در دنیای خودروها پورشه 911 یکی از ماشینهای افسانهای است که تاکنون پابرجا مانده است. پورشه 911 اولین خودرو اسپرت دنیا بوده که در سال 1963 معرفی شده است.
به گزارش گجت نیوز، در طول زمان نسخههای متعددی از این خودرو طراحی شده که با وجود تغییرات فنی، مشخصات ظاهری کاربر پسند آن همچنان حفظ شده است. در ادامه به بررسی سیر تکاملی این غول آلمانی میپردازیم.
بررسی سیر تکاملی پورشه 911
ویژگیهایی مانند اولین سیستم چهارچرخ متحرک، کیسه هوا و فرمان برقی باعث شده تا این خودرو، همچنان گزینه مورد علاقه برخی افراد باشد.
پورشه 993؛ آخرین نسل از موتورهای تنفس طبیعی
در سال 1994، پورشه 911 با بهروز رسانی جدیدی وارد بازار شد. این مدل که 993 نام داشت، آخرین نسخه 911 با موتور تنفس طبیعی (هواخنک) بود که یکی از خوش دستترین و جذابترین نسخههای 911 بهشمار میرود.
پورشه 993 در بخش طراحی همانند 911 است و تنها برای جذابیت بیشتر، سپر و چراغهای جلویی کمی تغییر داشتهاند. این خودرو همچنین برای اولین بار با شاسی تمام آلومینیومی طراحی شده بود که بهخاطر تقاضای زیاد برای مدل گیربکس اتوماتیک، پدال تعویض دنده به روی فرمان منتقل شده و این یک نسخه ارتقا یافته محسوب میشد.
مدل گیربکس دستی 993 نیز همچنان عرضه میشد تا رانندگان مایل به این نوع گیربکس، نادیده گرفته نشوند. ناگفته نماند که گیربکس پورشه 993 از نوع گیربکس 6 سرعته بود.
تغییرات عجیب اما ضروری
پورشه 996
در اواخر دهه 1990، پورشه با مشکل مالی مواجه شده بود. این شرکت اگر توسعه محصولات دیگر را در دست نداشت، ممکن بود توسط شرکتهای دیگر مصادره شود. بهخاطر کاهش هزینهها، پورشه در ساخت نسل 996 از خودروسازان ژاپنی مشورت گرفت تا بتواند با کاهش هزینههای تولید، به سوددهی بازگردد.
طرفداران پورشه، مدل 996 را توهینآمیز میدانستند. چراکه موتور 6 سیلندر آن تنها با آب خنک میشد که رادیاتورها و لولههای نصب شده در قسمت جلو، مایع خنککننده را به موتور در قسمت عقب میرساندند. همچنین استفاده از قطعات میان رده برای موتور 996، عامل دیگری بود که باعث شد تا طرفداران پورشه از این کمپانی ناراضی باشند.
یکی دیگر از همین موارد، تغییر ظاهری چراغهای جلو در 996 بوده که از حالت گرد خارج شده و با طراحی جدیدی جایگزین شده بود. خوشبختانه پورشه در سال 2002 نسخه جدیدی از این خودرو را طراحی کرد که در آن تمامی موارد به حالت سابق و البته جذاب قدیمی بازگردانده شده بود.
نسلی هوشمندتر از پورشه 911
پورشه 997
در سال 2005، یکی از بزرگترین تغییرات در پورشه 911 اعمال شده و با نام 997 وارد بازار شد. 997 در مقایسه با 996، طراحی شبیهتری به پورشه 911 داشت و این باعث شد تا یکی از طرفدارترین خودروهای پورشه باشد.
در نسل 997، گیربکسهایی از نوع اتوماتیک دوکلاچه «PDK» که برای تعویض دستی مناسبتر بودند، جایگزین گیربکسهای قدیمی شدند. همچنین یک اگزوز اسپرت جدید هم برای این خودرو در نظر گرفته شد تا صدای اگزوز از فاصله دور با صدای آرام به صدای بلندتر و عمیقتر تغییر کند.
پورشه همچنین در سال 2012 از پیشرفتهترین مدل 911 رونمایی کرد که از خودرو قبلی بلندتر و عریضتر بود. گیربکس هفت سرعته دستی، برای اولین بار در این خودروساز و در این خودرو گنجانده شد تا در سیر تکاملی پورشه، تاریخساز باشد.
پنل سقفی قابل جابهجایی یکی از لوازم سری 911 بود که در نسل ششم 911 با تغییر جالب، مکانیزم جمع شدن را عوض کرده که برای راحتی سرنشینان در پشت صندلی عقب جای میگرفت.
آخرین آپشنی که به سری 911 اضافه شد، مربوط به محور عقب فرمان پذیر اختیاری بود که باعث شد نسل هفتم پورشه 911، بتواند در 10 ثانیه سریعتر از مدل قبلی پیست نوربرگ رینگ معروف را طی کند.
نسخه الکتریکی یا هیبریدی پورشه 911
در سال 2020، نسل هشتم پورشه 911 با کد 992 معرفی شد. سری 992 به جای بازطراحی کامل، مدلی از بازسازی فنی 911 بود. صفحه نمایش لمسی 11 اینچی و دوربین 360 درجه، از جمله موارد جدیدی هستند که در 992 قرار دارد.
در نمای بیرونی، دستگیرههای در تغییرات اندکی داشته و چراغهای جلو با 84 ال ای دی مجزا روشن میشوند. توربوشارژ دوقلو یکی از آپشنهایی فوقالعادهای است که در 992 لحاظ شده است. حالا طرفداران پورشه سری 911 در انتظار نسخههای الکتریکی یا هیبریدی این خودرو هستند که به احتمال زیاد نیز در آینده شاهد این تغییرات چشمگیر نیز خواهیم بود.
با نزدیک شدن به تولد 60 سالگی پورشه 911، بررسی سیر تکاملی این خودرو واقعا شگفتانگیز است. پیشرفتها و ارتقاهایی که برای راحتی استفاده و یا تجمل در این خودرو قرار گرفتهاند باعث شده تا طرفداران دوآتیشه پورشه 911 همچنان این ماشین را دوست داشته باشند.
موردی که از حالا میتوان برای نسخههای آینده پورشه 911 پیشبینی کرد، مربوط به استفاده دوباره از طراحی ظاهری باسابقه این کمپانی است. طراحی که بلوغ خود رسیده و حالا میتواند برگ برنده شرکت پورشه باشد.