بازداشت سه تماشاچی در بازی ایران و هنگ‌کنگ به اتهام اهانت به سرود ملی چین

بر اساس قانون جدیدی که پس از اعتراضات طرفداران دموکراسی در هنگ‌کنگ وضع شده است توهین به سرود ملی چین می‌تواند به محکومیت به حبس تا سه سال منجر شود.

سه تماشاگر فوتبال در جریان بازی دیروز (جمعه) فوتبال ایران و هنگ‌کنگ به ظن «اهانت» به سرود ملی چین بازداشت شدند. این بازی در چارچوب رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2026 آمریکا در هنگ‌کنگ برگزار شد.
 
به گزارش عصر ایران به نقل از بی بی سی؛ پلیس هنگ‌کنگ می‌گوید که این افراد در زمان پخش سرود ملی چین در ورزشگاه از جایشان بلند نشده بودند و حتی پشتشان را به زمین بازی کرده بودند.
 
رسانه‌های محلی گزارش دادند که پلیس لباس‌شخصی در ورزشگاه حضور داشته و تماشاگران را زیرنظر داشتند.
 
اکنون افراد بازداشت شده با قید وثیقه آزاد شدند.
 
خوشحالی بازیکنان ایران پس از پیروزی بر تیم هنگ‌کنگ در ورزشگاه
بازی ایران و هنگ‌کنگ
 
عفو بین‌الملل، نهاد ناظر بر وضعیت حقوق بشر اقدام پلیس را محکوم کرد.
 
سارا بروک مدیر عفو بین الملل در چین می‌گوید یکبار دیگر در هنگ کنگ اعتراضات مسالمت‌آمیز، ذیل قانونی سرکوب‌گر، با واکنش شدید پلیس مواجه شد.
 
بر اساس قانون جدیدی که پس از اعتراضات گسترده طرفداران دموکراسی در هنگ‌کنگ وضع شده است توهین به سرود ملی چین می‌تواند به محکومیت به حبس تا سه سال منجر شود.
 
پلیس لباس شخصی هنگ کنگ سه نفر از تماشاچی ها را بازداشت کردند
بازداشت سه تماشاچی
 
مارتین ییپ، خبرنگار بی‌بی‌سی در چین می‌گوید احتمالا این اولین بار است که افرادی به دلیل اینکه هنگام پخش سرود ملی چین در ورزشگاه از جایشان بلند نشدند،‌ بازداشت شدند.
 
او می‌گوید که بازداشت این سه نفر در شبکه‌های اجتماعی انعکاس گسترده داشته و بحث‌های زیادی به راه انداخته است.
 
پلیس لباس شخصی هنگ کنگ تماشاچی ها را بازداشت کردند
بازداشت تماشاچی در بازی ایران و هنگ‌کنگ
 
بسیاری این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا کلا بهتر نیست از شرکت در چنین رویدادهای صرف نظر کرد تا «دچار مشکل نشد؟»
 
پیش از این، در سال 2019 در اوج اعتراضات در هنگ‌کنگ، در جریان مسابقات تیم فوتبال ایران و هنگ‌کنگ در بازی‌های انتخابی جام جهانی 2022،‌ تماشاگران هنگ‌کنگی سرود چین را هو و پشتشان را به زمین کرده بودند.
 
 
در سال 2019 هواداران تیم فوتبال هنگ‌کنگ قبل از بازی مقدماتی جام جهانی مقابل ایران، به سرود ملی چین که پخش شد پشت و آن را هو کردند
تماشاگران فوتبال در هنگ‌کنگ
 
دو سال پیش هم در یک مسابقه راگبی، یک آهنگ اعتراضی دموکراسی‌خواهان به جای سرود ملی چین پخش شد، که با واکنش مقامات قضایی هنگ‌کنگ رو به رو شد.
 
از اواخر قرن نوزدهم، سرزمین هنگ‌کنگ تحت نفوذ قدرت‌های اروپایی قرار گرفت و سرانجام در سال 1908، دولت وقت چین این سرزمین را به مدت 99 سال به بریتانیا اجاره داد.
 
براساس این توافق ، هنگ کنگ در سال 1997 به چین بازگردانده شد و بر اساس آن آزادی‌های خاصی تحت توافق «یک کشور، دو سیستم» حداقل برای 50 سال تضمین شد.
 
اما نفوذ چین در سال‌های اخیر، به ویژه در پی اعتراضات گسترده چهار سال پیش طرفداران دموکراسی افزایش یافته است.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان