کدام حیوانات بیشترین طول عمر را دارند؟(+عکس)

حتما شنیده‌اید که کلاغ ۱۰۰ سال عمر می‌کند؛ اما این باور اشتباه است. در ادامه می‌خواهیم حیوانات با بیشترین طول عمر را به شما معرفی کنیم. بعضی‌ از آنها اصلا نمی‌میرند.

برخی از افراد هستند که هرچندوقت یکبار تصویری از کلاغ را به‌اشتراک می‌گذارند و با حسرت می‌گویند که انسان حتی از کلاغ هم کمتر عمر می‌کند، پس دنیا ارزش ندارد. آنها گمان می‌کنند که عمر کلاغ به صد سال می‌رسد؛ اما اینگونه نیست. این پرنده بی‌چاره می‌تواند به‌طور متوسط بین 10 تا 15 سال زنده بماند. گونه استرالیایی کلاغ نیز در بهترین حالت تا 22 سال عمر خواهد کرد. پس کدام حیوانات بیشترین طول عمر را دارند؟

نگاهی به حیوانات با بیشتری طول عمر که مکانیزم‌های خاصی برای بقا دارند

به گزارش گجت نیوز، به‌طورکلی حیوانات زیادی هستند که بیشتر از انسان عمر می‌کنند. در این جانوران فرآیند پیری بسیار کندتر طی می‌شود. هرچند در مواردی این فرآیند کاملا متوقف شده و حتی برعکس هم خواهد شد. عمر انسان نمی‌تواند در هیچ شرایطی از 150 سال فراتر برود. این میزان در مقایسه با عمر چند صد و هزاران ساله برخی حیوانات نسبتا کوتاه به‌نظر می‌رسد.

بیشترین عمر در میان حیوانات به‌گونه‌هایی تعلق می‌گیرد که در اعماق دریا زندگی می‌کنند. جایی که شرایط کاملا پایدار و آرام است. طبیعتا دانشمندان نمی‌توانند زمان دقیق تولد و مرگ تمامی اعضای یک گونه جانوری را محاسبه کنند.

به‌همین‌خاطر گاهی با بررسی وضعیت بیولوژیک یه گونه جانوری میانگین عمر آن تخمین زده می‌شود. در ادامه 13 مورد از حیوانات را بررسی خواهیم کرد که بیشترین طول عمر را دارند.

تمساح آب‌شور: 120 سال

بسیار پیش می‌آید که تمساح‌های کوچک جان خود را از دست بدهند. هرچند اگر تمساح آب‌شور بتواند به مرحله بزرگسالی برسد، بیش از 70 سال عمر خواهد کرد. متاسفانه اطلاعات کافی پیرامون عمر دقیق این جانور وجود ندارد؛ اما دانشمندان توانسته‌اند تاکنون اطلاعات دو تمساح آب‌شور را با عمر بیش از 120 سال ثبت کنند.

کدام حیوانات بیشترین طول عمر را دارند؟

یکی از این تمساح‌ها کاسیوس نام دارد. در سال 1984 بود که کاسیوس به پارک کروکودیل مرین‌لند در استرالیا منتقل شد. کاسیوس در آن زمان 5.13 متر طول داشت و هنوز به‌رشد خود ادامه می‌دهد. همین نیز سبب شده که لقب بزرگترین کروکودیل در اسارت را دریافت کند.

مستر فرشی (Mr Freshie) نام یکی از حیوانات با بیشترین طول عمر جهان است. این تمساح آب‌شور نیز در تا سال 2010 در با‌غ‌وحش استرالیا زندگی می‌کرد. استو اروین و پدرش در سال 1970 این جانور را پیدا کرده بودند. دانشمندان تخمین می‌زنند که فرشی در آن زمان حدود 100 سال سن داشت.

لاک‌پشت غول‌پیکر سیشل: 190 سال

جاناتان نام یک لاک‌پشت غول‌پیکر است که توانسته بیشترین طول عمر را در میان حیوانات خشکی به‌دست آورد. لاک‌پشت‌ها عموما به‌خاطر عمر بالای خود معروف هستند. در بسیاری از جانداران وضعیت سلول‌ها همزمان با پیرشدن رو به‌وخامت می‌رود؛ اما در لاک‌پشت‌های غول‌پیکر سلول‌های آسیب‌دیده نابود می‌شوند تا سلول‌هایی جدیدتر جایگزین شوند.

کدام حیوانات بیشترین طول عمر را دارند؟

در واقع این راهکار تکامل برای ادامه حیات این گونه جانوری است. به‌طور‌کلی تعداد بسیاری زیادی از تخم‌های لاک‌پشت‌های غول‌پیکر توسط شکارچیان خورده می‌شود. به‌همین‌خاطر این لاک‌پشت‌ها باید طول عمر بالایی داشته باشند و مرتب تخم بگذارند. اما بیایید به داستان جاناتان برگردیم.

در سال 1882 بود که تعدادی از اهالی سیشل یک لاک‌پشت غول‌پیکر را با خود به جزیره سنت‌هلن در اقیانوس اطلس جنوبی آوردند. اطلاعات دقیقی از سن جاناتان در آن زمان وجود ندارد؛ اما از تصاویر می‌توان متوجه شد که کاملا بالغ (یعنی حداقل 50 ساله) بوده است. نام این لاک‌پشت در میان حیوانات با بیشترین طول عمر در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده و یک دامپزشک نیز به‌صورت اختصاصی از آن مراقبت می‌کند.

توتیای دریایی سرخ: 200 سال

در جایگاه بعدی لیست حیوانات با بیشترین طول عمر توتیای دریایی سرخ قرار دارد. این جانور کوچک در دسته بی‌مهرگان قرار می‌گیرد و ظاهری گرد دارد. آنها در آب‌های کم‌عمق سواحل آمریکا از کالیفرنیا گرفته تا آلاسکا زندگی کرده و از گیاهان دریایی تغذیه می‌کنند. پیشتر دانشمندان گمان می‌کردند که توتیای دریایی سریع رشد می‌کند و حداکثر 10 سال زنده می‌ماند.

کدام حیوانات بیشترین طول عمر را دارند؟

هرچند بررسی‌های بیشتر نشان داد که آنها در زمره حیوانات با بیشترین طول عمر قرار دارند و می‌توانند با سرعتی بسیار آرام به‌رشد خود ادامه دهند. در واقع اگر توتیایی دریایی سرخ بتواند از شکارچیان، بیماری‌ها و ماهی‌ها فرار کند، حتی ممکن است برای چند قرن زنده بماند. نمونه‌هایی که در سواحل آمریکا هستند به‌صورت متوسط بیشتر از 100 سال عمر دارند. حتی یک توتیای دریایی سرخ در سواحل کانادا قرار دارد که توانسته به مرز 200 سال برسد.

حیوانات با بیشترین طول عمر – نهنگ قطبی: بیش از 200 سال

نهنگ قطبی در میان حیوانات پستاندار بیشترین طول عمر را دارد. همانطور که از اسمشان پیداست، آنها در مناطق قطبی زندگی می‌کنند. البته دانشمندان از سن دقیق نهنگ‌های قطبی اطلاع ندارند، اما شواهد نشان می‌دهد که آنها می‌توانند به‌راحتی بیشتر از 100 سال و حتی 200 سال زندگی کنند. نهنگ‌ها می‌توانند DNA آسیب‌دیده خود را ترمیم کنند، به‌همین‌خاطر از سرطان در امان هستند. همچنین آنها با سرعت بسیار آهسته‌تری پیر می‌شوند.

کدام حیوانات بیشترین طول عمر را دارند؟

برخی دانشمندان در حال بررسی حیوانات با بیشترین طول عمر هستند تا بتوانند عمر انسان را افزایش دهند. البته ژن‌های حیوانات مختلف اشتراک چندانی با هم ندارد، اما می‌توان الگوهای امیدوارکننده‌ای را مشاهده کرد.

صخره‌ماهی گلوسیاه: بیش از 200 سال

صخره‌ماهی گلوسیاه همیشه در میان حیوانات با بیشترین طول عمر قرار دارد؛ زیرا می‌تواند حداکثر تا 205 سال زنده بماند. آنها در اقیانوس آرام از آمریکا تا ژاپن زندگی می‌کنند و در بزرگترین حالت به 97 سانتی‌متر می‌رسند. صخره‌ماهی گلوسیاه عمدتا از میگو و ماهی‌های کوچکتر تغذیه می‌کند.

کدام حیوانات بیشترین طول عمر را دارند؟

در سال 2021 دانشمندان به بررسی ژنوم‌های 88 گونه صخره‌ماهی پرداختند. در نهایت مشخص شد که تکامل آنها را به‌توانایی ترمیم DNA مجهز کرده است. بدین‌ترتیب بیماری سرطان نمی‌تواند سبب مرگ این گونه جانوری شود.

صدف مروارید آب شیرین: بیش از 250 سال

صدف مروارید آب شیرین یک دوکفه‌ای است که از ذرات معلق غذا در آب تغذیه می‌کند. آنها معمولا در رودخانه‌ها و جریان‌های آبی اروپا و شمال آمریکا زندگی می‌کنند و فرآیند سوخت‌و‌ساز آهسته‌ای دارند. همین‌نیز سبب شده که در میان حیوانات با بیشترین طول عمر قرار بگیرند. در حال‌حاضر پیرترین صدف مروارید آب‌ شیرین شناخته شده 280 سال عمر دارد.

کدام حیوانات بیشترین طول عمر را دارند؟

هرچند این عمر طولانی سبب نشده شرایط خوبی داشته باشند. جمعیت آنها به‌خاطر عوامل انسانی در حال کاهش است و حتی می‌توان گفت در خطر انقراض قرار دارند. وقتی شما زیستگاه یک جانور را تغییر دهید، دیگر سوخت‌و‌ساز آهسته نمی‌تواند کار خاصی انجام دهد.

کوسه گرینلند: بیش از 272 سال

کوسه گرینلند در اعماق اقیانوس شمالگان و اقیانوس اطلس شمالی زندگی می‌کند. آنها از جانوران گوناگونی همچون ماهی‌های کوچکتر و فک‌ها تغذیه می‌کنند و می‌توانند در بهترین حالت تا 7.3 متر رشد کنند. در سال 2016 پژوهشی روی بافت چشم کوسه‌‌های گرینلد انجام شد تا مشخص شود که آیا در میان حیوانات با بیشترین طول عمر قرار می‌گیرند یا خیر.

نتایج نشان داد که حداکثر طول عمر 272 سال برای این جانور کاملا عادی به‌حساب می‌آید و بزرگترین کوسه گرینلند بررسی شده در آن پژوهش نیز 392 سال داشته است. همچنین دانشمندان اعلام کردند که این کوسه‌ها ممکن است تا حتی 512 سال نیز زنده بماند. البته تردیدهایی در رابطه با دقت تخمین سن این کوسه‌ها وجود دارد؛ اما حتی 272 سال نیز سبب می‌شود که کوسه گرینلند طولانی‌ترین عمر را در بین مهره‌داران داشته باشد.

حیوانات با بیشترین طول عمر – کرم لوله‌ای: بیش از 300 سال

کرم لوله‌ای جزء بی‌مهرگانی قرار دارد که در بستر اقیانوس زندگی می‌کنند. آنها تمایل دارند به‌ قسمت‌های سرد و پایدار اعماق اقیانوس رفته و از مواد شیمیایی خارج‌شده از ترک‌های بستر تغذیه کنند. آنها باکتری‌های خاصی را در بدن خود دارد که می‌توانند مواد شیمیایی گوناگون را به قند تبدیل کنند. یک پژوهش در سال 2017 نشان داد که کرم لوله‌ای در میان حیوانات با بیشترین طول عمر قرار دارد.

کدام حیوانات بیشترین طول عمر را دارند؟

ترکیب سوخت‌و‌ساز آهسته و نبود تهدیدهای طبیعی زیاد سبب می‌شود که کرم لوله‌ای به‌راحتی تا 200 سال زنده بمانند. همچنین برخی از آنها نیز می‌توانند مرز 300 سال را لمس کنند.

صدف ایسلندی: 500 سال

عمر 500 ساله برای انسان قابل‌تصور نیست؛ اما برای صدف ایسلندی یک هدف جذاب تلقی می‌شود. آنها در اقیانوس اطلس شمالی زندگی می‌کنند و عمر طولانی‌تری نسبت به دیگر دوکفه‌ای این لیست یعنی صدف مروارید آب شیرین دارند. در سال 2006 بود که دانشمندان توانستند یک صدف بسیار پیر را با عمر 507 سال در سواحل ایسلند پیدا کنند.

کدام حیوانات بیشترین طول عمر را دارند؟

آنها این صدف باستانی را مینگ نام گذاشتند؛ زیرا در سال 1499 و همزمان با حکمرانی سلسله مینگ در چین (1368 تا 1644 میلادی) متولد شده بود. آب‌های سرد اطراف ایسلند باعث می‌شود که این جانوران سوخت‌و‌ساز آهسته‌تری داشته باشند. همین نیز سبب شده که در جایگاه پنجم حیوانات با بیشترین طول عمر قرار بگیرند. آنها حتی ممکن است بیش از 507 سال عمر کنند.

حیوانات با بیشترین طول عمر – مرجان سیاه: بیش از 4000 سال

از اینجا به‌بعد اعداد واقعا جذاب می‌شوند. وقتی یک مرجان را می‌بینید، خیال می‌کنید که با مجموعه‌ای رنگارنگ از صفحره‌ها و گیاهان طرف هستید. هرچند که در واقع مرجان‌ها از اسکلت بیرونی بی‌مهرگانی به‌نام پلیپ ساخته شده‌اند. پلیپ‌ها مرتب تکثیر می‌شوند و خود را با نسخه‌هایی دقیقا یکسان جایگزین می‌کنند. این اتفاق باعث می‌شود که ساختار اسکلت بیرونی به‌مرور زمان بزرگتر شود.

کدام حیوانات بیشترین طول عمر را دارند؟

در واقع می‌توان گفت که مرجان‌ها از مجموعه‌ای جاندار زنده تشکیل شده‌اند و یک جانور زنده نیستند. عمر طولانی آنها نیز نتیجه یک تلاش دسته‌جمعی است. با وجود این نمی‌توان آنها را در میان حیوانات با بیشترین طول عمر قرار نداد. چراکه برخی از مرجان‌های سیاه حاضر در سواحل هاوایی توانسته‌اند حتی تا 4265 سال عمر کنند.

اسفنج شیشه‌ای: بیش از 10 هزار سال

اسفنج‌های شیشه‌ای نیز همچون مرجان‌ها از کلونی‌های جانداران تشکیل شده‌اند و می‌توانند برای چند هزار سال زنده بمانند. آنها اغلب در اعماق اقیانوس زندگی می‌کنند و به‌خاطر شکل خاص اسکلت خود شیشه‌ای نامگذاری شده‌اند.

کدام حیوانات بیشترین طول عمر را دارند؟

در سال 2012 یک اسفنج شیشه‌ای از گونه Monorhaphis chuni مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که حدود 11 هزار سال سن دارد. اگرچه اسفنج شیشه‌ای در میان حیوانات با بیشترین طول عمر قرار گرفته است، اما دانشمندان فکر می‌کنند که دیگر گونه‌های اسفنج حتی عمر بیشتری داشته باشند.

عروس دریایی تیولا: نامیرا

تیولا نام یک‌نوع عروس دریایی نامیرا است که می‌تواند تا ابد زنده بماند. عروس دریایی زندگی را به‌عنوان لارو آغاز می‌کند و سپس به‌ پلیپ تبدیل می‌شود. در مراحل بعدی نیز بلوغ تکمیل می‌شود. هرچند عروس دریایی تیولا می‌تواند در صورت آسیب‌دیدن و یا گرسنگی این فرآیند را برعکس کرده و مجدد به پلیپ تبدیل شود.

کدام حیوانات بیشترین طول عمر را دارند؟

عروس دریایی تیولا در دریای مدیترانه زندگی می‌کند و قادر است این فرآیند را بارها تکرار کند. بنابراین آنها هرگز به‌خاطر سن زیادی نخواهند مرد. هرچند که عروس دریایی تیولا بسیار کوچک است و در بهترین حالت به 4.5 میلی‌متر طول می‌رسد.

به‌همین‌خاطر به‌راحتی توسط سایر حیوانات همچون ماهی‌ها خورده می‌شود. در واقع اگرچه عروس دریایی تیولا در زمره حیوانات با بیشترین طول عمر قرار می‌گیرد، اما در عمل هرگز نمی‌تواند نامیرا باشد.

حیوانات با بیشترین طول عمر – هیدرا: نامیرا

هیدرا نام گروهی از بی‌مهرگان کوچک است که بدنی نرم دارند. آنها نیز همانند تیولا دارای این پتانسیل هستند که تا ابد زنده بمانند. هیدراها از سلول‌های بنیادی تشکیل شده‌اند و از طریق کلونی‌سازی یا تکثیر به‌حیات خود ادامه می‌دهند. همین نیز سبب می‌شود که در نتیجه پیر شدن، هیچ تغییری در آنها به‌وجود نیاید.

کدام حیوانات بیشترین طول عمر را دارند؟

البته عوامل بیرونی همچون شکارچی‌ها و بیماری سبب می‌شود که هیدرا نیز در زمان مشخصی بمیرد؛ اما اگر این عوامل نباشد، هیدرا تا ابد زنده خواهد ماند. در واقع هیدار در کنار عروس دریایی تیولا در صدر لیست حیوانات با بیشترین طول عمر قرار می‌گیرند.

جالب است بدانید که نام هیدرا از یک هیولای وحشتناک یونان باستان گرفته شده است. این هیولا بدنی شبیه مار و نه سر داشت و هر وقت یک سر قطع می‌شد، سری جدید به‌جای آن می‌رویید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان