هلیکوپتر MH-۱۳۹A؛ گرگ خاکستری آسمان (+عکس)

MH-۱۳۹A مشهور به گرگ خاکستری یک هلیکوپتر نسخه نظامی شده از هلیکوپتر تجاری AW۱۳۹ است که توسط شرکت بوئینگ و لئوناردو برای جایگزینی ناوگان قدیمی UH-۱N هیویی نیروی هوایی ایالات متحده توسعه یافته است.

MH-139A ضمن پوشش ومحافظت از سیلوهای موشک‌های بالستیک قاره پیما ایالات متحده در وایومینگ، مونتانا، داکوتای شمالی، کلرادو و نبراسکا در عین حال عملیات بازدارندگی هسته‌ای این کشور در راستای استراتژی دفاع ملی را تکمیل می‌کند.

به گزارش اقتصاد24، این هلیکوپتر چند ماموریتی همچنین می‌تواند برای حمل و نقل مقامات دولتی و نیرو‌های امنیتی ایالات متحده، مأموریت‌های جستجو و نجات غیرنظامی، پشتیبانی حمل و نقل هوایی و ماموریت‌های پشتیبانی مورد استفاده قرار گیرد.

سفارشات و تحویل MH-139A

بوئینگ هلیکوپتر MH-139A مشهور به گرگ خاکستری خود را در رقابت هلیکوپتر نیروی هوایی ایالات متحده، که بخشی از برنامه جایگزینی UH-1N نیروی هوایی ایالات متحده بود، در مارس 2017 به نمایش گذاشت. این شرکت در سپتامبر 2018 برنده قرارداد جایگزینی 2.38 میلیارد دلاری UH-1N هیویی شد تا 84 هلیکوپتر MH-139A گرگ خاکستری و تجهیزات پشتیبانی مرتبط را تولید کند.

فرماندهی نیروی هوایی ایالات متحده  در دسامبر 2019 اولین هلیکوپتر MH-139A را دریافت کرد و آن را "گرگ خاکستری" نامید. گرگ خاکستری از کلیه الزامات نیروی هوایی ناحیه واشنگتن، فرماندهی آموزش هوایی، فرماندهی نیروی هوایی و نیرو‌های هوایی اقیانوس آرام پشتیبانی می‌کند.

هلیکوپتر MH-139A؛ گرگ خاکستری آسمان

گروهی متشکل از هشت هلیکوپتر MH-139A توسط نیروی هوایی ایالات متحده در سال مالی 2021 خریداری شد. نیروی هوایی ایالات متحده خرید بیشتر هلیکوپتر‌ها را تا سال مالی 2023 به دلیل مشکلی در گواهینامه صلاحیت پروازی اداره هوانوردی فدرال  به تعویق انداخت.

طراحی و ویژگی‌های MH-139A گرگ خاکستری

MH-139A گرگ خاکستری یک هلیکوپتر دو موتوره و دو سرنشین است که با ویژگی‌های بهبود قابلیت بقا و همچنین سیستم‌های ارتباطی و ناوبری نظامی یکپارچه شده است.

سیستم روتور اصلی مجهز به پنج پره و یک سیستم کاملاً مفصلی بدون خرابی است که در نتیجه عملکرد بالا و نویز کم دارد. روتور اصلی و دم دارای فاصله بالایی از زمین است که ایمنی کارکنان زمین را تضمین می‌کند.

هلیکوپتر MH-139A؛ گرگ خاکستری آسمان

ویژگی‌های افزایش بقا شامل کابین خلبان و زره کابین، سیستم هشدار موشک AN/AAR-47 و مجموعه توزیع‌کننده اقدامات متقابل AN/ALE-47، سیستم دوربین مادون قرمز رو به جلو و دو خدمه M240 که در خارج نصب شده‌اند است.

هلیکوپتر MH-139A  دارای 54.63 فوت طول است که برای حمل 9 سرباز مجهز به جنگ و تجهیزات پاسخ امنیتی طراحی شده است.

این هلیکوپتردارای قابلیت‌های یکپارچه‌سازی سیستم‌های نظامی و تجاری در سطح جهانی، یک سیستم آموزشی یکپارچه مبتنی بر هواپیمای موجود AW139، یک سیستم پشتیبانی تجاری و وزارت دفاع در سراسر جهان و ابزار‌های پایداری خودکار است.

موتور هلیکوپتر MH-139A 

این هلیکوپتر از دو موتور توربوشفت PT6 پرت اند ویتنی کانادا کنترل شده توسط FADEC استفاده می‌کند که در محفظه‌های مهار ترکیدگی توربین موتور جداگانه با ورودی‌های مستقل به گیربکس اصلی قرار دارند. موتور‌ها دارای خاصیت مادون قرمز با کاهش جریان هوا و اگزوز جهت دار هستند که برخورد ستون را به بدنه دم به حداقل می‌رساند.

این هلیکوپتر دارای سرعت کروز 135 تن و حداکثر سرعت 167 کیلوتر است. این بالگرد می‌تواند بدون نیاز به سوخت گیری به حداقل برد 225 مایل دریایی برسد. حداکثر استقامت روتورکرافت سه ساعت است.

هلیکوپتر MH-139A؛ گرگ خاکستری آسمان

این هلیکوپتر با 50 درصد سرعت کروز سریعتر، 50 درصد برد بهتر و 30 درصد کابین بزرگتر از سکوی موجود، انعطاف پذیری و عملکرد بهبود یافته‌ای را ارائه می‌دهد. گرگ خاکستری می‌تواند بار 5000 پوندی بیشتر از پلت فرم استاندارد را بلند کند و با قابلیت خلبان خودکار کامل برای کاهش بار کاری خلبان گنجانده شده است.

MH-139A با ویژگی های بوئینگ برای عملکرد بهتر، انعطاف پذیری و ایمنی سازگار است و طراحی منحصر به فرد آن امکان انجام کلیه فعالیت‌های تعمیر و نگهداری هلیکوپتر را در سطح عملیاتی فراهم می‌کند. هزینه‌های عملیاتی کمتر، قابلیت اطمینان و قابلیت نگهداری بیشتر هلیکوپتر باعث صرفه جویی بیش از 1 میلیارد دلاری برای نیروی هوایی ایالات متحده در طول عمر 30 ساله آن می‌شود.

تسلیحات هلیکوپتر MH-139A 

این هلیکوپتر دارای 2 هاردپوینت خارجی است و می‌تواند سلاح‌های مختلفی مانند غلاف با راکت‌های هدایت نشده یا غلاف با توپ را حمل کند. همچنین می‌تواند غلاف‌های الکترونیکی خارجی یا مخازن سوخت کمکی را حمل کند.

هلیکوپتر MH-139A؛ گرگ خاکستری آسمان

مشخصات کلی MH-139A گرگ خاکستری

نوع هواپیما: هلیکوپتر نظامی چند ماموریتی

سازنده: بوئینگ و لئوناردو

اپراتور: نیروی هوایی آمریکا

سرعت کروز: 135 کیلو گرم

دامنه: 225 نانومتر

سیستم هشدار موشکی: AN/AAR-47

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان