به همت انتشارات شهید کاظمی؛

تأملی در یادداشت‌های آقای هاشمی به چاپ دوم رسید

کتاب «تأملی در یادداشت‌های آقای هاشمی» نوشته نگاهی نقادانه به مجموعه کارنامه و خاطرات هاشمی رفسنجانی ۱۳۷۸ـ۱۳۶۰ به‌­قلم مسعود رضائی توسط انتشارات شهید کاظمی برای دومین­‌بار منتشر شد.

به گزارش مشرق، چند سیاستمدار ایرانی می‌شناسید که در زمان حیات خاطرات‌شان را منتشر کرده باشند؟ آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی از معدود سیاستمدارانی است که با وجود موقعیت بالای سیاسی از سال 1360 شروع به نگارش خاطرات خود در قالب یادداشت‌های روزانه کرد و آن را 35 سال، یعنی تا آخرین روز حیات خود ادامه داد. تا پاییز 1401، دفتر نشر معارف انقلاب به‌عنوان ناشر رسمی آثار آقای هاشمی‌رفسنجانی 19 جلد از یادداشت‌های روزانه ایشان را تحت عنوان کارنامه و خاطرات هاشمی‌رفسنجانی منتشر کرده و برای هر جلد نیز نام و عنوانی متناسب با وقایع آن سال برگزیده است.

«تأملی در یادداشت‌های آقای هاشمی» به چاپ دوم رسید

در سال 1378 که اولین نسخه از این یادداشت‌ها منتشر شد، مورد توجه عموم مردم و علی‌الخصوص علاقه‌مندان تاریخ معاصر ایران و تاریخ انقلاب اسلامی قرار گرفت.

بعدها بحث‌هایی بین تاریخ‌پژوهان درباره برخی یادداشت‌های ایشان انجام شد. به این معنا که کسانی با دقت در بعضی از این یادداشت‌ها اظهار کردند که دقیقا منطبق با وقایع نیست، یا ناقص است یا نیاز به توضیح بیشتری دارد. به هر حال به‌تدریج بحث‌هایی درباره بعضی یادداشت‌های منتشرشده آقای هاشمی‌رفسنجانی در بین اهل نظر در حوزه سیاست و تاریخ به‌وجود آمد.

اگرچه همگی توسط آقای هاشمی نوشته شده‌ و در مجموع به عنوان یک منبع مهم در تاریخ انقلاب اسلامی محسوب می‌شود اما حکم واحدی نمی‌توان بر یکایک آنها باز کرد؛ چون در میان این یادداشت‌ها مواردی نیز وجود دارد که در انطباق آنها با واقعیت، تردید وجود دارد یا برخی یادداشت‌ها نیاز به توضیحات تکمیلی و رفع ابهام دارد. به همین خاطر مسعود رضایی نویسنده اثر که با تعدادی از جوانان علاقه‌مند به تاریخ که درباره یادداشت‌های آقای هاشمی ابهاماتی را مطرح می‌کردند، قرار گذاشت که به جای گفت‌وگوهای پراکنده، جلسات مستمری را با هدف بررسی و مرور نقادانه بر این یادداشت‌ها داشته باشد.

ماحصل این بررسی‌ها که در قالب گفت‌وگوهایی بین او و آن جوانان بود، کتابی شد تحت عنوان «تأملی در یادداشت‌های آقای هاشمی» که به‌تازگی به چاپ دوم رسیده است و به نوعی مروری است بر اهم یادداشت‌های آقای هاشمی در طول سال‌های 60 الی 78 که مشتمل بر 19 جلد از مجموعه «کارنامه و خاطرات هاشمی رفسنجانی میشود.»

نویسنده معتقد است: «مرحوم هاشمی‌رفسنجانی، شخصیت بزرگ و قابل احترامی در تاریخ انقلاب اسلامی و کل نهضت انقلاب اسلامی است. ایشان خدمات ارزشمندی برای نظام و ایران انجام دادند. به همین دلیل یادداشت‌های ایشان از اهمیت بسیاری در حوزه تاریخ انقلاب اسلامی برخوردار است و آنچه باعث می‌شود امثال من به یادداشت‌های ایشان توجه کنند، اهمیت شخصیت ایشان و نوشته‌های‌شان است. این یادداشت‌ها باید به گونه‌ای مورد کند و کاو قرار بگیرد که نقاط ضعف و قوتش برای عامه مردم و علی‌الخصوص کسانی که دنبال پژوهش در تاریخ انقلاب اسلامی هستند، مشخص باشد و این‌طور نباشد که چون این یادداشت‌ها به شخصیت برجسته‌ای چون آقای هاشمی تعلق دارد، آن را باید بی‌چون و چرا پذیرفت.

چاپ دوم این اثر در 992 صفحه در قطع رقعی و با قیمت 600 هزارتومان توسط انتشارات شهید کاظمی به بازار نشر عرضه شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان