چه ویژگی‌هایی موزه زاید ابوظبی را خاص می‌کند؟(+عکس)

ساختمان اصلی موزه به شکل یک تپه ۳۰ متری است و از توپوگرافی امارات الهام و بال‌های فولادی تزئینی ساختمان بین ۸۳ تا ۱۲۳ متر ارتفاع دارند. شکل بال‌ها کاملاً پیچیده است، تا حدودی همچون دودکش عمل و به‌طور طبیعی هوای گرم را به سمت بالا و خارج از ساختمان هدایت می‌کند.

معماری خاص و مهندسی‌شده موزه ملی زائد در ابوظبی موجب می‌شود که بال‌های طراحی‌شده برای نمای ساختمان به‌عنوان تهویه عمل کنند و به‌طور طبیعی گرمای داخلی آن را به‌واسطه پدیده اثر دودکش به خارج از بنا هدایت کنند.

به گزارش ایمنا، موزه ملی زائد ابوظبی با معماری ظاهری خاص خود که به‌صورت پنج بال طراحی شده، در حال تکمیل است. این ساختمان هوشمندانه که نخستین بار در سال 2010 پایه‌گذاری شد، برای کمک به خنک نگه‌داشتن فضای داخلی به‌طور طبیعی به شکل بال‌دار طراحی شده است و در ابتدا به‌عنوان یادبودی برای اولین رئیس‌جمهور امارات متحده عربی، شیخ زائد بن سلطان آل‌نهیان، در نظر گرفته شد. طرح بالدار آن نیز از علاقه وی به پرنده شاهین و نقوش اسلیمی سنتی الهام گرفته شده است.

چه ویژگی‌هایی موزه زاید ابوظبی را خاص می‌کند؟

معماری موزه زائد

ساختمان اصلی موزه به شکل یک تپه 30 متری است و از توپوگرافی امارات الهام و بال‌های فولادی تزئینی ساختمان بین 83 تا 123 متر ارتفاع دارند. شکل بال‌ها کاملاً پیچیده است، تا حدودی همچون دودکش عمل و به‌طور طبیعی هوای گرم را به سمت بالا و خارج از ساختمان هدایت می‌کند.

گرمای بالای برج‌ها موجب می‌شود که هوا به‌واسطه اثر دودکش یا پشته حرارتی به‌طور عمودی از میان گالری‌ها به سمت بالا کشیده شود. دریچه‌های هوا در بالای برج‌های بال‌شکل باز می‌شوند و از فشار منفی روی سطح پروفیل بال برای بیرون کشیدن هوای گرم استفاده می‌کنند. هوای تازه نیز در سطح پایین گرفته شده و از طریق لوله‌های خنک‌کننده مدفون در زمین به داخل کشیده و در لابی موزه رها می‌شود.

چه ویژگی‌هایی موزه زاید ابوظبی را خاص می‌کند؟

فضای داخلی موزه حول یک آتریوم بزرگ و چشمگیر متمرکز شده است که با نور طبیعی غیرمستقیم روشن می‌شود تا از گرم شدن بی‌رویه فضا جلوگیری شود. در طبقه فوقانی موزه نیز چهار گالری غلاف‌شکل تعبیه شده است و پایه هر بال را تشکیل می‌دهد.

موزه زائد پس از راه‌اندازی، میزبان نمایشگاه جزئیات موجودات دریایی باستانی با قدمت میلیون‌ها سال، سکه‌های اولیه، بقایای جنگ‌ها، فرهنگ معاصر امارات متحده عربی و مجهز به یک باغ داستانی منظر خواهد بود که لحظات کلیدی زندگی شیخ زائد را بررسی خواهد کرد.

این موزه ملی بخشی از یک توسعه گسترده‌تر در منطقه است که شامل موزه شگفت‌انگیز لوور ابوظبی و موزه تاریخ طبیعی آینده شهر خواهد بود. طبق بیانیه‌های اخیر قرار است کل توسعه این موزه در سال 2025 تکمیل شود.

چه ویژگی‌هایی موزه زاید ابوظبی را خاص می‌کند؟(+عکس)

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان