قرآن مجید در چندین جا تصریح میکند که کلام خداست یعنی با همین الفاظ خود از مقام ربوبی صادر شده و پیغمبر اکرم (ص) نیز آنرا با همان الفاظ تلقی نموده است.
و در راه اثبات همین معنی که کلام خداست و کلام بشری نیست مکررا در لابلای آیات کریمه بمقام تحدی برآمده و قرآن مجید را از هر جهت معجزه شمرده و ماوراء قدرت و توانائی بشر دانسته است.
چنانکه میفرماید: «ام یقولون تقوله بل لا یؤمنون فلیاتوا بحدیث مثله ان کانوا صادقین » (1) ترجمه:یا می گویند پیغمبر اکرم (ص) خودش قرآن را ساخته و بخدا نسبت داده است بلکه اینان ایمان نمیآورند پس اگر راست میگویند سخنی همانند آن بیاورند (بسازند) .
و میفرماید: «قل لئن اجتمعت الانس و الجن علی ان یاتوا بمثل هذا القرآن لا یاتون بمثله و لو کان بعضهم لبعض ظهیرا» (2) ترجمه:بگو-ای محمد-اگر جن و انس گرد هم آیند که مانند این قرآن بیاورند همانند آنرا نخواهند آورد اگر چه برخی از ایشان پشت و پناه برخی دیگر شوند.
و میفرماید: «ام یقولون افتراه قل فاتوا بعشر سور مثله مفتریات » (3) ترجمه:یا می گویند قرآن را بخدا بسته بگو پس ده سوره افترائی مانند آن بیاورید) .
و میفرماید: «ام یقولون افتراه قل فاتوا بسورة مثله » (4) ترجمه:یا می گویند قرآن را به خدا بسته است بگو پس یک سوره همانند آن بیاورید) .
و باز در تحدی با پیغمبر اکرم (ص) میفرماید: «و ان کنتم فی ریب ممانزلنا علی عبدنا فاتوا بسورة من مثله » (5) ترجمه:و اگر از آنچه بر بنده خودمان فرو فرستادیم در شک باشید از مردی مانند وی-که درس نخوانده و نوشتن یاد نگرفته و در محیط جاهلیت نشو و نما یافته باشد-یک سوره قرآنی بیاورید) .
و باز از راه نداشتن اختلاف و تضاد تحدی نموده میفرماید: «افلا یتدبرون القرآن و لو کان من عند غیر الله لوجدوا فیه اختلافا کثیرا» (6) ترجمه:آیا در قرآن تدبر نمی کنند و اگر از پیش غیر خدا بود در آن اختلافات بسیار پیدا میکردند، زیرا همه چیز درین جهان مشمول قانون تحول و تکامل است و از تضاد اجزاء و احوال خالی نمی باشد و اگر قرآن کار بشر بود و در ظرف بیست و سه سال قطعه قطعه ساخته میشد از اختلاف اوصاف و احوال سالم نمی ماند و اینطور یک نواخت نبود) .
قرآن مجید که بدین تحدیات سخن خدا بودن خود را اعلام و تثبیت میکند در سرتاسر خود بصراحت حضرت محمد (ص) را پیغمبر و فرستاده خدا معرفی مینماید و بدین وسیله سند نبوت آنحضرت قرار میگیرد و روی همین اصل بارها در کلام خدا به پیغمبر اکرم (ص) امر میشود که در اثبات نبوت خود بشهادت خدا یعنی بتصریح قرآن مجید بنبوتش، استناد جوید: «قل کفی بالله شهیدا بینی و بینکم » (7) ترجمه:بگو شهادت خدا-بنبوت من-میان من و شما کافی است) .
و در جای دیگر علاوه بشهادت خدای متعال شهادت ملائکه را نیز نقل میکند: «لکن الله یشهد بما انزل الیک انزله بعلمه و الملائکة یشهدون و کفی بالله شهیدا» (8) ترجمه:لکن خداوند بآنچه بسوی تو نازل کرده شهادت میدهد و ملائکه نیز شهادت میدهند و خدا در شهادت کافی و بس است) .
پی نوشتها:
1- سوره طور آیه 34
2- سوره اسری آیه 88
3- سوره هود آیه 13
4- سوره یونس آیه 38
5- سوره بقر آیه 23
6- سوره نساء آیه 82
7- سوره رعد آیه 43
8- سوره نساء آیه 166