به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، نشست تخصصی «نقش زمان و مکان در مهدی باوری با نگاهی به بیداری اسلامی» شامگاه سهشنبه، 19 آذرماه، در مرکز تخصصی مهدویت برگزار شد.
در این مراسم حجتالاسلام والمسلمین محمد رضایی، عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت در سخنانی با اشاره به نقش و جایگاه مهدویت در نظام فکری تشیع گفت: یکی از مسایل بسیار مهم در فرهنگ تشیع، مسئله مهدویت است که سالیان درازی است علمای حوزه به تبیین و تبلیغ در این حوزه مشغول بودهاند.
وی افزود: یکی از مسایل بسیار مهم در تبلیغ مهدویت، شناخت دقیق زمان و مکان تبلیغ است؛ مخاطبشناسی یکی از مهمترین شاخصههای تبلیغ موثر و کارآمد است.
مدرس مباحث مهدویت و کلام اسلامی عنوان کرد: در تبلیغ باید اولویت شناسی شود و با هر جامعه به لسان قوم و نوع تفکر و مفهومشناسی آنان سخن گفت؛ کاری که خود اهل بیت(ع) نیز انجام میدادند.
وی بیان کرد: اصول ما ثابت است و متغیرهای ما نیز در این بحثها به خوبی قابل شناسایی است ولی مهم این است که این اصول و متغیرها را چگونه به جامعه عرضه کنیم؛ نقش زمان و مکان در روزآمدسازی مهدویتپژوهی با نگاهی به تحولات منظقه به ویژه بیداری اسلامی بسیار مهم و اثرگذار است.
رضایی تصریح کرد: امامت در امتداد تاریخی نبود و غیبتهای دوگانه و ظهور دوگانه(ظهور و رجعت) از مهمترین اصول ثابت تشیع هستند که باید در این ظرف با شناخت دقیق نقاط ضعف و قوت و فرصت و تهدید ریخته شده و این مباحث تبلیغی را به خوبی به دنیا عرضه کنیم؛ البته فرهنگ مهدویت نقطه ضعفی ندارد و نقطه ضعف ما در حوزه تبلیغ باید بررسی شود.
وی گفت: در 250 سال امامت شیعه قرار نبود غیبت به یک باره ایجاد شود و غیبت صغری برای ایجاد آمادگی در شیعیان ایجاد شد و پس از آن غیبت کبری صورت گرفت؛ همین مسئله که نامه اعمال ما هفتهای دو مرتبه خدمت امام زمان(عج) عرضه میشود و حضرت هر سال سرنوشت جهان را امضا میکنند نشان دهنده به روز بودن مدیریت حضرت و جهان است که ما نیز باید به همین شکل عمل کنیم.
رضایی عنوان کرد: واقعیت عینی زمانی و مکانی به علاوه آموزه مفهوم حق و باطل به فرایند روزآمدسازی در حوزه مهدویت و تبلیغ مهدوی میانجامد؛ مومنان باید هم اولیای کفر را بشناسند و هم مردم کافر و منافق را؛ زیرا اگر نشناسند وارد حیطه اسلام سکولاری خواهند شد.
وی شیخ صدوق را نمونه بارز مبلغ روزآمد ذکر کرد و افزود: وی گرد جهان را گشت تا بتواند با فرهنگهای مختلف آشنا شده و با زبان آنها و نیازشان نزدیکی ذهنی پیدا کند و بعد برایشان نسخه بپیچد؛ من لایحضر حاصل همین مراودات در ماورای تاجیکستان بود.
این پژوهشگر مهدویت یادآور شد: تهیه نقشه علمی فرهنگ انتظار، ایجاد دفاتر مطالعات راهبردی مهدویت، کلان پروژه انسان شناسی مهدوی و کلان پروژه سبک زندگی مهدوی و همچنین اطلس مهدویت از جمله بایستههای این عصر است؛ ما از بیداری اسلامی سود چندانی برای ترغیب مردم به تمسک به فرهنگ اهل بیت(ع) نبردیم؛ اسلام اخوانی و اسلام سلفی که ما را به عقب میبرد برای جوانان جذابیتی ندارد و آنها میخواهند به جلو حرکت کنند و ما باید به آنها مبانی مهدویت را عرضه کنیم که حرکتی کاملا آینده محور است.
گفتنی است در این نشست ححج اسلام صالحی، حیدری میرزایی و اسکندری به نقد و تحلیل این نظر پرداختند.