ماهان شبکه ایرانیان

حجت‌الاسلام رضایی:

تدوین کلان پروژه سبک زندگی مهدوی ضروری است

گروه حوزه‌های علمیه: عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت بیان کرد: تهیه و تدوین نقشه علمی فرهنگ انتظار، ایجاد دفاتر مطالعات راهبردی مهدویت، کلان پروژه انسان شناسی مهدوی و کلان پروژه سبک زندگی مهدوی و همچنین اطلس مهدویت از جمله بایسته‎های این عصر است.


به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا)، نشست تخصصی «نقش زمان و مکان در مهدی باوری با نگاهی به بیداری اسلامی» شامگاه سه‌شنبه، 19 آذرماه، در مرکز تخصصی مهدویت برگزار شد.



در این مراسم حجت‎الاسلام والمسلمین محمد رضایی، عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت در سخنانی با اشاره به نقش و جایگاه مهدویت در نظام فکری تشیع گفت: یکی از مسایل بسیار مهم در فرهنگ تشیع، مسئله مهدویت است که سالیان درازی است علمای حوزه به تبیین و تبلیغ در این حوزه مشغول بوده‎اند.



وی افزود: یکی از مسایل بسیار مهم در تبلیغ مهدویت، شناخت دقیق زمان و مکان تبلیغ است؛ مخاطب‌شناسی یکی از مهمترین شاخصه‏های تبلیغ موثر و کارآمد است.



مدرس مباحث مهدویت و کلام اسلامی عنوان کرد: در تبلیغ باید اولویت شناسی شود و با هر جامعه به لسان قوم و نوع تفکر و مفهوم‌شناسی آنان سخن گفت؛ کاری که خود اهل بیت(ع) نیز انجام می‎دادند.



وی بیان کرد: اصول ما ثابت است و متغیرهای ما نیز در این بحث‎ها به خوبی قابل شناسایی است ولی مهم این است که این اصول و متغیرها را چگونه به جامعه عرضه کنیم؛ نقش زمان و مکان در روزآمدسازی مهدویت‌پژوهی با نگاهی به تحولات منظقه به ویژه بیداری اسلامی بسیار مهم و اثرگذار است.



رضایی تصریح کرد: امامت در امتداد تاریخی نبود و غیبت‎های دوگانه و ظهور دوگانه(ظهور و رجعت) از مهمترین اصول ثابت تشیع هستند که باید در این ظرف با شناخت دقیق نقاط ضعف و قوت و فرصت و تهدید ریخته شده و این مباحث تبلیغی را به خوبی به دنیا عرضه کنیم؛ البته فرهنگ مهدویت نقطه ضعفی ندارد و نقطه ضعف ما در حوزه تبلیغ باید بررسی شود.



وی گفت: در 250 سال امامت شیعه قرار نبود غیبت به یک باره ایجاد شود و غیبت صغری برای ایجاد آمادگی در شیعیان ایجاد شد و پس از آن غیبت کبری صورت گرفت؛ همین مسئله که نامه‎ اعمال ما هفته‌ای دو مرتبه خدمت امام زمان(عج) عرضه می‎شود و حضرت هر سال سرنوشت جهان را امضا می‎کنند نشان دهنده به روز بودن مدیریت حضرت و جهان است که ما نیز باید به همین شکل عمل کنیم.



رضایی عنوان کرد: واقعیت عینی زمانی و مکانی به علاوه آموزه مفهوم حق و باطل به فرایند روزآمدسازی در حوزه مهدویت و تبلیغ مهدوی می‎انجامد؛ مومنان باید هم اولیای کفر را بشناسند و هم مردم کافر و منافق را؛ زیرا اگر نشناسند وارد حیطه اسلام سکولاری خواهند شد.



وی شیخ صدوق را نمونه بارز مبلغ روزآمد ذکر کرد و افزود: وی گرد جهان را گشت تا بتواند با فرهنگ‎های مختلف آشنا شده و با زبان آنها و نیازشان نزدیکی ذهنی پیدا کند و بعد برایشان نسخه بپیچد؛ من لایحضر حاصل همین مراودات در ماورای تاجیکستان بود.



این پژوهشگر مهدویت یادآور شد: تهیه نقشه علمی فرهنگ انتظار، ایجاد دفاتر مطالعات راهبردی مهدویت، کلان پروژه انسان شناسی مهدوی و کلان پروژه سبک زندگی مهدوی و همچنین اطلس مهدویت از جمله بایسته‎های این عصر است؛ ما از بیداری اسلامی سود چندانی برای ترغیب مردم به تمسک به فرهنگ اهل بیت(ع) نبردیم؛ اسلام اخوانی و اسلام سلفی که ما را به عقب می‎برد برای جوانان جذابیتی ندارد و آنها می‌خواهند به جلو حرکت کنند و ما باید به آنها مبانی مهدویت را عرضه کنیم که حرکتی کاملا آینده محور است.



گفتنی است در این نشست ححج اسلام صالحی، حیدری میرزایی و اسکندری به نقد و تحلیل این نظر پرداختند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان