شناسایی ۱۶ مورد نمونه مثبت هاری در خراسان رضوی از ابتدای سال

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی خراسان رضوی در خصوص اقدامات برای درمان فرد مورد گزش حیوانات مشکوک به بیماری هاری، گفت: اگر فردی مورد گزش حیوان مشکوک به بیماری هاری قرار گرفت، باید سریعا به نزدیکترین مرکز بهداشت در ۲۴ ساعت اول مراجعه کند تا واکسینه و در صورت صلاحدید و لزوم سرم درمانی شود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی خراسان رضوی با بیان اینکه در سه ماه ابتدای سال جاری 16 نمونه مثبت هاری در استان شناسایی شد، گفت: 9 مورد آن مربوط به سگ و 7 مورد دیگر مربوط به حیوانات دیگر از جمله شغال، روباه، گربه، گاو، گوساله، بز ... است.

محمدرضا بهروزیان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص کنترل بیماری هاری در خراسان رضوی اظهار کرد: کنترل این بیماری نیازمند همکاری بین بخشی شامل سه ضلع است.

وی با برشمردن اضلاع کنترل بیماری هاری افزود: یک ضلع این مثلث اداره کل دامپزشکی در واکسیناسیون سگ‌های صاحب‌دار، ضلع دیگر سازمان محیط زیست با مسئولیت کنترل بیماری در حیات وحش و ضلع سوم سازمان شهرداری‌ها در کنترل جمعیت سگ‌های بدون صاحب است. این سه ضلع باید کار خود را به درستی انجام دهند و در کنار این‌ها وزارت بهداشت نیز واکسیناسیون افراد در معرض خطر را بر عهده دارد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی خراسان رضوی در خصوص اقدامات برای درمان فرد مورد گزش حیوانات مشکوک به بیماری هاری، بیان کرد: اگر فردی مورد گزش حیوان مشکوک به بیماری هاری قرار گرفت، باید سریعا به نزدیکترین مرکز بهداشت در 24 ساعت اول مراجعه کند تا واکسینه و در صورت صلاحدید و لزوم سرم درمانی شود.

بهروزیان در خصوص واکسیناسیون سگ‌های صاحب‌دار طی سال جاری در خراسان رضوی بیان کرد: اداره کل دامپزشکی با توجه به وظیفه ذاتی خود در استان واکسیناسیون سگ‌های صاحب‌دار و نمونه‌برداری از موارد مشکوک به هاری را بر عهده دارد. در همین راستا طی سال 1402، 90 هزار قلاده سگ واکسینه شده و این میزان 126 درصد بیش از پیش‌بینی واکسیناسیون ( 70 هزار واکسیناسیون) برای سال گذشته بوده است.

وی ادامه داد: در سه ماه ابتدایی سال جاری 35 هزار قلاده سگ در خراسان رضوی واکسینه شده است که 115 درصد بیش از پیش‌بینی برای مدت مذکور بوده است. همچنین در سه ماه ابتدای سال جاری 16 نمونه مثبت هاری در استان شناسایی شد که 9 مورد آن مربوط به سگ و 7 مورد دیگر مربوط به حیوانات دیگر از جمله شغال، روباه، گربه، گاو، گوساله، بز ... است.

بهروزیان در خصوص اقداماتی که افراد باید در مواجهه با بیماری هاری باید انجام دهند، گفت: افراد در معرض خطر مانند دامداران و افرادی که با سگ و گربه در تماس هستند حتما باید واکسن هاری را دریافت کنند. همچنین افراد برای واکسیناسیون سگ‌های خانگی باید به دامپزشکی مراجعه کنند، البته برای سگ‌های گله و نگهبان، همکاران ما مراجعه می‌کنند و واکسیناسیون رایگان انجام می‌دهد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان