نحوه کاشت سبزه گاودانه برای عید و نکات مهم آن

افرادی که علاقه مند به کاشت سبزه عید به دست خود هستند و تمایل داشته برای سفره هفت سین خود سبزه ای خاص و متفاوت داشته باشند می توانند با یادگیری نحوه کاشت سبزه گاودانه این سبزه زیبا را در زمان مناسب بکارند و برای سفره هفت سین خود آماده نمایند.

نحوه کاشت سبزه گاودانه برای عید و نکات مهم آن

از جمله اجزای اصلی سفره هفت سین که نماد سرسبزی و شادابی تلقی شده و جلوه خاصی به سفره یا میز هفت سین می دهد سبزه بوده که به وسیله بذر ها و دانه های مختلف قابل کشت می باشد و شما می توانید بر حسب علاقه ای که دارید مدل دلخواهی از آن را تهیه کنید و یا در صورت تمایل قبل از شروع سال نو به کاشت آن در خانه بپردازید. در همین راستا سعی داریم در این مطلب به جهت یادگیری شما عزیزان به آموزش کاشت سبزه گاودانه بپردازیم.

طریقه کشت سبزه گاودانه برای سفره هفت سین

نحوه کاشت سبزه گاودانه

به طور کلی می توان گفت ایرانیان هر سال به رسم یک سنت و آیین قدیمی و به مناسبت شروع سال جدید جشن گرفته و به اجرای تزیینات و تدارکات مختلفی می پردازند که از جمله آن ها چیدن هفت سین بوده که سبزه از اجزای مهم آن به حساب آمده از این رو می توانید با کاشت سبزه گاودانه در هنگام عید نوروز برای هفت سین خود سبزه ای جذاب و منحصر به فرد داشته باشید و دیزاینی شیک ایجاد نمایید.

آموزش سبز کردن سبزه گاودانه

سبزه گاودانه به نام های گوناگونی شناخته شده و سبزه ای ظریف و پرپشت بوده که به سرعت جوانه می زند و روش تهیه آسانی دارد. در روز های پایانی سال می توانید به راحتی و بدون هیچ گونه دردسری این سبزه زیبا را تهیه نمایید. در صورتی که تمایل دارید سبزه شما جلوه جذاب تری داشته باشد آن را در محلی بگذارید که نور مستقیم آفتاب را دریافت نماید بدین گونه سبزه شما حالت پرپشت تر و کوتاه تری به خود می گیرد.

دانه گاودانه که به اسم های کرسنه و کوروشنه نیز معروف می باشد نوعی دانه گیاهی از دسته باقلائیان و از سرده ماش ها بوده که این نوع گیاه از زمان های قدیم در ایران و دیگر مناطق دنیا کاشته می شده و سابقه ای دیرینه در تغذیه انسان و دام را به خود اختصاص داده است.

آموزش کاشت سبزه گاودانه

مراحل کاشت

در ابتدا دانه های گاودانه را داخل یک ظرف بریزید و با آب به خوبی شستشو دهید سپس داخل ظرفی که حاوی آب ولرم بوده بریزید تا حدی که آب روی سطح دانه ها را پوشش دهد سپس حدود 24 ساعت اجازه دهید تا به طور کامل خیسانده شود. در صورت تمایل می توانید در طی روز حدود یک الی دو بار آب سطح آن را تعویض نمایید.

پس از گذشت 24 ساعت آب رویه را به طور کامل بریزید و یک پارچه نخی مرطوب روی آن بیندازید. در طول روز حدود 4 الی 5 مرتبه پارچه را مرطوب نمایید چرا که نباید رطوبت آن از بین برود.

زمانی که ریشه گیاه تشکیل شد داخل ظرف موردنظر ریخته و پارچه را مرطوب نمایید و مجددا روی آن بیندازید. در طول روز باید چند مرتبه پارچه را خیس و مرطوب نمایید و با استفاده از آب پاش سبزه ها را آبیاری نمایید.

مراحل تهیه سبزه گاودانه برای عید

توجه نمایید که آب کف ظرف باقی نماند و هر روز آن را تعویض نمایید و آب تازه بیفزایید و در محلی قرار دهید که هوای معتدلی داشته باشد و خیلی گرم یا خیلی سرد نباشد. به منظور کاشت یک نوع سبزه زیبا و پرپشت دانه های گاودانه را داخل ظرف پر کرده تا هیچ جای خالی باقی نماند.

زمانی که جوانه زد پارچه را برداشته و داخل حیاط یا بالکن قرار دهید و روزی چند مرتبه آن را خیس نمایید. در صورتی که سبزه را زیر نور آفتاب و در محیط آزاد بگذارید سبزه حالت پرپشت و سبزی به خود می گیرد ولی در صورتی که داخل خانه قرار دهید ساقه های نازک آن به صورت دانه دانه رشد می کنند.

مراحل کاشتن سبزه گاودانه برای سفره هفت سین

نکات اصولی و مهم

  • به منظور این که سبزه شما حالت یکنواخت و متراکمی داشته باشد می توانید از یک توری یا سبد برای نگه داشتن دانه استفاده نمایید.
  • در صورتی که در خانه نور مناسب ندارید می توانید از لامپ های LED به منظور نوردهی به سبزه خود بهره مند شوید.
  • از آب تصفیه شده یا آب جوشیده ای که خنک شده برای آب دادن به سبزه استفاده نمایید.
  • سبزه گاودانه المان و نمادی از امید و تازه شدن بوده که با آغاز سال نو سرسبزی و نشاط را به ارمغان می آورد.
  • مواظب باشید که دانه ها در آب غرقابی نشوند چرا که این موضوع موجب پوسیدن شدن آن ها می گردد.
  • پس از تمام شدن عید نوروز می توانید سبزه را درون گلدان و یا باغچه بکارید تا به رشد خود ادامه بدهد.
  • در صورتی که نور مناسب به سبزه ها بخورد پس از سبز شدن قسمت ساقه های آن قرمز و محکم شده و برگ های آن سبز رنگ می شود ولی در صورتی که نور مناسب نداشته باشند قسمت ساقه ها نازک و دراز شده و برگ ها حالت کمرنگی گرفته که به خاطر ضعیف بودن ساقه ها به یک سمت خمیده می شوند.
  • سبزه موردنظر را در مجاورت باد مستقیم نگذارید.
  • بهترین وقت برای کاشت سبزه گاودانه 17 الی 20 اسفند ماه می باشد.
  • زمانی که ساقه ها خیلی بلند شدند با رسیدن نور آفتاب زیاد به آن ها رشدشان متوقف می شود.

نحوه کشت سبزه گاودانه برای عید

از این که تا پایان این مطلب با ما همراه شدید بسیار سپاس گزاریم، ضمن این که می توانید برای یادگیری نحوه کاشت سبزه با دانه چیا و کاشت سبزه آبزی بر روی لینک های داده شده کلیک کرده و از این مطالب بازدید نمایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان