«دان ینکو» یک رانندهٔ مسابقه بود که دو قهرمانی SCCA را در کارنامه داشت. وی همچنین پسر یک فروشندهٔ مشهور محصولات شورلت در پنسیلوانیا بود و در سن سیسالگی مدیریت یکی از نمایندگیهای خانواده را در دست گرفت.
به گزارش پدال، در کمتر از یک دهه، این نمایندگی ینکو به لطف جادوی دان ینکو به کانون توجه علاقهمندان به شورلتهای پرفورمنس در سراسر آمریکا تبدیل شد زیرا ینکو به ساخت نسخههای قدرتمندی از مدلهای شورلت شول، نوا و مهمتر از همه کامارو با موتورهای V8 بلوک بزرگ میکرد.
کامارو ینکو ابتدا در سالهای 1967 و 1968 در نمایندگی ینکو از طریق تعویض موتور و کمی تیونینگ ساخته میشد اما در سال 1969 به لطف نفوذ دان در سیستم سفارش تولید دفتر مرکزی شورلت یا COPO که پیشرانههای قدرتمند را در اختیار برخی نمایندگیها قرار میداد، کامارو ینکو بهصورت کارخانهای با موتور 7 لیتری L72 ساخته شد. بااینحال، در سال 1970 هرچند این نمایندگی برای کسانی که هنوز یک شورلت ینکو میخواستند نوا دیوس را ارائه میکرد اما عرضهٔ کامارو ینکو خاتمه یافت.
عصر توربوشارژر
برخلاف موستانگ که در سال 1974 در نسل دوم از نماد باشکوه ماسل کارها به یک خودروی اقتصادی بر اساس فورد پینتو تبدیل شد، نسل دوم کامارو که در سال 1970 معرفی شده بود، تا یک دهه بعد همچنان تولید میشد.
بااینحال، در این دوران نسخههای قدرتمند قبل به دلیل آلایندگی زیاد، مصرف سوخت بالا و هزینهٔ بیمهٔ گران، منقرض شدند. تنها اثری که از پرفورمنس همچنان در خانوادهٔ کامارو دیده میشد، Z28 بود که هرچند از پیشرانهٔ 5.7 لیتری V8 با چهار کاربراتور استفاده میکرد اما تنها 190 اسب بخار قدرت داشت.
بااینحال، آن سالها شروع دوران توربوشارژر بود و بسیاری از خودروسازان استفاده از این تکنولوژی را برای دستیابی به قدرت بیشتر بدون آلایندگی بالا در خودروهای تولیدی خود آغاز کرده بودند. حتی در آمریکا هم پونتیاک در فایربرد از موتور توربو استفاده کرد. به همین دلیل، دان که پتانسیل توربو را دیده بود، تصمیم به توسعهٔ یک کاماروی جدید با پرفورمنس بالا گرفت.
تولد دوبارهٔ کامارو ینکو
دوازده سال پس از عرضهٔ آخرین کامارو ینکو توسط نمایندگی مشهور دان در پنسیلوانیا، ینکو یک کاماروی قدرتمند جدید دیگر را برای دود کردن لاستیکها آماده کرد. این خودرو که توربو Z نام گرفت، بر اساس Z28 مدل 1981 ساخته شد که آخرین کاماروی پرفورمنس نسل دوم بود.
توربو Z در ظاهر به لطف برچسبها کناری و اسپویلر جلو که از کاماروهای مسابقهای IROC گرفته شده بود، بهراحتی از نسخههای معمولی متمایز شده بود. ینکو توربو Z را در دو نسخه عرضه میکرد. نسخهٔ پایه که Stage I نام داشت، فقط تغییرات ظاهری و ارتقاء موتور را تجربه میکرد اما پکیج کامل با نام Stage II، کامارو Z28 را به یک رقیب تمامعیار برای خودروهای اسپرت اروپایی تبدیل کرد.
این خودرو به کمکفنرهای قابل تنظیم Koni مجهز شد که باعث بهبود هندلینگ میشد. علاوه بر این، Stage II از رینگهای 15 اینچی دوتکه Weld با لاستیکهای گودیر، صندلیهای چرمی Kamp و غربیلک فرمان ریسمارک هم بهره میبرد.
پیشرانهٔ V8 کوچک با قدرت بالا
ینکو برای ساخت توربو Z بدون استفاده از سیستم COPO، موتور 5.7 لیتری LM1 را انتخاب کرد که قدرت آن در حالت استاندارد به تنها 175 اسب بخار کاهش پیدا کرده بود. بااینحال، ینکو با استفاده از کیت القای اجباری ساخت توربو اینترنشنال، قدرت این موتور را افزایش داد. این سیستم توربو که طبق استانداردهای امروزی بسیار ابتدایی بود، 7 psi هوای فشرده را از طریق کاربراتور چهار دهنه به موتور میرساند.
برای جلوگیری از ناک زدن هم موتور به سیستم تزریق آب مجهز شد. این کیت قدرت پیشرانه را بهطور چشمگیری افزایش داد درحالیکه با تمام قوانین آلایندگی آمریکا مطابقت داشت.
ینکو هیچگاه قدرت دقیق توربو Z را اعلام نکرد اما تخمینها به 250 اسب بخار اشاره داشت. این خودرو در آزمایشهای واقعی توانست 400 متر را ظرف 14.5 ثانیه طی کند که نهتنها نزدیک به عملکرد ماسل کارهای دوران طلایی بود بلکه دو ثانیهٔ کامل از Z28 استاندارد سریعتر بود.
دان ینکو قصد داشت 200 نمونه کامارو توربو Z را با قیمت 10,500 دلار معادل 55,100 دلار امروز برای نسخهٔ Stage I و 17,300 دلار معادل 61,500 دلار امروز برای Stage II تولید کند. بااینحال، قیمت گران، نگرانیها در مورد سیستمهای توربوی اولیه و کاهش محبوبیت نسل دوم کامارو در آخرین سال تولید درحالیکه نسل سوم در نزدیکی عرضه به بازار قرار داشت، باعث ناکامی توربو Z شد. درنهایت، ینکو موفق به فروش تنها 19 دستگاه از این خودرو شد که از این تعداد فقط سه دستگاه به پکیج Stage II مجهز بودند.
قیمت امروز کامارو توربو Z
هرچند توربو Z کمیابترین کامارو ینکو محسوب میشود اما ارزش آن خیلی افزایش پیدا نکرده است بهگونهای که یک نمونهٔ تمیز و کمکار Stage II آن اوایل امسال با قیمت تنها 66 هزار دلار در حراجی فروخته شد درحالیکه کامارو ینکو مدل 1969 این روزها بیش از 200 هزار دلار قیمت دارد.
البته توربو Z مدل 1981 حتی اگر بهاندازهٔ پیشینیان خود محبوب نباشد اما همچنان یک کامارو ینکوی واقعی بود و در دورانی که به نظر میرسید صنعت خودروسازی آمریکا رو به انقراض است، پرفورمنس را بازگرداند.