ربات میسو ؛ جراحی زانو با هوش مصنوعی (+فیلم و عکس)

ربات میسو پیشرفت جراحی های جایگزینی کامل زانو با رویکردی دقیق، ایمن و شخصی سازی شده در این حوزه را هدف قرار داده است.

عصر ایران - یک شرکت هندی از رباتی پزشکی رونمایی کرده است که ساده سازی روش های استخوان درمانی را هدف قرار داده است.

ربات میسو (Misso) محصول شرکت مریل لایف ساینسز (Meril Life Sciences) به طور خاص برای کمک به جراحان طراحی شده است. این ربات برنامه ریزی عمل از پیش شخصی سازی شده و امکان برش دقیق برای جایگزینی مفصل را ارائه می کند.

میسو به یک حسگر ردیابی اپتیکال، یک بازوی رباتیک مفصلی شش محوره و چندین ویژگی ایمنی پیشرفته مجهز است. این موارد ربات را قادر می سازند تا بررسی های بی درنگ را انجام داده و برنامه جراحی را در طول عمل تنظیم کند.

به گفته شرکت سازنده، چابکی این سامانه، متخصصان پزشکی را قادر می سازد تا با مشکلات یا تفاوت های پیش بینی نشده در آناتومی بیمار سازگار شوند که بهترین همترازی ممکن و تطبیق اجزای مفصل مصنوعی را تضمین می کند.

جایگزینی مفصل پیشرفته

جایگزینی کامل زانو (تی کی آر) یک روش جراحی است که شامل جایگزینی مفصل زانو آسیب دیده یا فرسوده با مفصلی مصنوعی متشکل از فلز و پلی اتیلن با وزن مولکولی فوق العاده بالا می شود. این جراحی برای بیمارانی که از آتروز شدید رنج می برند، ضروری است.

در هند، 22 تا 39 درصد از جمعیت به این بیماری مبتلا هستند. تقریبا 550 هزار نفر سالانه زیر تیغ جراحی جایگزینی کامل زانو می روند که 2.5 برابر بیشتر از تعداد عمل هایی است که پنج سال پیش انجام می شد.

ربات میسو با کمک هوش مصنوعی دقت جراحی های جایگزینی مفصل زانو را افزایش می دهد

به گفته شرکت مریل، با وجود افزایش عمل های جراحی، نیاز سالانه به جایگزینی مفصل زانو 7 تا 8 برابر بیشتر از میزان فعلی است.

سامانه رباتیک میسو پیشرفت جراحی های مفصل تی کی آر با رویکردی دقیق، ایمن و شخصی سازی شده در این حوزه را هدف قرار داده است.

راه حل رباتیک ارائه شده توسط شرکت مریل شامل یک بخش متحرک دیداری، یک بازوی رباتیک، و برنامه ریز میسو می شود. بخش متحرک به عنوان یک هسته محاسباتی قوی عمل می کند که به یک نمایشگر لمسی 27 اینچی و سامانه ردیابی اپتیکال ان دی آی پولاریس مجهز است.

بازوی رباتیک این ربات برای عملکرد تطبیقی به حسگرهای هوشمند مجهز شده است. این بازوی شش محوره به آرامی و بی صدا عمل می کند و مانورپذیری پیشرفته را در چندین جهت ارائه می کند.

به گفته مریل، ردیابی استخوان تطبیقی این دستگاه حرکت دقیق و کارآمد را تضمین کرده و آن را برای طیف گسترده ای از وظایف نیازمند رسیدگی ظریف و دقت بالا مناسب می سازد.

برنامه ریز میسو با استفاده از تقسیم بندی مبتنی بر هوش مصنوعی برای دقت بیشتر، برنامه ریزی جراحی بی عیب و نقصی را ارائه می کند. این بخش دارای تشخیص خودکار اندازه ایمپلنت است و از نتایج بهینه برای روش های جراحی اطمینان حاصل می کند.

ربات میسو با کمک هوش مصنوعی دقت جراحی های جایگزینی مفصل زانو را افزایش می دهد

دقت جراحی شخصی سازی شده

ربات میسو مدعی است که برش با دقت زیر میلیمتری ارائه می کند، از هم ترازی دقیق اطمینان حاصل می کند و اجزای مفصل زانو را از طریق ناوبری پیشرفته به کمک کامپیوتر و کمک رباتیک شکل می دهد.

این سطح بالای دقت برای قرار دادن بهینه ایمپلنت و عملکرد مفصل بسیار مهم است. به گفته توسعه دهندگان این ربات، ایمنی از اهمیت بالایی برخوردار است و این سامانه شامل ویژگی های پیشرفته ای است که در صورت حرکت بیش از 4 میلیمتر استخوان، عمل را متوقف کرده و به طور قابل توجهی خطر عوارض را کاهش می دهد.

استقلال میسو نیاز به مداخله انسان را به حداقل می رساند، از این رو، خطرات عفونت کاهش می یابد. به گفته شرکت مریل، شخصی سازی یکی دیگر از مزایای کلیدی است. با استفاده از سی تی اسکن های سه بعدی، این سامانه برنامه های جراحی فردی متناسب با آناتومی منحصر به فرد هر بیمار ایجاد می کند. این سفارشی سازی بهترین هم ترازی و تناسب ایمپلنت ها را تضمین کرده و نتایج عمل بیمار را ارتقا می دهد.

افزون بر این، مریل مدعی است که میسو یک سامانه جایگزینی زانو رباتیک است که کمترین فضا را در اتاق عمل اشغال می کند، از این رو، برای استفاده در تاسیسات کوچک تر نیز گزینه ای عالی محسوب می شود. استفاده از هوش مصنوعی توسط سامانه، شخصی سازی را بهبود می بخشد و زمان برنامه ریزی پیش از عمل را تقریبا 83 درصد کاهش می دهد.

برای عمل های جایگزینی زانو، بیمارستان های هند اکنون به فناوری رباتیک وارداتی گران قیمت متکی هستند. مریل مدعی است که ربات میسو این هزینه را تقریبا 66 درصد کاهش داده، و دسترسی و مقرون به صرفه بودن این عمل ها را افزایش می دهد.

ربات میسو با کمک هوش مصنوعی دقت جراحی های جایگزینی مفصل زانو را افزایش می دهد

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان