روش های یخ زدایی گوشت قرمز، گوشت مرغ و ماهی

روش های یخ زدایی گوشت بسیار متنوع می باشند، اما در این میان برخی از روش ها از سایر روش ها ایمن تر هستند. بهتر است توجه داشته باشیم، تا گوشت در محدوده دمایی خطر قرار نگیرد و امکان رشد باکتری ها به وجود نیاید، تا از سلامت گوشت مورد نظر اطمینان کافی داشته باشید.

روش های یخ زدایی گوشت قرمز، گوشت مرغ و ماهی

گوشت و سایر مواد غذایی برای نگهداری طولانی مدت ابتدا بسته بندی و سپس به فریزر یخچال منتقل می شوند، این روش باعث می شود، تا مواد غذایی علاوه بر سالم ماندن در طولانی مدت کیفیت خود را نیز حفظ کنند. البته عدم آشنایی با روش های یخ زدایی گوشت می تواند، کمی درد ساز باشد. بنابراین پیشنهاد می شود با روش بهداشتی و ایمن یخ زدایی مناسب آشنا شوید، چرا که این روش ها در ارتقا سلامتی امری مهم می باشند.

لازم به ذکر است، که محدوده دمایی «منطقه خطر» برای گوشت از چهل درجه فارنهایت تا صد و چهل درجه تعریف می شود. بدین معنا که گوشت خام در این محدوده دمایی احتمال بیشتری برای رشد باکتری های مضر دارد، که ممکن است، موجب مسمومیت غذایی یا انتقال سایر بیماری ها شود.

بررسی روش های ایمن برای یخ زدایی گوشت

روش های یخ زدایی گوشت

گوشت یکی از مواد غذایی می باشد، که معمولا برای مدت زمانی زیادی در فریزر نگهداری می شود، در صورتی که پیش از زمان مقرر گوشت از فریزر خارج نشود، احتمالا به دلیل یخ زدگی آن زمان کافی برای پخت غذا در دسترس نخواهد بود. در این شرایط می توانید، از روش های موجود در این زمینه استفاده کنید.

هر چند استفاده از روش های موجود باید ها و نباید هایی دارد، که معمولا رعایت نمی شوند و همین موضوع می تواند، سلامت مواد غذایی و در نهایت سلامت انسان را تهدید کند. بهترین و سریعتر راه ها یخ زدایی گوشت در آب سرد و یا استفاده از ماکروویو برای قطعات کوچکتر می باشد، که به زمان کمی نیز نیاز دارد.

همچنین آشنایی با مضرات فریز کردن مواد غذایی و غذا های که نباید فریز شوند، نکات مهمی را در اختیار شما قرار می دهد، تا اصول سلامتی را به درستی رعایت کنید.

یخ زدایی در یخچال

یکی از بهترین روش ها برای یخ زدایی گوشت قرار دادن آن در یخچال می باشد، هر چند این روش می تواند، زمانبر باشد، اما فراموش نکنید، برنامه ریزی و زمان بندی شما برای قرار دادن گوشت در یخچال به حفظ طعم بهتر گوشت کمک بسیاری می کند و آن را از قرار گرفتن در منطقه خطر که دمایی بین چهار درجه تا شصت درجه سانتی گراد می باشد، حفظ می کند، بنابراین احتمال رشد باکتری های خطرناک کاهش پیدا می کند.

بسته به مقدار گوشت مد نظر به زمان متفاوتی برای یخ دایی در یخچال نیاز خواهید داشت، بر اساس دستورالعمل های ایمنی غذایی وزارت کشاورزی ایالات متحده یک عدد بوقلمون کامل دو کیلویی برای یخ زدایی به یک روز کامل و پانصد گرم گوشت چرخ کرده گوساله معمولا به یک روز زمان نیاز دارد. علی رغم زمانی که برای این امر صرف می کنید، باید بدانید قرار دادن گوشت در یخچال یکی از بهترین روش های یخ زدایی گوشت می باشد، زیرا بافت گوشت به شکل یکنواخت و به آرامی یخ زدایی می شود.

آب سرد

روشی بعدی برای یخ زدایی گوشت استفاده از آب سرد می باشد. استفاده از این روش برای استیک، سینه مرغ بدون استخوان، گوشت چرخ کرده یا بسته های کوچک گوشت گوساله بهتر عمل می کند. گوشت را از بسته بندی قبلی خود خارج کنید و در یک کیسه پلاستیکی تمیز و قابل مهمر و موم بگذارید و از نظر نشتی نداشتن پلاستیک را بررسی کنید.

بهتر است، هوای اضافی درون کیسه گرفته شود، تا گوشت بر روی آب شناور باقی نماند. کیسه حاوی گوشت را درون کاسه مملو از آب سرد قرار دهید و برای هر سی دقیقه آب کاسه را تعویض نمایید، تا یخ گوشت آب شود. تقریبا پانصد گرم گوشت در زمان سی دقیقه یخ زدایی می شود و این مدت نباید بیش از سی دقیقه طول بکشد. مقدار بیشتر از پانصد گرم گوشت را در چندین کاسه آب سرد یخ زدایی کنید.

مایکروویو

از دیگر روش های مناسب یخ زدایی گوشت باید به استفاده از ماکروویو اشاره کرد، برای استفاده از این روش تنها به صرف چند دقیقه زمان نیاز دارید. از تنظیمات یخ زدایی یا قدرت پنجاه درصد در مایکروویو استفاده کنید ، البته در بیشتر ماکروویو ها این امکان وجود دارد، که میزان گوشت را تعیین کنید، تا زمان یخ زدایی به شکل خودکار محاسبه گردد.

آشنایی با روش های ایمن یخ زدایی گوشت مانند استفاده از ماکروویو

در صورتی که از حالت یخ زدایی استفاده نمی کنید ، از کمترین میزان توان استفاده کنید و برای این کار از چندین مرحله استفاده نمایید. مرحله های کوتاه کمک می کند، تا نظارت بهتری داشته باشید و اجازه ندهید یخ زدایی به مرحله پخت و پز برسد، با تغییر موقعیت گوشت کمک کنید، تا تمام بخش های گوشت مورد نظر به خوبی یخ زدایی شود.

تاثیرات یخ زدایی با آب داغ

بیشتر افراد برای کاهش زمان ترجیح می دهند، از میان روش های یخ زدایی گوشت، استفاده از آب داغ را انتخاب کنند، شایان ذکر است، که این روش می تواند، خطرات جدی برای سلامتی انسان به همراه داشته باشد. چرا که در این روش گوشت وارد محدوده دمایی خطر می شود ، یعنی مرحله ای که باکتری ها می توانند، به سرعت رشد کنند.

استفاده از آب داغ برای ذوب کردن یخ گوشت ممکن است، خطر مسمومیت غذایی و آلودگی را تا میزان بسیار زیادی افزایش دهد، حتی اگر گوشت به طور کامل پخته شود، باز هم ممکن است، باکتری قبلا سمومی را تولید کرده باشد، که قادر به ایجاد بیماری در فرد شود. بنابراین پیشنهاد می شود، از روش های قبلی یعنی از یخ زدایی در یخچال یا آب سرد و ماکروویو استفاده نمایید.

یخ زدایی گوشت مرغ

مرغ معمولا در معرض خطر باکتری های کمپیلوباکتر و سالمونلا قرار دارد، جهت پیشگیری از انتشار چنین عوامل بیماری زایی بهتر است، مرغ را بیست و چهار ساعت پیش از پختن در یک کاسه و در یخچال قرار دهید، یا از روش یخ زدایی در آب سرد استفاده کنید و گوشت مرغ را درون کیسه محکمی بگذارید و آن را برای مدت یک تا سه ساعت در آب سرد جاری قرار دهید و یا از مایکروویو استفاده کنید.

برای استفاده از مایکروویو باید مرغ را درون ظرف مخصوص بگذارید و برنامه یخ زدایی «دیفراست» را فعال کنید. این عمل تقریبا ده تا پانزده دقیقه زمان نیاز دارد و پس از آن باید فورا گوشت را تمیز کرده و بپزید.

گوشت ماهی

گوشت ماهی بسیار لطیف و حساس می باشد، به همین جهت در در روش های یخ زدایی گوشت ماهی احتیاط شود، برای ذوب یخ ماهی بزرگ بهتر است، بیست و چهار ساعت قبل از پخت آن را درون یخچال قرار دهید و یا می توانید، ماهی را درون کیسه پلاستیکی در بسته و هوا گرفته شده قرار دهید و آن را برای مدت زمان بیست تا سی دقیقه در آب جاری سرد بگذارید.

آشنایی با روش های یخ زدایی گوشت ماهی

شاید اینطور برداشت شود، که یخ زدایی گوشت آسان ترین مرحله در پخت و پز می باشد و نیاز چندانی به دقت در این امر نیست، در صورتی که اشتباه در این مرحله می تواند، تاثیرات منفی برای سلامت انسان داشته باشد. استفاده از تکنیک های یخ زدایی که ذکر شده است، روش هایی ایمن می باشد، که بهترین نتیجه را عاید شما می سازد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان