«ایمنی تمامی پلهای سطح تهران توسط حوزه معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران بهطور مرتب رصد میشود و ما تردیدی در بحث استحکام این پل نداریم. این ترکها مربوط به روکش ستونهای بتنی پل است و خطرآفرین نیستند که امیدواریم این اصلاحات در اولین فرصت انجام شوند. نصب این تسمهها ربطی به استحکام پل ندارد.»
حقلطفی گفت: قطعهای که از سالهای قبل به عنوان المان زیباسازی بر پایه پل میرداماد قرار گرفته بود را باز کردیم و اصلاحات لازم انجام شد، درحال حاضر این پل هیچ مشکلی ندارد و درحال بهره برداری است.
به گزارش همشهری آنلاین، اخیرا انتشار تصویرهایی از پل میرداماد در فضای مجازی خبرساز شده و جو ناامنی و دلهرهآوری را در دل شهروندان پایتخت بهخصوص شهروندان منطقه 3 ایجاد کرده است. در این تصاویر، ترکهایی بر روی ستونهای پل نشان داده میشود که تسمههایی بر روی آن بسته شده و اینطور به مخاطب القا میکند که امکان فروریختن پل وجود دارد. اما در اخباری تکمیلی که بعد از آن انتشار تصاویر منتشر شد، اینطور عنوان کردند که 3 ستون از ستونهای متعدد پل میرداماد دارای ترکهای محدودی بوده و البته تسمه مذکور هم باز شده است.
در همین رابطه؛ حمید جوانی، شهردار منطقه 3 پایتخت میگوید: ایمنی تمامی پلهای سطح تهران توسط حوزه معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران بهطور مرتب رصد میشود و ما تردیدی در بحث استحکام این پل نداریم. این ترکها مربوط به روکش ستونهای بتنی پل است و خطرآفرین نیستند که امیدواریم این اصلاحات در اولین فرصت انجام شوند.
شهردار منطقه 3 تهران دلیل نصب تسمه روی یکی از ستونهای این پل را هم مهار موقت قسمتی از روکشها عنوان کرد و گفت: نصب این تسمهها ربطی به استحکام پل ندارد. همکاران ما بحث بازسازی را پیگیری کردهاند و علت برداشته شدن تسمهها هم این بوده که بتوانیم هرچه سریعتر اصلاحات را انجام دهیم که این رفع نقص انجام شده است البته مدتی است که در بحث زیباسازی اقداماتی را انجام دادهایم و هماکنون نیز درحال انجام اصلاحاتی از جمله رنگآمیزی، نورپردازی و برطرف کردن ترکهای برخی ستونهای بتنی این پل هستیم.
برهمین اساس استحکام و مقاوم بودن این پل از نظر فنی هیچ موردی نداشته و صرفا اقدامات انجام و بستن تسمهها صرفا برای اجرای اصلاح روکش و درواقع جلوه بصری پل بوده است. بهدنبال آن مسعود حقلطفی مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهر تهران نیز میگوید: سازمان عمرانی مناطق وظیفه نگهداشت پلهای سوارهرو شبکه راههای مواصلاتی تهران را دارد و این اقدام را دنبال میکنیم. پل میرداماد از سنوات قبل ساخته شده بود و به منظور فعالیتهای زیباسازی کاوری را برای پایه و بدنه این پل در نظر گرفته بودند. بعد از چندسال این کاور ترک خورده بود و برای اینکه این کاور را اصلاح کنیم نیاز به انسداد محور مدرس داشتیم و موفق نشدیم که این مجوز برای 2 شب گذشته دریافت و اقدامات لازم را انجام دادیم.
حقلطفی با اشاره به اینکه قطعهای که از سالهای قبل به عنوان المان زیباسازی بر پایه این پل قرار گرفته بود را باز کردیم و اصلاحات لازم انجام شد، ادامه میدهد: درحال حاضر این پل هیچ مشکلی ندارد و درحال بهره برداری است. متاسفانه شیطنتهای رسانهای صورت گرفت و مسائل غیرحرفهای را مطرح کردند، اما طراحی پل مناسب است و ظرفیت باربری را بدون هیچ نقصی وجود دارد.
مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهر تهران درباره آخرین وضعیت مقاومسازی پلهای سوارهرو، گفت: 750 دستگاه پل در سطح شهر داریم و 430 دستگاه در شبکه بزرگراهی است. از این تعداد، 65 دستگاه طراحی آن مربوط به دهه 70 است و باتوجه به افزایش استانداردهای آیین نامهها، موضوع مقاومسازی در دستور کار قرار گرفت و سال گذشته 6 دستگاه پل مقاومسازی شد که در مجموع کار مقاومسازی حدود 40 دستگاه انجام شده است بنابراین حدود 20 دستگاه باقی مانده و طبق زمانبندی و بودجه ریزی صورت گرفته، حدود 7 دستگاه را مقاومسازی خواهیم کرد.
او درباره جمعآوری پلهای سوارهرو، بیان کرد: موضوع جمعآوری پل حافظ مطرح شد اما نیاز بود که شورای عالی ترافیک اظهار نظر کند، جلسات با حضور پلیس و سایر مدیران ترافیکی پیرامون بررسی این پل، برگزار شد اما در نهایت پلیس و سازمان ترافیک نظر مثبتی برای جمع آوری پل نداشتند. برهمین اساس موضوع جمعآوری پل منتفی شد و موضوع مقاومسازی در دستور کار سازمان عمرانی مناطق قرار گرفته است.