ماهان شبکه ایرانیان

حجت‎الاسلام رشاد:

فلسفه دین یک دانش منسجم است

گروه حوزه‎های علمیه: رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، فلسفه دین را یک دانش منسجم و فرانگر عقلانی خواند و عنوان کرد: این تعریف در حقیقت از خصلت جامع عناصر بودن نیز برخوردار است و تمام عرصه و مسائل فلسفه دین را شامل می‎شود.


به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) حجت‎الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد، شامگاه چهارشنبه، 25دی‌ماه، در نشست علمی «چیستی فلسفه دین»، در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در قم گفت: این نشست به دنبال بررسی تعریفی است که اینجانب از فلسفه دین ارائه کرده‎ام و پس از ارائه تعریف به صورت مقاله، نقد این تعریف با حضور اساتید دانشگاه و حوزه انجام می‎شود.



وی افزود: از نظر من، فلسفه دین یعنی، دانش و معرفتی که عهده‎دار مطالعه فرانگر عقلانی درباره دستیابی به احکام کلی دین و عناصر بنیادین آن است.



رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان کرد: فلسفه دین تنها مجموعه‎ای از مسائل گردآمده در یک کتاب نیست بلکه روشن می‎سازد که روش و غایت دین چیست.



وی گفت: فلسفه دین از جنس دانش‎هایی مثل کلام است؛ اگر دانش را به مجموعه معارفی اطلاق کنیم که به یک معرفت منسجم رسیده باشد، باید فلسفه دین را در عداد این دانش‎ها بیاوریم.



رشاد عنوان کرد: یک دانش، موضوع، قلمرو و روش خاص خود را دارد؛ در این تعریف مطالعه فرانگر عقلانی به رویکرد دانش فلسفه دین در نقطه کانونی واقع شده است که این فلسفه جزو معرفت‎های درجه دوم است و رویکرد آن نیز عقلانی است.



وی افزود: میان هویت دینی و عقل حداقلی حدود، مشخص شده است، هویت دینی و معرفتی حقایق معرفتی دانش را بازگو می‎کند و مشخص می‎کند که این دانش در کدام طبقه از دانش‌ها قرار دارد.



این مدرس حوزه بیان کرد: مجموعه مباحث فلسفه دین دو دسته کلان را تشکیل می‎دهد که دسته اول شامل مباحثی می‌شود که نگاهی به هویت جمعی دارد و دسته دیگر نگاهی است که بخش‎هایی از منطق و فلسفه‎‏های مضاف بر می‎‏گردد.



رشاد عنوان کرد: علم‌های مضاف هم ممکن است به خودشان و موضوعشان به صورت فرانگر نگاه کنند؛ مثل جامعه شناسی دین که در این صورت مطالعه فرادانشی و فرامسئله‎ای است.



وی گفت: در این تعریف به هویت اصلی فلسفه دین به مثابه یک دانش نگاه شده است که یک سری معلومات و مسایل متشتت نیست بلکه یک دانش مسنجم است.



رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: این تعریف در حقیقت از خصلت جامع عناصر بودن نیز برخوردار است و تمام عرصه و مسائل فلسفه دین را شامل می‎شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان