یکی از محبوبترین خودروهای عضلانی تاریخ، فورد موستانگ شلبی است. این نسخه در همان سالهای ابتدایی عرضهٔ موستانگ متولد و در نسل پنجم دوباره احیا شد.
به گزارش پدال، در بین علاقهمندان اما بحث داغ و پایانناپذیری وجود دارد مبنی بر اینکه بهترین موستانگهای شلبی تاریخ کدامند. هرچند برای مشخص کردن پاسخ این سؤال از معیارهای مختلفی میتوان استفاده کرد اما چند مدل در تاریخ موستانگ شلبی وجود دارد که فکر میکنیم جذابترینها هستند. در اینجا با این خودروها آشنا خواهیم شد.
موستانگ شلبی GT500 سال 1967
پیشرانه |
7.0 لیتری V8 |
قدرت |
355 اسب بخار |
گشتاور |
570 نیوتن متر |
شتاب صفر تا 96 |
6.2 ثانیه |
شلبی GT500 که در نسل اول موستانگ متولد شد، یکی از قویترین موستانگهایی بود که تا آن زمان ساخته شد. این ماشین به پیشرانهٔ 7 لیتری V8 با دو کاربراتور چهار دهنهٔ هالی و ورودی هوای آلومینیومی مجهز شده بود. غیر از موتور، چیزی که GT500 را سریعتر میکرد، ساخت چندین قسمت بدنه مثل دماغه، کاپوت، پانل چراغهای عقب، در صندوق و ورودیهای هوای جانبی از فایبرگلاس بود.
علاوه بر پیشرانهٔ قدرتمند، یکی دیگر از دلایل جذابیت GT500 ظاهر زیبای آن است. این یکی از زیباترین خودروهای زمان خود بود. به همین دلیل، هرچند برخی GT500KR مدل 1968 را به دلیل قدرت بیشتر جذابترین شلبی نسل اول میدانند اما خیلیهای GT500 مدل 1967 را ترجیح میدهند.
موستانگ شلبی GT500 سال 2007
پیشرانه |
5.4 لیتری V8 سوپرشارژ |
قدرت |
500 اسب بخار |
گشتاور |
650 نیوتن متر |
شتاب صفر تا 96 |
4.5 ثانیه |
تعجبی ندارد که احیای موستانگ شلبی GT500 را در لیست بهترینها ببینیم. یکی از دلایل اصلی این موضوع، وفاداری به ظاهر کلاسیک GT500 اولیه همراه با برخی عناصر بروز برای مطابقت با استانداردهای جدید صنعت خودروسازی و آیرودینامیک است. بااینحال، GT500 کاملاً شبیه یک موستانگ کلاسیک به نظر میرسد.
علاوه بر این، فورد به سرعت و شتاب هم توجه داشته و یک نیروگاه 5.4 لیتری V8 تمام آلومینیومی 32 سوپاپ با سوپرشارژر ایستون با بوست 10 psi و اینترکولر هوا به مایع را زیر کاپوت این ماشین قرار داده است. این موتور 500 اسب بخار قدرت تولید میکرد که در سال 2007 بسیار چشمگیر بود.
موستانگ شلبی GT350 سال 2016
پیشرانه |
5.2 لیتری V8 |
قدرت |
525 اسب بخار |
گشتاور |
580 نیوتن متر |
شتاب صفر تا 96 |
4.0 ثانیه |
اصلیترین دلیل حضور GT350 در این لیست پیشرانهٔ آن است. این موتور که وودو نام دارد، یک 5.2 لیتری V8 تنفس طبیعی دستساز DOHC است که بهطور خاص برای GT350 ساخته شد.
این موتور با پیشرانهٔ پردتور که در GT500 جدید میبینیم اشتراکات زیادی دارد اما تفاوت اصلی آن استفاده از میللنگ تخت است که وزن کلی موتور را کاهش میدهد و امکان دورگیری سریعتر و بالاتری را فراهم میکند. به خاطر همین میللنگ، موتور وودو صدای متمایزی هم نسبت به دیگر موتورهای V8 آمریکایی دارد که آن را بیشتر متمایز میکند.
این پیشرانه همچنین با 525 اسب بخار قدرت و 580 نیوتن متر گشتاور، خروجی قابلتوجهی هم داشت. GT350 و همتای تهاجمیتر آن، GT350R هردو تعادلی عالی بین رانندگی جذاب روزمره و توانایی در پیست برقرار میکردند و بهترینهای هردو جهان را در اختیار طرفداران موستانگ قرار میدادند.
موستانگ شلبی GT500 سال 2013
پیشرانه |
5.8 لیتری V8 سوپرشارژ |
قدرت |
662 اسب بخار |
گشتاور |
855 نیوتن متر |
شتاب صفر تا 96 |
3.5 ثانیه |
مثل GT350 بالا، شلبی GT500 هم به خاطر پیشرانهٔ فوقالعادهاش د این لیست حضور دارد. این یک نیروگاه 5.8 لیتری V8 سوپرشارژ بود که قدرت عظیم 662 اسب بخاری تولید میکرد. به لطف این نیروی چشمگیر، GT500 ظرف 3.5 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسید و 400 متر را در 11.7 ثانیه طی میکرد.
حداکثر سرعت این ماشین هم به 348 کیلومتر بر ساعت میرسید تا به سریعترین موستانگ تاریخ تبدیل شود. شلبی GT500 با قیمت 55 هزار دلار در سال 2013، تجربهای واقعاً شگفتانگیز را در اختیار خریداران قرار میداد.
موستانگ شلبی GT500 سال 2022
پیشرانه |
5.2 لیتری V8 سوپرشارژ |
قدرت |
760 اسب بخار |
گشتاور |
850 نیوتن متر |
شتاب صفر تا 96 |
3.4 ثانیه |
قطعاً باید قویترین و جدیدترین نسخهٔ موستانگ شلبی را در این لیست داشته باشیم. در سینهٔ GT500 پیشرانهٔ 5.2 لیتری V8 پردتور قرار گرفته که همانطور که اشاره شد، اشتراکات زیادی با موتور وودو GT350 دارد اما ویژگی مهم در اینجا وجود یک سوپرشارژر است که باعث تولید 760 اسب بخار قدرت و 850 نیوتن متر گشتاور میشود تا قویترین شلبی کارخانهای تاریخ خلق شود.
بااینحال، شرکت شلبی آمریکن که به این هم قانع نبود، اقدام به ساخت نسخهٔ ویژهای از GT500 با نام Code Red کرد. در این نسخه، بجای سوپرشارژر از دو توربوشارژر استفاده شد که در کنار دیگر تغییرات، خروجی موتور را به اعداد فوقالعادهٔ 1000 اسب بخار قدرت و 1060 نیوتن متر گشتاور رساند. از GT500 Code Red تنها 10 دستگاه ساخته شد.