از آیات قرآن به دست می آید که جن نیز مانند انسان،«مکلف »است،موجودی است مختار و انتخابگر و بر سر دو راهی قرار می گیرد و باید یکی را انتخاب کند.اگر حق را پذیرفت به پاداش نیک می رسد و اگر باطل را،به عذاب:
ذاریات/56:«و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون ».[ما جن و انس را نیافریدیم مگر برای آنکه(خدا را)عبادت کنند.]دلالت دارد بر اینکه جن و انس در تکلیف به عبادت،شریک هستند.
و از این آیه ی سوره ی انعام نیز بر می آید که بر جن نیز پیامبرانی مبعوث بوده و پیام الهی را به آنان رسانده اند:
انعام/130:«یا معشر الجن و الانس،الم یائکم رسل منکم یقصون علیکم ایاتی؟».
ای گروه جن و آدم،آیا پیامبرانی از میان شما بر نخاسته اند که آیات مرا بر شما حکایت نمایند؟
قرآن،از قول خود جن،نقل می فرماید که آنان دو دسته اند و خوب و بد دارند:
جن/11:«و انا منا الصالحون و منا دون ذلک کنا طرائق قددا».
و اینکه از ما(گروهی)شایستگانند و گروهی جز آن،ما دسته های گوناگونیم.
جن/15-14:«و انا منا المسلمون و منا القاسطون،فمن اسلم فاؤلئک تحروا رشدا،و اما القاسطون فکانوا لجهنم حطبا».
و اینکه برخی از ما مسلمان و برخی «قاسط »هستند،پس آنانکه مسلمانند،رستگاری را پی جستند و اما«قاسط »ها هیزم دوزخند.
از این دو آیه،نیز معلوم می گردد که اینان هم مکلفند و هم اگر کسانی از ایشان کافر شوند به همان عذاب دوزخی که انسانها دچار می شوند،دچار می گردند و حتی تعبیر هیزم دوزخ که برای آنان در این آیات بکار رفته در جای دیگر،برای انسان نیز،بکار برده شده است:
بقره/24،تحریم/6:«وقودها الناس و الحجارة ».
سوخت آن(دوزخ)آدمی و سنگ است.
چند آیه صریح نیز داریم که برخی از جن،به دوزخ می روند،از جمله این آیه:
اعراف/38:«قال ادخلوا فی امم قد خلت من قبلکم من الجن و الانس فی النار».
گفت(به مجرمان):شما نیز در زمره ی کسانی که پیش از شما وارد آتش،شدند از جن و انس،به دوزخ بروید!