
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) حجتالاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد، شامگاه چهارشنبه، 25دیماه، در نشست علمی «چیستی فلسفه دین»، در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در قم گفت: این نشست به دنبال بررسی تعریفی است که اینجانب از فلسفه دین ارائه کردهام و پس از ارائه تعریف به صورت مقاله، نقد این تعریف با حضور اساتید دانشگاه و حوزه انجام میشود.
وی افزود: از نظر من، فلسفه دین یعنی، دانش و معرفتی که عهدهدار مطالعه فرانگر عقلانی درباره دستیابی به احکام کلی دین و عناصر بنیادین آن است.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان کرد: فلسفه دین تنها مجموعهای از مسائل گردآمده در یک کتاب نیست بلکه روشن میسازد که روش و غایت دین چیست.
وی گفت: فلسفه دین از جنس دانشهایی مثل کلام است؛ اگر دانش را به مجموعه معارفی اطلاق کنیم که به یک معرفت منسجم رسیده باشد، باید فلسفه دین را در عداد این دانشها بیاوریم.
رشاد عنوان کرد: یک دانش، موضوع، قلمرو و روش خاص خود را دارد؛ در این تعریف مطالعه فرانگر عقلانی به رویکرد دانش فلسفه دین در نقطه کانونی واقع شده است که این فلسفه جزو معرفتهای درجه دوم است و رویکرد آن نیز عقلانی است.
وی افزود: میان هویت دینی و عقل حداقلی حدود، مشخص شده است، هویت دینی و معرفتی حقایق معرفتی دانش را بازگو میکند و مشخص میکند که این دانش در کدام طبقه از دانشها قرار دارد.
این مدرس حوزه بیان کرد: مجموعه مباحث فلسفه دین دو دسته کلان را تشکیل میدهد که دسته اول شامل مباحثی میشود که نگاهی به هویت جمعی دارد و دسته دیگر نگاهی است که بخشهایی از منطق و فلسفههای مضاف بر میگردد.
رشاد عنوان کرد: علمهای مضاف هم ممکن است به خودشان و موضوعشان به صورت فرانگر نگاه کنند؛ مثل جامعه شناسی دین که در این صورت مطالعه فرادانشی و فرامسئلهای است.
وی گفت: در این تعریف به هویت اصلی فلسفه دین به مثابه یک دانش نگاه شده است که یک سری معلومات و مسایل متشتت نیست بلکه یک دانش مسنجم است.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: این تعریف در حقیقت از خصلت جامع عناصر بودن نیز برخوردار است و تمام عرصه و مسائل فلسفه دین را شامل میشود.