ماهان شبکه ایرانیان

آیت‎الله اعرافی:

حوزه ابواب جدید فقهی را پایه‌ریزی کند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: فقه برای پاسخگویی به تحولات علوم انسانی نیازمند پایه‌ریزی ابواب جدید است که باید با روش اجتهادی به آن رسید.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) آیت‎الله علیرضا اعرافی دیشب 28 آبان در دومین کنگره بین‎المللی علوم انسانی اسلامی در بنیاد بین‎المللی اسرا، گفت: در حوزه نظری علوم انسانی اسلامی 20 نظریه و تقریر وجود دارد که ده نظریه آن مهمتر به نظر می‎رسند که این ده نظریه در بسیاری اوقات قابل جمع هستند.
وی افزود: اولین نظریه آن است که علم اسلامی مبتنی است بر مبانی و مبادی دینی برگرفته از گزاره‎های توصیفی مبتنی بر مبانی دینی؛ یعنی این پایه‎ها بر اساس نگاه اسلامی استوار می‎شود.
رییس جامعه‎المصطفی(ص) اظهارکرد: نگاه دوم آن است که علم اسلامی آن است که مسایل مطرح در علم را از کتاب و سنت بررسی کنیم و قلمرو آن را در همین حوزه خاص ترسیم کنیم.
وی گفت: نگاه سوم آن است که مسایل تولید شده در علوم انسانی را به کتاب و سنت عرضه کنیم ونگاه چهارم هم  جمع بین نگاه اول ودوم است؛ نگاه پنجم هم ناظر به آن است که از مفهوم رایج علم فاصله بگیریم و بگوییم علوم اسلامی علمی است که در روش خود توسعه پیدا کرده است.
اعرافی تصریح کرد: فرضیه دیگر آن است که علم انسانی در خدمت غایات اسلامی قرار بگیرد و نگاه دیگر نیز ناظر بر آن است که علمی که استدلالات اندیشه دینی و معرفت دینی را در یک حوزه استکشاف کند؛ نگاه دیگر نیز از این قرار است که علم انسانی بارویکرد و فعل الهی منطبق باشد.
حوزه باید متحول شود
وی اظهارکرد: نگاه دیگر نیز ما را به علم‌آموزی به قصد قربت تشویق می‎کند و علم را که با نیت قربت باشد  اسلامی می‎داند که این نگاه‎ها مستلزم این است که در حوزه و دانشگاه اتقاقات زیرساختی مهم و تاثیرگذاری رخ دهد که در این مقال به تحولاتی که باید در حوزه روی دهد اشاره می‎شود.
گسترش روش‌شناسی علم اصول ضروری است
این استاد حوزه تصریح کرد: از آنجا که بدنه متفکرین سنتی حوزه در علوم حوزوی دارای اعلمیت هستند برای ورود به این حوزه‎های جدید باید راهکارهای خاصی اندیشید؛ گسترش روش‌شناسی علم انسانی در علم اصول از جمله تحولاتی است که باید در این عرصه رخ دهد.
وی گفت: علم اصول متورم نیست بلکه بسیار علم مفیدی است و مبانی مهم دیگری باید در آن بررسی شود؛ از دیگر راهکارهای مهم در حوزه آن است که فلسفه‎های مضاف باید با روش‎های اجتهادی پایه ریزی شود.
وی بیان کرد: از دیگر سوی امتداد فلسفه اسلامی در حوزه باید شکل بگیرد از این روز فقه برای پاسخگویی به تحولات علوم انسانی نیازمند پایه‌ریزی ابواب جدید است که باید با روش اجتهادی به آن رسید.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: از دیگر سوی تحقیقات غربی باید از سوی متفکرین اسلامی و حوزویان مورد نقد و ارزیابی دقیق و عالمانه قراربگیرد؛ هدایت بزرگانی چون آیات عظام جوادی آملی و مصباح یزدی که پرچمداران نهضت علم و فلسفه اسلامی هستند در این مسیر بسیار راهگشا و سازنده است.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان