بعد از گاز گرفتگی سگ و گربه چه کنیم؟

رییس مرکز بهداشت گلستان: پنجه کشیدن گربه یا سگ همانند گاز گرفتگی محسوب شده و نیازمند انجام واکسیناسیون هاری است و شستشوی سریع محل حیوان گزیدگی با آب و صابون به مدت حداقل ۱۵ دقیقه نخستین اقدام برای پیشگیری از ابتلا به بیماری هاری محسوب می‌شود و افراد در صورت نگهداری سگ و گربه، حتما نسبت به واکسینه کردن سالانه آن‌ها اقدام کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اعلام روش‌های درمان پس از گازگرفتگی توسط حیوانات وحشی و اهلی به خصوص سگ و گربه گفت: امسال سه هزار و 633 نفر از مردم استان توسط حیوانات وحشی و اهلی گزیده شدند که این تعداد 521 مورد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

دکتر موسی‌الرضا شبیهی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه بیشترین گزش مربوط به افراد محصل، دارای شغل آزاد و زنان خانه‌دار، کودکان، کارگر و کشاورز است، اظهار کرد: عمده این گزش‌ها توسط سگ و گربه رخ می‌دهد به طوری که از مجموع 18 هزار مورد گزش سال گذشته گلستان 15 هزار مورد مربوط به سگ و 2 هزار و 500 مورد مربوط به گربه است.

وی موارد گزش را در مناطق روستایی کمی بیشتر از مناطق شهری گلستان اعلام کرد و گفت: 60 درصد گزش‌ها توسط سگ‌های صاحبدار مورد استفاده به عنوان نگهبان و خانگی اتفاق می‌افتد و بیشترین میزان بروز گزش انسان توسط پستانداران در سال 1402 مربوط به کردکوی، گالیکش، گمیشان، کلاله و گنبدکاووس بود.

رییس مرکز بهداشت گلستان با تاکید بر اینکه از سال 1397 تاکنون هیچ مورد ابتلا یا مرگ ناشی از بیماری هاری انسانی در استان مشاهده نشده است، افزود: با توجه به تعطیلی مدارس و حضور جمعیت بیشتری از کودکان و نوجوانان در فضای عمومی، از خانواده‌ها می‌خواهیم هنگام تردد در مناطق غیرمسکونی، بیابانی، جنگلی و یا روستایی از نزدیک شدن به حیوانات پستاندار پرهیز کنند.

شبیهی ادامه داد: گزش توسط هر پستاندار را باید با احتمال آلوده بودن حیوان به ویروس هاری پیگیری کرد که در این راستا 23 مرکز درمان هاری به صورت شبانه روزی در گلستان فعال است.

وی، آموزش مردم و گروه‌های در معرض خطر حیوان گزیدگی مانند دامداران و کشاورزان، چاپ و توزیع تراکت بهداشتی، بنر و پارچه نویسی در خصوص حیوان گزیدگی و بیماری هاری، پیام رادیویی و تلوزیونی با موضوع راه‌های پیشگیری و کنترل حیوان گزیدگی، برگزاری نشست‌های آموزشی برای ادارات و آموزش عمومی در فضای مجازی را از مهمترین فعالیت‌های آموزشی با هدف کنترل هاری و حیوان گزیدگی در استان برشمرد.

بیشتر بخوانید
سرطان شایع مردان گلستانی چیست؟
14 هزار گلستانی عضو گروه‌های خودیار سلامت هستند
حیوانات 2 هزار و 991 نفر از مردم گلستان را گزیدند
14 هزار شهروند گلستانی توسط حیوانات اهلی و وحشی گزیده شدند
شبیهی افزود: همچنین تجهیز مراکز شبانه‌روزی هاری و تامین واکسن و سرم مورد نیاز، انجام واکسیناسیون هاری، اقدامات اولیه مانند شستشوی زخم، تزریق واکسن کزاز و پیگیری موارد تاخیر حتی مراجعه به بیمارستان، منزل یا محل کار فرد حیوان گزیده، واکسیناسیون سگ‌های گله و صاحب‌دار به شعاع سه تا پنج کیلومتر در اطراف کانون‌های مثبت توسط دامپزشکی و واکسیناسیون افراد در تماس حیوان هار، انجام مجموعه اقدامات در شناسایی موارد مشکوک به هاری در انسان و گرفتن نمونه پوست و مو در فرد زنده و نمونه گیری از حیوان مشکوک به هاری توسط دامپزشکی و دفن بهداشتی لاشه‌ها با نظارت مرکز بهداشت از مهمترین راهکارهای پیشگیری و درمان حیوان گزیدگی و هاری محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: تشکیل جلسه با اعضای شوراهای اسلامی و دهیاران در مراکز خدمات جامع سلامت در کانون‌های مثبت هاری، قلاده‌گذاری سگ‌های صاحب‌دار و جمع‌آوری سگ‌های بدون صاحب، بازدید از مراکز تهیه، نگهداری و توزیع دام و قلاده گذاری سگ‌های خانگی هم از جمله فعالیت‌های برون بخشی مرکز بهداشت استان برای کنترل هاری و حیوان گزیدگی است.

وی بهترین راه پیشگیری از حیوان گزیدگی را اجتناب از نزدیک شدن به سگ‌های پرسه‌زن دانست و گفت: برای پیشگیری از حیوان گزیدگی باید از بازی کردن، آزار و اذیت، غذا دادن و نزدیک شدن به حیوانات ولگرد پرهیز کرد و در صورت هرگونه خراش یا گاز گرفتگی توسط حیواناتی مانند سگ، گربه، شغال، اسب، گاو و روباه بلافاصله به مرکز شبانه روزی درمان هاری شهرستان مراجعه شود.

رییس مرکز بهداشت گلستان تاکید کرد: پنجه کشیدن گربه یا سگ همانند گاز گرفتگی محسوب شده و نیازمند انجام واکسیناسیون هاری است و شستشوی سریع محل حیوان گزیدگی با آب و صابون به مدت حداقل 15 دقیقه نخستین اقدام برای پیشگیری از ابتلا به بیماری هاری محسوب می‌شود و افراد در صورت نگهداری سگ و گربه، حتما نسبت به واکسینه کردن سالانه آنها اقدام کنند.

شبیهی افزود: در مراکز شبانه روزی پیشگیری و درمان هاری، واکسیناسیون رایگان است چرا که بعد از گزش واکسیناسیون هاری تنها راه نجات از ابتلا به بیماری و مرگ حتمی شناخته می‌شود.

گلستان با جمعیت حدود 2 میلیون نفر ساکن در 14 شهرستان به عنوان یکی از استان‌های شمالی کشور شناخته می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان