ترفندهای پخت سریع گوشت برای غذاهای مختلف

گوشت در غذاهای ایرانی جایگاه ویژه ای دارد. حتی یکی از معیارهای غذای درست و حسابی در ایران این است که بگویند، فلان خورشت پر گوشت و پر ملات است. از آن جایی که گوشت در تهیه بیشتر غذاها نقش دارد، بسیار مهم است که یاد بگیریم آن را به بهترین شکل ممکن بپزیم.

ترفندهای پخت سریع گوشت برای غذاهای مختلف

گوشت جزو پرمصرف ترین مواد غذایی است که در طول هفته زیاد از آن استفاده می شود و مواد معدنی و پروتئین بسیاری دارد. پخت گوشت شیوه های متعددی دارد و با آن می توان غذاهای بسیاری درست کرد. کمتر کسی است که علاقه ای به مصرف گوشت نداشته باشد. تقریبا در هر خورشتی که تهیه می شود، برای بهتر شدن طعم آن از گوشت استفاده می کنند. با این حال اغلب ما به دلیل مشغله زیاد فرصت کمتری برای آشپزی داریم. به همین خاطر باید به دنبال روش هایی برای پخت سریع گوشت باشیم. بسیاری از افراد نمی دانند که گوشت با چه شیوه هایی زودتر طبخ می شود و می توان گوشت را در کمترین زمان پخت. در این مقاله ترفندهای پخت سریع گوشت را به شما آموزش خواهیم داد تا بتوانید غذاهای مورد علاقه خود را در زمان کمتری بپزید.

ترفندهای پخت سریع گوشت

در ادامه ترفندهای پخت سریع گوشت را آورده ایم تا خورش ‌هایی خوش ‌طعم و لذیذ آماده کنید.

1. گوشت را در ماکروفر قرار دهید

یکی از روش های مهم و آسان برای پخت سریع گوشت استفاده از مایکروفر است. برای پخت سریع گوشت آن را باید به مقدار دلخواه برش داده و با هر ماده ای که دوست دارید مزه دار کنید. مواد را داخل یخچال بگذارید تا هر چیزی که به آن آغشته کرده اید به خوردش برود. حالا گوشت را با سبزیجاتی که دوست دارید یا به صورت جداگانه در درون سینی مایکروفر قرار دهید و به هر مقداری که دوست دارید پخته شود برای آن زمان تعیین کنید.

2. از سرکه و آبلیمو استفاده کنید

روش های سریعی برای پخت سریع گوشت وجود دارد. برای انجام این کار بهتر است از یک آرام پز استفاده کنید. استفاده کردن از مواد اسیدی برای پخت گوشت راه حلی مفید برای زود پخته شدن آن ها است.

شما باید از قبل کمی سرکه و آبلیمو به گوشت بزنید. سرکه و آبلیمو علاوه بر اینکه گوشت را نرم می کنند، باعث بهتر شدن طعم آن نیز می شوند. گوشت را به مدت یک شبانه روز به سرکه یا آبلیمو آغشته کنید و درون یخچال بگذارید. شما می توانید گوشت را با یک چنگال سوراخ کرده و پیش از اینکه بپزد داخل سرکه یا آبلیمو بگذارید. البته گوشت را پیش پختن، به خوبی بشویید. در مرحله آخر مقداری نمک به آن اضافه کنید. یعنی هنگامی این کار را انجام دهید که مطمئن شده اید گوشت کاملا پخته شده است.

تنها روش پخت سریع گوشت

3. گوشت را در سرخ کن های بدون روغن بگذارید

یکی از وسایل آشپزخانه که چند سالی است وارد بازار شده و بین مردم محبوبیت دارد، سرخ کن های بدون روغن هستند. استفاده از این محصول به علت استفاده کم از روغن، کلسترول و کالری غذاها را کاهش می دهد و یک رژیم غذایی سالم محسوب می شود. سرخ کن با استفاده از فناوری جریان هوای گرم کار می کند و هنگامی که روشن می شود المنت های حرارتی که در زیر سبد سرخ کن قرار دارند، گرم شده و باعث پخش شدن گرما در سرخ کن می شوند.

گرمایی که تولید می شود توسط فن هایی که در دستگاه وجود دارد در درون سرخ کن به گردش در می آید و به وسیله هوای گرم آب مواد غذایی گرفته می شود و همین امر موجب پخت سریع گوشت و نرم شدن آن می شود. پیش از اینکه گوشت را در درون سرخ کن قرار دهید آن را از یخچال بیرون بیاورید تا به دمای محیط برسد. حالا گوشت را در دمای مناسب به مدت 5 دقیقه گرم کنید، گوشت را به کمی روغن زیتون و ادویه جات آغشته کنید تا طعم بگیرد. اکنون گوشت را به صورت لایه لایه در سبد سرخ کن بچینید و اجازه دهید هر طرف گوشت به مدت 10 دقیقه پخته شود.

4. گوشت را خوب بکوبید

یکی از روش های پخت سریع گوشت کوبیدن آن است. این کار موجب می شود گوشت شما نرم تر و پخت آن سریع تر اتفاق بیفتد. کوبیدن گوشت علاوه بر اینکه موجب زود پخته شدن آن می شود به عنوان گوشت چرخ کرده نیز می توانید از آن استفاده کنید. هنگامی که چرخ گوشتی برای چرخ کردن وجود نداشت از کوبیدن گوشت برای تهیه شامی کباب، کباب تابه ای و انواع کوفته استفاده می کردند. گوشت را تا حدی می کوبیدند که مثل گوشت چرخ کرده به نظر برسد و سپس از آن استفاده می کردند. با این کار گوشت شما در کمترین زمان ممکن می پزد.

نکات طلایی هنگام پخت سریع گوشت

5. از جوش شیرین استفاده کنید

جوش شیرین باعث تجزیه شدن فیبر گوشت شده و به نرم شدن گوشت کمک می کند. برای این منظور مقداری جوش شیرین را به هر دو قسمت گوشت بزنید. سپس بگذارید برای 3 تا 5 ساعت داخل یخچال بماند. فراموش نکنید که جوش شیرین یک ماده شیمیایی است، به همین خاطر پیش از پخت حتما آن را چند بار زیر آب بگیرید و خوب بشویید. اگر این کار را انجام ندهید گوشت بوی ناخوشایندی می گیرد. یکی از نکاتی که باید به خاطر بسپارید این است که زمان استفاده از جوش شیرین، از سرکه و آب لیمو استفاده نکنید، زیرا خاصیت جوش شیرین به طور کامل از بین می رود.

6. از کیوی استفاده کنید

یکی از روش های مهم پخت سریع گوشت استفاده از کیوی است. کیوی جزو میوه هایی است که موجب نرم شدن گوشت می شود. از کیوی به دو شیوه می توان استفاده کرد:

  • شیوه اول استفاده از پوره کیوی است. برای تهیه پوره کیوی پوست آن را جدا کرده و کیوی را به تکه های کوچک تقسیم کنید. سپس باید قطعات کوچک کیوی را به مدت 20 تا 30 ثانیه در مخلوط کن دور تند بگذارید. پس از انجام این مراحل، پوره کیوی شما کاملا آماده است. گوشت را با پوره کیوی مخلوط کنید. این ترکیب باید 24 ساعت در یخچال بماند. پیش از پختن، گوشت را خوب بشویید و آم را بپزید.
  • شیوه دوم کیوی را روی گوشت بمالید. شما باید کیوی را نصف کنید و آن را روی سطح گوشت بمالید. اجازه دهید گوشت برای یک ساعت در این حالت بماند. سپس گوشت را خوب بشویید و بپزید.

ترفندهایی برای پخت سریع تر گوشت

7. از چای خشک استفاده کنید

یکی دیگر از ترفندهای پخت سریع گوشت، استفاده از چای خشک است. برای اینکه گوشت شما سریع تر پخته شود، نصف قاشق چای خوری چای خشک را به گوشت اضافه کنید. با اضافه کردن چای خشک گوشت نرم تر شده و در نتیجه سریع تر می پزد. برای اینکه تفاله چای داخل خورشت دیده نشود آن را داخل یک کیسه پارچه ای تمیز بریزید و تقریبا نیم ساعت تا یک ساعت داخل خورشت بیندازید. با استفاده از این ترفند دیگر نگران تفاله چای نباشید. یک روش کاربردی تر و بهتر برای پخت گوشت، استفاده از چای کیسه ای است.

پخت سریع گوشت خورشتی

خورشت جزو محبوب ترین و خوش مزه ترین غذاهایی است که در ایران طرفداران زیادی دارد. برای تهیه انواع خورشت معمولا از گوشت استفاده می شود و محبوب ترین خوشت ها، خوشت قرمه سبزی و قیمه است. به همین خاطر باید گوشتی را برای تهیه خورشت انتخاب کنید که نرم باشد و زود بپزد تا بتوانید خورشتی جا افتاده و خوش طعم داشته باشید. برای اینکه گوشت داخل خورشت شما سریع و خوب بپزد، می بایست آن را به دمای محیط برسانید. به هیچ عنوان از گوشت یخ زده استفاده نکنید، زیرا یخ بودن گوشت موجب می شود خورشت دیرتر آماده شود و طعم خوبی نداشته باشد. باید یخ گوشت را به طور کامل باز کنید و سپس آن را بپزید.

یک روش دیگر که می توانید امتحان کنید این است که در زمان مناسبی نمک و رب خورشت را اضافه کنید. اگر در زمان نامناسب نمک و رب را اضافه کنید، گوشت دیر می پزد. بهترین زمان برای افزودن رب و نمک وقتی است که گوشت کاملا پخته شده باشد. برای بهتر جا افتادن خورشت و سریع پخته شدن گوشت زیر شعله را کم کنید و اجازه دهید آرام پخته شود.

ترفندهای کاربردی برای پخت سریع تر گوشت

پخت سریع گوشت بز

زمانی که گوشت بز را می پزید باید به چند نکته مهم توجه داشته باشید. گوشت بز بیشتر از دو ساعت زمان نیاز دارد تا بپزد. اگر گوشت بز جوان را خریداری کنید، پخت آن بین 45 دقیقه تا یک ساعت طول می کشد. برای اینکه گوشت بز بعد از پخته شدن نرم تر باشد، سن آن باید از دو ماه کمتر باشد. اگر از گوشت یک حیوان پیر استفاده می کنید، باید آن را چند ساعت درون آب بگذارید. اگر حس کردید گوشت بو می دهد به آن کمی برگ بو اضافه کنید. علاوه بر این می توانید از پیاز و برگ رزماری استفاده کنید تا بوی گوشت مطبوع شود.

پخت سریع گوشت مرغ

اگر گوشت مرغ را به طور کامل درون قابلمه قرار دهید، پخت آن معمولا 40 تا 120 دقیقه زمان نیاز دارد. اما اگر آن را به تکه های کوچک تقسیم کنید، احتمال دارد در عرض 20 دقیقه پخته شود. پس با این روش می توانید گوشت مرغ را در کم ترین زمان ممکن است بپزید. البته جوان بودن مرغ هم عامل مهمی محسوب می شود که پخت را سرعت می بخشد.

روش های پخت سریع گوشت

امیدواریم مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد. در پایان پیشنهاد می کنیم مقالات پخت سریع حبوبات، پخت سریع لپه و طرز تهیه غذای سریع را نیز مطالعه فرمایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان