بحران جهانی آلودگی هوا: ۹۹ شهر از ۱۰۰ شهر آلوده دنیا در آسیا هستند

بر اساس این گزارش تنها مردم ۷ درصد از مراکز عمده جمعیتی جهان (شهرها) هوایی با کیفیت مورد تایید سازمان بهداشت جهانی تنفس می کنند و میلیاردها نفر در سراسر جهان در آلودگی هوا نفس می کشند.

بر اساس یک گزارش جدید، به جز یک  شهر، همه 100 شهر با بدترین آلودگی هوای جهان در سال گذشته (2023) در قاره آسیا واقع شده اند.

به گزارش عصرایران به نقل از سی ان ان، بر اساس گزارش موسسه IQAir  که کیفیت هوا را در سراسر جهان ردیابی می کند، بحران تغییرات آب و هوایی نقش اساسی در کیفیت بد هوا دارد که سلامت میلیاردها نفر در سراسر جهان را به خطر می اندازد.

بر اساس این گزارش،  اکثریت قریب به اتفاق  شهرهای آلوده جهان - 83 شهر - در هند واقع شده اند و غالب 100 شهر آلوده جهان کیفیتی 10 برابر بدتر از استانداردهای کیفیت هوای سازمان بهداشت جهانی دارند.

این مطالعه به طور خاص ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در هوا را مورد بررسی قرار داده که ریزترین آلاینده و در عین حال خطرناک ترین آن است.

 تنها 9 درصد از بیش از 7800 شهر مورد بررسی جهان، کیفیت هوای ثبت شده مطابق با استاندارد سازمان بهداشت جهانی دارند. 

"فرانک هامز" مدیر عامل IQAir Global گفت: "ما می بینیم که آلودگی هوا در هر بخش از زندگی ما تاثیر دارد. و معمولا در برخی از آلوده‌ترین کشورها، احتمالا بین 3 تا 6 سال از متوسط طول عمر مردم کم می کند و علاوه بر آن منجر به سال‌های متمادی رنج در زندگی مردم می شود که در صورت وجود کیفیت هوای بهتر، کاملا قابل پیشگیری است." 

هنگام استنشاق، ذرات آلاینده کمتر از 2.5 میکرون به اعماق بافت ریه می رود و می تواند وارد جریان خون شود. این ذرات از منابعی مانند احتراق سوخت‌های فسیلی، طوفان‌های گرد و غبار و آتش‌سوزی‌های جنگلی ناشی می‌شود و با آسم، بیماری‌های قلبی و ریوی، سرطان و سایر بیماری‌های تنفسی و همچنین اختلالات شناختی در کودکان مرتبط است.

بحران جهانی آلودگی هوا: 99 شهر از 100 شهر آلوده دنیا در آسیا هستند

"بیگوسارای"، شهری با نیم میلیون نفر جمعیت در شمال ایالت بیهار هند، آلوده ترین شهر جهان در سال گذشته با میانگین غلظت ذرات کمتر از 2.5 میکرون سالانه 118.9 بود که 23 برابر دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت است. پس از آن در رتبه بندی IQAir شهرهای "گواهاتی" و "آسام" "دهلی" ، "مولانپور" و "پنجاب" قرار گرفته اند.

بر اساس این گزارش، در سراسر هند، 1.3 میلیارد نفر یا 96 درصد از جمعیت، با کیفیت هوای هفت برابر بدتر از استاندارد سازمان بهداشت جهانی زندگی می کنند.

آسیای مرکزی و جنوبی بدترین عملکرد را در سطح جهان داشته اند و در سال گذشته این 2 منطقه مرکز 4 کشور از آلوده ترین کشورها از نظر آب و هوا بوده اند: بنگلادش، پاکستان، هند و تاجیکستان.

جنوب آسیا با 29 شهر از 30 شهر آلوده در هند، پاکستان یا بنگلادش، بسیار مایه نگرانی است. این گزارش مراکز عمده جمعیتی "لاهور" پاکستان را در رتبه پنجم، دهلی نو در رتبه ششم و داکا را در رتبه 24 آلوده ترین شهرهای جهان قرار داد.

هامز گفت که هیچ بهبود قابل توجهی در سطح آلودگی در منطقه بدون "تغییرات عمده در زیرساخت های انرژی و شیوه های کشاورزی" محتمل نیست.

وی افزود: "آنچه در بسیاری از نقاط جهان نگران‌کننده است این است که مواردی که باعث آلودگی هوای بیرون می‌شوند، گاهی اوقات مواردی هستند که باعث آلودگی هوای داخل خانه می‌شوند. بنابراین پخت و پز با سوخت کثیف باعث ایجاد آلودگی در داخل خانه می شود که می تواند چندین برابر چیزی باشد که در فضای باز می بینید."

یک مشکل جهانی

بر اساس این گزارش 92.5 درصد از 7812 مکان (شهر) در 134 کشور، منطقه و منطقه ای که میانگین کیفیت هوا را در سال گذشته تجزیه و تحلیل کرده است، از دستورالعمل ها و استانداردهای  ذرات کمتر از 2.5 میکرون سازمان بهداشت جهانی فراتر رفته اند.

تنها 10 کشور و منطقه دارای کیفیت هوای "سالم" بودند: فنلاند، استونی، پورتوریکو، استرالیا، نیوزیلند، برمودا، گرانادا، ایسلند، موریس و پلی‌نزی فرانسه.

سالانه میلیون ها نفر به دلیل مشکلات بهداشتی مرتبط با آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند. بر اساس مطالعه ای که در ماه نوامبر در BMJ منتشر شد، آلودگی هوا ناشی از سوخت های فسیلی سالانه باعث مرگ 5.1 میلیون نفر در سراسر جهان می شود. در همین حال، سازمان بهداشت جهانی می گوید سالانه 6.7 میلیون نفر بر اثر اثرات ترکیبی آلودگی هوای محیط و خانه جان خود را از دست می دهند.

بحران جهانی آلودگی هوا: 99 شهر از 100 شهر آلوده دنیا در آسیا هستند

در گزارش IQAir آمده است که بحران آب و هوایی ناشی از انسان، که توسط سوزاندن سوخت‌های فسیلی به وجود می‌آید، نقش محوری در تاثیرگذاری بر سطوح آلودگی هوا دارد.

بحران آب و هوا الگوهای آب و هوا را تغییر می دهد و منجر به تغییرات باد و بارندگی می شود که بر پراکندگی آلاینده ها تاثیر می گذارد. تغییرات آب و هوایی تنها آلودگی را بدتر می کند زیرا گرمای هوا را تشدید می کند.

بحران تغییرات آب و هوایی همچنین منجر به آتش‌سوزی‌های شدیدتر در بسیاری از مناطق می‌شود که هر دوی این موارد مسائل بهداشتی مرتبط با آلودگی هوا را تشدید می‌کنند.

هامز گفت: "ما همپوشانی شدیدی بین عوامل ایجاد بحران آب و هوایی و آنچه که باعث آلودگی هوا می‌شود داریم. هر کاری که بتوانیم برای کاهش آلودگی هوا انجام دهیم، در درازمدت نیز برای بهبود انتشار گازهای گلخانه ای بسیار تاثیرگذار خواهد بود و بالعکس."

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان