آینده روسیه با تکرار پوتین

ماریا و همسرش الکساندر مطمئن هستند که ولادیمیر پوتین در انتخابات ریاست‌جمهوری این هفته برای پنجمین‌بار به‌عنوان رهبر روسیه انتخاب خواهد شد. اما این زوج که با سه فرزند خود در مسکو زندگی می‌کنند، چندان مطمئن نیستند که چه اتفاقی خواهد افتاد.

روس‌ها اطمینان دارند که نتیجه انتخابات اخیر، پنجمین دوره ریاست‌جمهوری پوتین خواهد بود؛ اما با این حال آن‌ها نسبت به آینده نگرانند. نگرانی‌ها ناشی از این احتمال است که پوتین از قدرت نامحدود خود برای ایجاد تغییراتی که قبل از رای‌گیری از آن اجتناب می‌کرد، استفاده کند. انتظار می‌رود این انتخابات یک پیروزی قاطع برای پوتین باشد و به همین دلیل هم زمینه برای سرکوب هرچه بیشتر مخالفان و تشدید جنگ در اوکراین بیش از پیش فراهم می‌شود.
 
به گزارش دنیای اقتصاد، ماریا و همسرش الکساندر مطمئن هستند که ولادیمیر پوتین در انتخابات ریاست‌جمهوری این هفته برای پنجمین‌بار به‌عنوان رهبر روسیه انتخاب خواهد شد. اما این زوج که با سه فرزند خود در مسکو زندگی می‌کنند، چندان مطمئن نیستند که چه اتفاقی خواهد افتاد. 
 
مهم‌ترین چیز در ذهن آن‌ها این نگرانی است که پوتین که با پیروزی در یک دوره شش‌ساله جدید جسور شده است، ممکن است بسیج دیگری برای سربازان در جنگ اوکراین اعلام کند. ماریا گفت که همسرش الکساندر، 38ساله که مدت کوتاهی پس از اعلام اولین بسیج توسط پوتین در سپتامبر2022 روسیه را ترک کرد، اما اخیرا بازگشته است، در حال بررسی ترک مجدد کشور است.
 
«ایوان نچپورنکو» در گزارش 17مارس در نیویورک‌تایمز نوشت، ماریای 34ساله، در یک پیام واتساپی گفت: «من همواره درباره بسیج چیز‌هایی می‌شنوم؛ اینکه یک حمله برنامه‌ریزی‌شده برای تابستان وجود دارد و نیرو‌ها نیاز به چرخش و شیفت دارند.» او به‌دلیل ترس از پیامدها، اجازه استفاده از نام خانوادگی خود را نداد. 
 
بسیاری از روس‌ها قبل از رای‌گیری که از روز جمعه آغاز شد و طی سه روز برگزار می‌شود، نگران بسیاری از مسائل بودند. اگرچه مقام‌های روس برنامه‌ریزی بسیج دیگری برای جنگ را رد کرده‌اند، اما احساس نارضایتی همچنان ادامه دارد. به نظر می‌رسد که این نگرانی‌ها ناشی از این احتمال است که پوتین از قدرت نامحدود خود برای ایجاد تغییراتی که قبل از رای‌گیری از آن اجتناب می‌کرد استفاده کند. «دنیس ولکوف»، مدیر مرکز لوادا یکی از معدود نظرسنجی‌کنندگان مستقل در روسیه گفت که این نگرانی‌ها هنوز عمدتا توسط اقلیت روس‌هایی که مخالف دولت هستند، احساس می‌شود.
 
درحالی‌که بسیج بالقوه بزرگ‌ترین عامل نگرانی است، اما نگرانی درباره مسائل مالی و اقتصادی نیز وجود دارد. برخی از روس‌ها نگران هستند که روبل که پس از سقوط در سال گذشته توسط دولت حمایت شد، ممکن است دوباره کاهش یابد و هزینه واردات را افزایش دهد. بازرگانان نگران مالیات‌های بیشتر هستند و فعالان اپوزیسیون انتظار سرکوب بیشتر مخالفان را دارند.
 
«نینا خروشچوا» استاد روابط بین‌الملل در «نیو اسکول» در شهر نیویورک گفت: «مردم بسیار مضطرب هستند. بی‌اطمینانی بدترین چیز است.» این نگرانی‌ها منعکس‌کننده حال و هوای فعلی روسیه است؛ جایی که بسیاری یاد گرفته‌اند به بهترین‌ها امیدوار باشند؛ اما انتظار بدترین‌ها را داشته باشند. این بلاتکلیفی توسط دولتی بدتر شده است. کارشناسان می‌گویند دولت به‌طور فزاینده‌ای اقتدارگرا شده است. پس از بیش از دو دهه قدرت، پوتین نه از سوی حزبی مخالف در پارلمان مهار می‌شود و نه از سوی یک جامعه مدنی قوی؛ بنابراین او نسبتا آزاد است تا هرطور که می‌خواهد عمل کند.
 
برخی کارشناسان می‌گویند کرملین می‌تواند از نتایج رای‌گیری -که انتظار می‌رود یک پیروزی قاطع برای پوتین باشد- برای سرکوب هرچه بیشتر مخالفان و تشدید جنگ در اوکراین که قرار بود یک «عملیات نظامی ویژه و سریع» باشد، استفاده کند؛ اما تبدیل به باتلاقی شده که صد‌ها هزار تلفات به بار آورده است. «یکاترینا شولمان»، دانشمند علوم سیاسی روس، در پاسخ به پرسش‌های مکتوب نیویورک‌تایمز گفت: «در یک انتخابات اقتدارگرایانه، نتایج قابل پیش‌بینی است؛ اما پیامد‌ها خیر. اگر سیستم به این تصمیم رسید که عملکردش خوب بوده و همه چیز خوب است، دوران پس از انتخابات می‌تواند زمانی برای تصمیم‌گیری‌های نامطلوب باشد.»
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان