اثرات مثبت روزه‌د‌اری بر فشارخون بالا

کنترل فشارخون بالا یک مسئله مهم بهداشت عمومی است؛ زیرا یکی از عوامل اصلی خطر برای بروز بیماری‎های قلبی عروقی محسوب می‌شود. براساس دستورالعمل‌های انجمن بین‌المللی پرفشاری خون، مقادیر ≥ ۹۰/۱۴۰ میلی‌متر

اثرات مثبت روزه‌د‌اری بر فشارخون بالا

به قلم : مینا حاجی محمدی ، کارشناس ارشد علوم تغذیه

mina_hajimohammadi@yahoo.com

 

تحریریه زندگی آنلاین : کنترل فشارخون بالا یک مسئله مهم بهداشت عمومی است؛ زیرا یکی از عوامل اصلی خطر برای بروز بیماری‎های قلبی عروقی محسوب می‌شود. براساس دستورالعمل‌های انجمن بین‌المللی پرفشاری خون، مقادیر ≥ 90/140 میلی‌متر جیوه به عنوان فشارخون بالا تعریف شده است. عوامل ژنتیکی، محیطی و سبک زندگی در ایجاد و پیشرفت فشار خون بالا نقش دارند؛ از جمله استرس، چاقی، سبک زندگی بی‌تحرک و نداشتن فعالیت بدنی، مصرف بیش از حد الکل، استعمال دخانیات و مصرف زیاد نمک. افزایش سن و مقاومت به انسولین نیز با افزایش فشار خون مرتبط هستند. فشار خون بالا و کنترل نشده خطر ابتلا به سکته مغزی، انفارکتوس میوکارد، نارسایی قلبی، زوال عقل، نارسایی کلیوی و کوری را افزایش می‌دهد.

 مداخلات سبک زندگی به عنوان اولین قدم برای درمان فشارخون بالا توصیه می‌شود؛ که می‎تواند شامل 30 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط 5 تا 7 روز در هفته، کاهش مصرف الکل و مصرف نمک (< 6 گرم در روز)، ترک سیگار و کاهش استرس باشد. همچنین توصیه می‌شود شاخص توده بدنی (BMI) و دور کمر (WC) در محدوده طبیعی (در مردان کمتر از 102 سانتی‌متر و در زنان 88 سانتی‌متر) حفظ شود.

هنگامی که اصلاح سبک زندگی با شکست مواجه شود، استفاده از داروهای ضد فشار خون توصیه می‌شود. اغلب درمان‎های دارویی ضد فشارخون مؤثر بوده و اهمیت پزشکی بالایی دارند. با این حال، اثرات نامطلوب دارو شایع است. ممکن است کیفیت زندگی بیمار را کاهش دهند و پذیرش دارو برای بیمار سخت باشد؛ بنابراین کنترل فشارخون را کاهش دهند. این موضوع یک مشکل پزشکی حل نشده است، بنابراین استراتژی‌های غیردارویی بیشتری برای تکمیل درمان‌های دارویی مورد نیاز است. در نتیجه هدف این مقاله بررسی تأثیر رژیم‎های روزه‎داری در افراد مبتلا به فشار خون بالا همراه با مصرف دارو یا بدون مصرف دارو می‎باشد.

در مطالعه‎ای، تغییرات فشارخون در مبتلایان به فشارخون بالا که دارو مصرف می‎کردند (377 نفر) یا مبتلا به فشارخون بالا بدون مصرف دارو (313 نفر) و افرادی با فشار خون نرمال (920 نفر) بررسی شد. این مطالعه اثرات روزه‌داری طولانی‌مدت بر تغییرات فشارخون را در گروه بزرگی متشکل از 1610 نفر بررسی کرد.

 بیشتر بخوانید:

تقویت سیستم ایمنی با تغذیه مطلوب

 

 

 

 

پیامدهای بالینی

روزه‎داری طولانی مدت، به عنوان یک مداخله تغذیه‎ای خاص، می‎تواند مکمل دارودرمانی در دستیابی به فشارخون طبیعی و کنترل شده باشد، به ویژه در بیمارانی که داروهای ضد فشارخون، در کنترل پرفشاری خون آن‎ها ناموفق هستند.

افراد مبتلا به پرفشاری خون که دارو مصرف نمی‎کنند و همچنین افراد مبتلا که داروی فشارخون مصرف می‎کنند، فشار خونشان در طول دوره روزه‎داری طولانی مدت نرمال شد؛ به طور قابل‌توجهی، دو سوم از افراد تحت درمان با دارو توانستند داروهای ضد فشار خون خود را کاهش دهند.

افراد با فشارخون نرمال، در محدوده طبیعی باقی ماندند، در حالی که زنان با فشارخون پایه پایین، در طول دوره روزه‎داری بلند مدت، فشارخونشان در محدوده طبیعی افزایش یافت.

رژیم‌های روزه‎داری در طی دهه گذشته به طور فزاینده‌ای محبوب شده‌اند. روزه‎داری یک مکانیسم انطباقی مهم است که توسط حیوانات برای مقابله با تغییرات فصلی چرخه‎ای در دسترس بودن غذا ایجاد شده است. استفاده از انرژی ذخیره شده در بافت‎های چربی، بقای حیوانات و انسان‌ها را زمانی که غذا به راحتی در دسترس نبود، تضمین می‏کرد. همچنین ثابت شده است که روزه‎داری با فواید سلامتی‎بخش مهمی از جمله کاهش فشارخون مرتبط می‎باشد.

 در پزشکی، روزه‌داری به عنوان پرهیز داوطلبانه از مصرف غذا یا کاهش دریافت غذای کل، برای دوره‌های کوتاه 12 تا 48 ساعته (روزه‌داری متناوب و غذا خوردن با محدودیت زمانی) یا دوره‌های طولانی‌تر از 48 ساعت تا 21 روز (روزه‎داری طولانی مدت یا روزه‎داری دوره‎ای) تعریف می‌شود.

مطالعات نشان می‌دهند که دوره‌های بسیار طولانی روزه‌داری (تا 382 روز) برای درمان چاقی و بیماری‌های مرتبط با چاقی، از جمله فشار خون بالا، استفاده شده است. کاهش فشارخون در افراد چاق به دنبال سایر برنامه‌های کاهش وزن نیز گزارش شده است.

 

چگونه روزه‎داری به کاهش فشارخون کمک می‏کند؟

امروزه روزه‎داری متناوب به یک‌ترند غذایی محبوب تبدیل شده است که بر مشکلاتی مانند پرفشاری‎خون، اضافه وزن، التهاب، سطح نامطلوب کلسترول و قند خون تاثیرگذار می‌باشد. در ادامه به رابطه بین روزه‎داری و فشارخون، مشکلات ناشی از فشار خون بالا و اینکه چگونه روزه‎داری ممکن است یکی از راه‌های کمک به کاهش فشارخون بالا باشد، می‌پردازیم.

 

نگرانی در مورد فشار خون بالا

فشار خون بالا یا پرفشاری خون تقریباً نیمی از آمریکایی‎ها را تحت تأثیر قرار داده که خطر ابتلا به چندین بیماری حاد را افزایش می‎دهد. اگر فشار خون بالا برای شما تشخیص داده شده است، راه‌های زیادی برای کاهش آن و کاهش خطرات مرتبط با پرفشاری خون وجود دارد. تغییرات سبک زندگی، به ویژه تغییرات رژیم غذایی، بخش بزرگی از کنترل فشار خون را به عهده دارند. اگرچه ثابت شده انتخاب موادغذایی مغذی، کاهش مصرف نمک و غذاهای فرآوری شده سودمند است، تحقیقات همچنین نشان داده که برخی از الگوهای روزه‎داری نیز ممکن است فشار خون را کاهش دهند.

بیشتربخوانید:

این تیر کشیدن ها نشانه حمله قلبی است ؛ جدی بگیری

 خطراستفاده غلط از دستگاه فشارخون

 

 

 

 

روزه‎داری چگونه بر فشار خون اثر دارد؟

تأثیر مثبت روش‌های مختلف روزه‌داری بر کاهش فشارخون اثبات شده؛ در یک مطالعه کاهش چشمگیر 11 پوینت فشارخون به دنبال روزه‎داری نشان داده شده است. مطالعات در حال انجام برای تعیین دقیق چگونگی کاهش فشارخون توسط روزه‏داری در حال انجام است. به نظر می‎رسد که مکانیسم‌های مختلفی در این رابطه دخیل هستند.

 اولین مورد اینکه ثابت شده محدودیت کالری دریافتی، فشار خون را کاهش می‌دهد. روزه‎داری اغلب با دریافت انرژی کل کمتر همراه است که می‌تواند به توضیح برخی از اثرات سودمند آن کمک کند.

مطالعات همچنین نشان می‌دهند که در هنگام روزه‌داری، سیستم عصبی در وضعیت آرام‌تری قرار می‌گیرد که به آن تون پاراسمپاتیک می‌گویند. این وضعیت در تضاد با حالت افزایش هوشیاری یا تون سمپاتیک است که با افزایش فشار خون ارتباط دارد.

 روزه‌داری حتی ممکن است از طریق میکروبیوم روده، بر فشار خون تأثیر بگذارد؛ میکروبیوم، جمعیت باکتری‎هایی هستند که در سیستم گوارشی زندگی می‌کنند و اثرات مختلفی از تأثیر بر فرایند هضم و جذب موادمغذی گرفته تا اثر بر سیستم ایمنی، می‎توانند داشته باشند.

 همچنین تغییرات وزن و از دست دادن آب بدن می‏تواند فشارخون را کاهش دهد؛ بر اساس مطالعات انجام شده بر روی افرادی که در طول ماه مبارک رمضان روزه گرفته‎اند، این نتیجه و اثر مشاهده شده است. در طی ماه رمضان، روزه‌داران در طی ساعات روشنایی روز غذا و نوشیدنی نمی‌خورند. یک مطالعه نشان داد افرادی که در ماه رمضان روزه می‌گیرند، مستقل از تغییرات وزن یا محتوای آب بدن، فشار خون پایین‌تری داشتند.

 

خطر افت فشار خون

با توجه به اینکه روزه‎داری می‎تواند فشار خون را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، افراد مبتلا به فشارخون پایین بایستی به دقت کنترل کنند که فشار خونشان خیلی پایین نیاید. این وضعیت که افت فشارخون نیز نامیده می‌شود، می‌تواند منجر به علائمی چون سبکی سر، سرگیجه، خستگی و غش شود.

 

چه کسانی نباید روزه بگیرند؟

در برخی از افراد ممکن است روزه‎داری پیامدهای منفی به دنبال داشته باشد. افراد زیر ممکن است بیشتر در معرض خطر عوارض روزه‌داری باشند:

 کودکان و سالمندان

 مادران باردار یا شیرده

 افراد مبتلا به بیماری‏های زمینه‌ای از جمله ضعف، افت فشارخون ارتواستاتیک (فشارخون پایین پس از نشستن/دراز کشیدن)، دیابت و قندخون پایین

 افراد کم وزن و لاغر

 افراد مبتلا به اختلالات خوردن یا در معرض خطر ابتلا به این نوع اختلال

 افرادی که دچار نقص ایمنی هستند؛ مانند بیماران پیوند عضو تحت درمان با داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی

 

همچنین روزه‌داری طولانی مدت می‎تواند به افت فشارخون به دلیل دهیدراته شدن بدن منجر شود، بنابراین اطمینان از هیدراتاسیون کافی ضروری است. در صورتی که از داروهای فشار خون استفاده می‎کنید، قبل از روزه‎داری با پزشک خود مشورت کنید.

 

سایر فواید روزه‌داری

روزه‌داری متناوب علاوه بر کاهش فشارخون، دارای اثرات مفید ثابت شده زیر می‌باشد:

 بهبود کلسترول خون

 کاهش وزن

 بهبود قند خون و حساسیت به انسولین

 کاهش التهاب

روزه‌داری متناوب همچنین می‎تواند به افزایش طول عمر کمک کند. طبق مطالعات اولیه، به نظر می‌رسد میزان بروز نارسایی قلبی را نیز کمتر کند.

 

چگونه برای روزه‎داری برنامه‌ریزی کنیم

   اگر به خاطر فواید سلامتی‎بخش روزه علاقه‎مند به روزه‌داری هستید، مهم است که ابتدا در این باره با پزشک خود مشورت کنید تا راهنمایی‎هایی در مورد خطرات و سودمندی‎های شرایط خاص شما ارائه دهند و در صورت نیاز تنظیمات دارویی را لحاظ کنند.

  در فاصله افطار تا سحر، غذاهایی را انتخاب کنید که ارزش غذایی قابل توجهی داشته باشند. از مصرف قندهای ساده که می‌توانند باعث افت قند شوند اجتناب کنید و ترکیبی از کربوهیدرات‌های پیچیده و تصفیه نشده، چربی‎های سالم و منابع پروتئینی تازه را برای جلوگیری از تحلیل عضلانی انتخاب کنید.

فشارخون بالا یک بیماری شایع و جدی است که خطر بیماری قلبی و سکته را افزایش می‎دهد. مطالعات نشان داده‎اند که روزه‎داری می‎تواند اثرات مفیدی بر کاهش فشارخون از طریق مکانیسم‎های مختلف مشابه به مکانیسم داروهای ضدفشارخون داشته باشد. روزه‎داری بر کنترل وزن، دیابت و سطح کلسترول خون نیز مؤثر می‎باشد. یک برنامه روزه‎داری سالم بایستی شامل گفتگو و مشورت با پزشک، تنظیمات دارویی و تعهد به هیدراته ماندن و دریافت تغذیه کافی و مطلوب باشد. به نظر می‎رسد روزه‎داری یک رویکرد مکمل غیردارویی امیدوارکننده در درمان فشارخون بالا می‎باشد.

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان