نوکیا در پاییز ۲۰۱۶ با درآمد ۱.۰۱ میلیارد دلاری، بیش بینی کارشناسان را پشت سر گذاشت

نوکیا امروز گزارش مالی سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۱۶ را منتشر کرد که حکایت از روزهای خوب فنلاندی‌ها دارد.

نوکیا در پاییز 2016 با درآمد 1.01 میلیارد دلاری، بیش بینی کارشناسان را پشت سر گذاشت

شرکت نوکیا که این روزها تمرکز اصلی خود را بر بخش تجهیزات شبکه گذاشته است، روزهای خوبی سپری می‌کند و با ارائه یک گزارش مالی خوب، فراتر از پیش‌بینی کارشناسان ظاهر شده است. تصاحب شرکت آلکاتل-لوسنت و حذف هزینه‌های اضافی، به نوکیا کمک کرده‌اند که در بازار  شبکه و خدمات مرتبط با آن، رشد چشمگیری داشته باشد و به رقیبی قدرتمند برای سایرین تبدیل شود.

در حال حاضر، هواوی چینی و اریکسون سوئدی، تنها رقبای نوکیا در بازار شبکه به شمار می‌روند. این سه شرکت، برجسته‌ترین اپراتورهای شبکه در جهان هستند و برای توسعه نسل چهارم شبکه تلفن همراه (4G) تلاش‌های بسیاری کرده‌اند و در حال حاضر نیز تمرکز خود را بر توسعه نسل پنجم شبکه تلفن همراه (5G) گذاشته‌اند و دستاوردهای بزرگی نیز داشته‌اند؛ اما تا عرضه جهانی آن چند سالی زمان لازم است.

درآمد نوکیا در سه‌ماهه چهارم سال 2016 بدون احتساب مالیات و بهره، به 1.01 میلیارد دلار (940 میلیون یورو) رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، 27 درصد کاهش یافته است؛ اما میلیون‌ها دلار بیشتر از آن چیزی است که کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند. کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند درآمد نوکیا در سه‌ماهه چهارم 2016 به 852 میلیون دلار (788 میلیون یورو) برسد اما نوکیا توانست با درآمد 1.01 میلیارد دلاری، پیش‌بینی آنان را پشت سر بگذارد و یک گزارش مالی بسیار خوب ارائه دهد. فروش تجهیزات شبکه نوکیا در پاییز 2016 چیزی در حدود 14 درصد کاهش یافته و بیش از آن چیزی است که انتظار می‌رفت؛ اما حاشیه سود عملیاتی این شرکت 14.1 درصد افزایش یافته و بیشتر از پیش‌بینی 11.7 درصدی کارشناسان است. نوکیا می‌گوید در سال 2017 میزان فروش تجهیزات شبکه باز هم کاهش می‌یابد؛ اما حاشیه سود عملیاتی این شرکت روندی روبه افزایش خواهد داشت.

راجیف سوری، مدیرعامل نوکیا، در بیانیه خبری خود این‌چنین گفت:

من هنوز هم از روند فعلی فروش محصولات و جایگاه شرکت در سال 2016 راضی نیستم. ما باید در سال 2017 عملکرد خود را بهبود ببخشیم و میزان حاشیه سود عملیاتی کل را برای سال 2017 و سال‌های بعد از آن گسترش دهیم. امسال، شرایط بازار تغییراتی خواهد داشت و ما نیز امیدواریم که بتوانیم با تغییر برنامه‌های فروش، شاهد رشد باشیم و تحول ایجاد کنیم.

میکائیل راوتانِن، تحلیلگر شرکت پژوهشی Inderes، اعلام کرده است سخنان راجیف سوری نشان می‌دهد که نوکیا می‌خواهد به‌سادگی یک رقابت قیمتی به وجود بیاورد. وی در این خصوص می‌گوید:

در بازار فعلی، تصمیم نوکیا نتایج بسیار مهمی در پی خواهد داشت. نوکیا، اریکسون و هواوی در حال حاضر به‌جای تمرکز بر رشد و توسعه، بر سودآوری هرچه بیشتر تمرکز کرده‌اند. امسال بازار شبکه و فروش تجهیزات مرتبط با آن، نزول می‌کند؛ اما با روندی که این شرکت‌ها در پیش گرفته‌اند، شاهد افزایش فشار قیمتی خواهیم بود. این شرکت‌ها به دنبال افزایش سرمایه هستند.

نوکیا در سال گذشته میلادی، در واکنش به تغییرات بازار، تصمیم گرفت شرکت آلکاتل لوسنت را خریداری کند؛ اما در حال حاضر نوکیا برای کاهش هزینه‌های سالانه در نظر دارد تا سال 2018، هزاران کارمند را اخراج کند تا منافع مالی تأمین شوند. نوکیا در سال 2014 بخش تلفن همراه و تجهیزات مرتبط با آن را به مایکروسافت واگذار کرد و از آن زمان تا به امروز، درآمد نوکیا از طریق فروش تجهیزات شبکه و پتنت‌های مختلف به دست می‌آید. نوکیا اکنون حق استفاده از نام تجاری خود را به شرکت HMD Global واگذار کرده است تا این شرکت بتواند گوشی‌های هوشمند خود را با برند نوکیا به فروش برساند، نوکیا امیدوار است از این طریق نیز بتواند درآمد خود را افزایش دهد.

شما عملکرد نوکیا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر