چرا آلت‌کوین‌ها ریزش شدیدی داشتند؟

تابستان سرد بازار رمزارزها

شماره روزنامه: ۶۰۳۸ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۴/۳ ...

آلت‌کوین‌های بزرگ بازار مانند SOL ،AVAX ،APT ،SUI طی ماه‌های گذشته شاهد اصلاحات بین 40 تا 70درصدی بوده‌اند که بر کل بازار آلت‌کوین‌ها تاثیر گذاشته است، در‌حالی‌که بیت‌کوین و اتریوم تنها 15درصد نسبت به بالاترین سطح سالانه خود کاهش داشته‌اند. از طرف دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر هم برای اعطای سود سال‌گذشته خود به سرمایه‌گذاران تحت فشار بوده و همین موضوع موجب شده تا به‌ناچار به فروش آلت‌کوین‌های خود اقدام کنند. درحال‌حاضر پاداش بازار رمزارزها برای افرادی که در دو کوین بزرگ بازار، یعنی بیت‌کوین و اتریوم، سرمایه‌گذاری کرده‌اند در شرایط خوبی قرار دارد. اما افرادی که سرمایه‌ خود را در آلت‌کوین‌ها بازار سرمایه‌گذاری کرده بودند شرایط چندان جالبی ندارند.

بسیاری از آلت‌کوین‌ها از طریق باز کردن توکن‌های خود و عرضه‌های برنامه‌ریزی‌شده برای سال آینده، به طور مداوم با افزایش عرضه و رشد شناوری روبه‌رو هستند. به طور کلی زمانی که یک پروژه توکن خود را در بازار عرضه می‌کند، در مراحل اول توکن‌هایی که برای پاداش به اعضای پروژه و سرمایه‌گذاران اولیه در نظر گرفته شده‌اند در آدرس‌های مخصوص قفل هستند. با گذشت زمان این توکن‌ها به‌آرامی آزاد شده و همین ماجرا هم اکنون بازار آلت‌کوین‌ها را درگیر خود کرده است. به عنوان مثال، رمز ارز آربیتروم شبکه لایه 2 اتریوم (ARB) به کف قیمتی تاریخی خود از سپتامبر سال گذشته نزدیک شده و این درحالی است که ارزش بازار آن از یک‌میلیارد دلار به 2.5میلیارد دلار افزایش یافته است. دلیل این افزایش ارزش بازار نه به خاطر افزایش قیمت که به دلیل آزاد شدن توکن‌ها و افزایش توکن‌های موجود آن بوده است.

بخش قابل توجهی از فشار فروش ناشی از تسویه سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌های اولیه در پروژه‌های راه‌اندازی‌شده در سال‌های گذشته توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر در سه ماهه اول 2022 حدود 13میلیارد دلار در بازار رمزارزها و پروژه‌های بلاکچینی سرمایه‌گذاری کردند و این درحالی صورت گرفت که بازار در یک شیب نزولی قرار داشت.جریان نقدینگی ورودی به بازارهای کریپتو نیز در هفته‌های گذشته متوقف شده یا حتی شاهد جریان خروجی هم بوده است. این موضوع را می‌توان با جریان استیبل‌کوین‌ها که به عنوان نماینده‌ پول فیات در بازار رمزارزها شناخته می‌شوند سنجید. مجموع ارزش بازار چهار استیبل کوین بزرگ بازار (USDT ،USDC ،FDUSD و DAI) پس از 30میلیارد دلار رشد در اوایل سال جاری، از ابتدای ماه آوریل تاکنون ثابت بوده است. داده‌های بازار نشان می‌دهد که ارزش بازار رمزارزها با حذف بیت‌کوین و اتریوم از آن، از ابتدای ژوئن تاکنون 11درصد کاهش داشته است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان