باتری حالت جامد، یک اختراع واقعی است که هنوز محصول آزمایشگاهی محسوب میشود. انتظار میرفت برندهای ژاپنی مثل تویوتا، اولین خودروسازانی باشند که این فناوری را به تولید انبوه و تجاری میرسانند اما ظاهرا، شرکتهای چینی موفقتر عمل کردهاند.
به گزارش پدال، باتریهای لیتیوم -یون که امروزه در لپتاپ، گوشیهوشمند و انواع خودروهای برقی استفاده میشوند، الکترولیت مایع دارند. این فناوری به یونهای لیتیوم مثبت اجازه شناوری میان دو قطب باتری را میدهد تا جریان برق ایجاد شود. منطق کار باتریهای حالت جامد با لیتیوم -یون یکسان است اما بهجای الکترولیت مایع از نوع جامد استفاده میکنند.
مهمترین مزیت باتری حالت جامد، چگالی انرژی بالا است. این مورد، انرژی بیشتری را در ابعاد کوچکتر ذخیره میکند و در نتیجه تاثیر مثبت بر کاهش وزن خودروهای برقی دارند. دیگر نکتهی مثبت، سرعت شارژ به مراتب بالاتر نسبت به باتری لیتیوم –یون در خودروهای برقی امروزی است.
این فناوری جدید میتواند، 5 تا 10 برابر سریعتر، ظرفیت باتریها را تکمیل کند. از نظر ایمنی و خطر آتشسوزی هم، باتری حالت جامد، شرایط بهتری دارد.
شرکت آیام (im) موتورز، با سرمایهگذاری سایک موتور، سال 2020 تاسیس شد تا آخرین فناوریهای مرتبط با خودروهای برقی را، تجاریسازی کند. این مجموعه در سال 2023 خبر از پروژی جدید متمرکز بر خودروی مجهز به باتری حالت جامد داد و حالا ظرفیت بسیار خوب 130 کیلووات ساعت را برای سدان L6 اعلام کرده است. اگر این محصول به تولید انبوه برسد، توان پیمایش 1000 کیلومتر فراهم خواهد کرد.
هنوز مشخص نیست کدام شرکت چینی، باتری حالت جامد برای L6 تولید میکند. مدیران آیام موتور اعلام کردهاند که کاتد (الکترود مثبت) با موادی از نیکل پوشانده شده است و آند (الکترود منفی) آلیاژجدیدی از ترکیبات کربن و سیلیکونی خواهد داشت.
طبیعتا باتریهای حالت جامد با الکترولیت جامد تعریف میشود و در مورد IM L6، نوعی فناوری نانو ثبت اختراع شده است که مقاومت بالا در برابر حرارت دارد. همچنین، به لطف رسانایی عالی در این الکترولیت جامد، شارژ فوقالعاده سریع امکانپذیر خواهد بود.
دیگر موضوع جالب، هماهنگسازی باتری حالت جامد در خودروی L6 با شارژر فوق سریع 900 ولتی است. به عنوان مثال، خودروهای تسلا امروز، ولتاژ 480 تا 500 ولت DC برای شارژ سریع (Level 3) دارند و طی 30 دقیقه، 80 درصد از ظرفیت 85 تا 100 کیلووات ساعتی را تکمیل میکنند.
خودروی L6 بهزودی همراه باتری لیتیون یون (حالت مایع) ساخت CATL تولید میشود؛ اما نسخهی مجهز به باتری حالت جامد، احتمالا سال آینده تحویل مشتریان خواهد شد. مدل معمولی (باتری لیتیون یون) نیز، فناوری جدیدی خواهد داشت که شعاع حرکتی 700 تا 750 کیلومتر را از طریق باتری با ظرفیت 100 کیلووات ساعت، فراهم میکند.