه از دید صادرکننده حکم انجام این کارها مجازات تلقی شود و این خیلی بد است. تبدیل مجازات باید به‌گونه‌ای باشد که مطلوب و مورد خواست محکوم و دادگاه و مردم باشد و مطلقاً متضمن تحقیر محکوم نباشد.  

هم میهن با طرح این سوال که راه‌حل چیست؟ نوشته است: گرچه سخنان رئیس قوه قضائیه در نقد این احکام خوب و مناسب است، ولی قضات هم طبعاً برحسب درک خود از قانون حکم می‌دهند و بعضاً قصدی ندارند. راه‌حل این است که این‌گونه موارد را به یک کارگروه برجسته حقوقی متشکل از قضات و حقوقدانان قوه ارجاع دهند تا آنان فهم و درک خود را از فلسفه مجازات و تطبیق احکام صادره با این فلسفه به‌صورت مستدل و حقوقی توضیح دهند. چنین راهی به درک همه جامعه به‌ویژه حقوقدانان و قضات از فهم و فلسفه مجازات کمک خواهد کرد و به‌طور طبیعی سایر قضات هنگام صدور حکم به این موارد توجه خواهند کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان