ماهان شبکه ایرانیان

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی:

اختلاف مسلمانان متأسفانه بیشتر شده است/ وهابیت تکفیری؛ بزرگترین مشکل جهان اسلام

گروه حوزه‌های علمیه: مرجع تقلید شیعیان با تاکید بر لزوم وحدت میان مسلمانان عنوان کرد: متأسفانه امروز اختلاف میان مسلمانان از هر زمانی بیشتر شده است، در سوریه،‌ مصر،‌ عراق، ‌یمن و بحرین جنگ و نزاع و درگیری وجود دارد آن هم در زمانی که بیش از هر زمان دیگر به وحدت نیاز داریم.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) ، آیت‌الله العظمی ناصر مکارم‌ شیرازی، از مراجع عظام تقلید صبح امروز، 25 دی در آغاز درس خارج فقه در مسجد اعظم با تبریک هفته وحدت گفت: این هفته فرصت مناسبی برای تحقق بخشیدن و عملی کردن وحدت به معنای واقعی آن است.



وی افزود: وحدت به معنای دست کشیدن از عقاید و تسلیم دیگری شدن نیست همان طور که اخیرا نویسنده نادانی نوشته بود که شیعیان اعتقاد به ولایت بلافصل حضرت علی(ع) را رها کنند تا اتحاد بین مسلمانان ایجاد شود که از دید ما وحدت چنین معنایی ندارد.



جنبه‌های مشترک مسلمانان از وجوه اختلافی بیشتر است



آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی با بیان اینکه مراد از وحدت تکیه بر مشترکات است گفت: جنبه‌های مشترک مسلمانان از وجوه اختلافی بسیار بیشتر است، به همین دلیل باید روی اشتراکات تمرکز کرد و به وحدت نزدیک شد.



وی افزود: متأسفانه امروز اختلاف میان مسلمانان از هر زمانی بیشتر شده است، در سوریه،‌ مصر،‌ عراق، ‌یمن و بحرین چه خبر است؟ جنگ و نزاع و درگیری در این کشورها وجود دارد آن هم در زمانی که بیش از هر زمان دیگر به وحدت نیاز داریم.



این مرجع تقلید وهابیت تکفیری را عامل این اختلافات دانست و تصریح کرد: هر کجا وهابیون حضور پیدا کردند جنگ و خونریزی شروع شد؛ در سوریه شیعه،‌ سنی و علوی و مسیحیان هم در کنار هم بودند اما تا اینها وارد شدند همه دیدند که چه جنگ و خون‌ریزی ایجاد شد، ‌در مصر نیز وقتی پای سلفی‌های تکفیری به این کشور باز شد مشکلات بسیاری گریبانگیرشان شد.



وهابیت تکفیری مهم‌ترین مشکل جهان اسلام است



این مفسر قرآن با بیان اینکه تکفیری‌ها اقلیتی نادان هستند، اظهار کرد: وهابیت تکفیری مهم‌ترین مشکل جهان اسلام هستند؛ لذا مسلمانان باید حساب خود را از اینها جدا کنند؛ ‌اینها اقلیتی نادان هستند که ‌رسوایی‌هایی در سوریه به نام جهاد نکاح به بار آورده‌اند و اخیرا نیز شنیده شده که می‌گویند پیامبر اصلی ما ابوسفیان است و با توجه به رسوایی‌های زیاد آنها این سخن از آنها بعید نیست.



این مرجع تقلید یادآور شد: اهل سنت و حتی وهابیت معتدل باید حساب خود را از تکفیری‌ها جدا کنند، ‌اخیرا شنیده شد که مفتی بزرگ وهابیت عربستان سعودی گفته است تکفیری‌ها عقیده‌ای باطل و غیر قابل قبول دارند و فتوا داده بود که اینهایی که بمب به خود می‌بندند و به صورت انتخاری دست به کشتار می‌زنند جایگاه‌شان در جهنم است.



استاد برجسته حوزه عنوان کرد: همه باید دست به دست هم دهند و وهابیت تکفیری را کنار بزنند و اتحاد بین مسلمانان را بیش از پیش تقویت کنند.



این مرجع تقلید بیان کرد: برخی کشورهای عربی، آمریکا و اسرائیل از جریان‌های تکفیری حمایت و به آنها کمک می‌کنند چرا که همه جا را تبدیل به خون و آتش کرده‌اند و این خواسته آنها است، چرا ترکیه که یک کشور اسلامی و عربی است باید این کار را بکند؟.



لزوم پرهیز از کارهایی که باعث بی‌اعتمادی مسلمانان به یکدیگر می‌شود



این مرجع تقلید با بیان اینکه برخی دولت‌های اسلامی تبدیل به عامل آمریکا و اسرائیل شده‌اند، گفت: کاری که باعث بی‌اعتمادی مسلمانان به یکدیگر شود نباید صورت بگیرد؛ شیعیان به مقدسات دیگر مذاهب اهانت نکنند چرا که سبب جنگ داخلی می‌شود، سخن گفتن از مقام مولا علی(ع) هیچ اشکالی ندارد اما نباید به دیگران توهین شود.



آیت‌الله مکارم شیرازی بیان کرد: در مقابل، آنها نیز نباید دست به اقداماتی بزنند که باعث بی‌اعتمادی شود، تغییر بافت جمعیت، خرید اراضی شیعیان و کوچ دادن اجباری آنها سبب می‌شود که ما خیال کنیم آن‌ها اندیشه دیگری در سر دارند.



وی در ادامه افزود: ما باید منطقی فکر و منطقی و عقلانی صحبت کنیم، و یکدیگر را فریب ندهیم؛ هفته وحدت فرصت مناسبی برای فکر کردن در این باره و کنار گذاشتن عوامل اختلافات است.



مقامات عالی حضرت رسول(ص) از جهتی مربوط به نماز شب بود



این مفسر قرآن در بخش دیگری از سخنانش نماز شب را یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در تربیت روح انسان دانست و تصریح کرد: بر اساس روایات مقامات عالی حضرت رسول(ص) از جهتی مربوط به نماز شب بوده است.



مکارم شیرازی در پایان اظهار کرد: اولیای الهی نیز اهمیت ویژه‌ای به نماز شب می‌دادند، در نماز شب انسان با اخلاص و حضور قلب حالی پیدا می‌کند که در سایر مواقع دستیابی به آن آسان نیست، به همین دلیل دعاها نیز در نماز شب به استجابت نزدیک‌تر است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان