آشپزخانۀ ۳۵۰۰ ساله‌ای که هنوز بقایای غذا در آن وجود دارد(+تصاویر)

هر کسی که تا به حال به یک سفر طولانی با ماشین رفته باشد می‌داند که پیدا کردن یک استراحتگاه خوب، اتفاق بسیار خوشایندی است؛ فرصتی برای خوردن یک غذای دلچسب و آماده شدن برای ادامه سفر. حالا آنطور که باستان‌شناسان در کشور آذربایجان کشف کرده‌اند، نیاز به استراحتگاه بین‌راهی چیز جدیدی نیست بلکه سابقه‌ای ۳۵۰۰ ساله دارد.

تیمی مشترک از باستان شناسان ایتالیایی و آذربایجانی یک ماه را به کاوش در سایتی به نام تپه تاوا گذراندند. نتایج این کاوش را دانشگاه کاتانیا در بیانیه خبری 7 ژوئیه اعلام کرد. این مکان در منطقه قفقاز و نزدیک مرز ارمنستان، گرجستان و آذربایجان قرار دارد.

به گزارش فرادید؛ در حین حفاری، باستان شناسان بقایای یک استراحتگاه 3500 ساله را کشف کردند. این سازه عظیم توسط مردمان کوچ نشینی که در اواخر عصر برنز و اوایل عصر آهن بین شرق اروپا و غرب آسیای امروزی مهاجرت می‌کردند، مورد استفاده قرار می‌گرفت.

آشپزخانۀ 3500 ساله‌ای که هنوز بقایای غذا در آن وجود دارد(+تصاویر)

عکس‌ها بقایای یک ساختار دایره‌مانند را نشان می‌دهند. در دوران باستان، این سازه به احتمال زیاد دارای ورودی ستون‌دار، سقف کاهگلی و قطر حدود 15 متر بوده است. باستان‌شناسان در مرکز این مجموعه، آشپزخانه‌ای با هشت فرورفتگی اجاق‌مانند، ظروف پخت و پز، کاسه، لیوان و مُهرهای گلی پیدا کردند. دانشگاه گفت، این مهرها ممکن است ژتون‌هایی برای دریافت جیره غذا بوده باشند.

آشپزخانۀ 3500 ساله‌ای که هنوز بقایای غذا در آن وجود دارد(+تصاویر)

باستان‌شناسان در خارج از این آشپزخانه باستانی، بقایای غذا را نیز کشف کردند. این بقایا حاوی استخوان حیوانات از جمله گاو، گوسفند و خوک و همچنین ضایعات سفالی بود.

آشپزخانۀ 3500 ساله‌ای که هنوز بقایای غذا در آن وجود دارد(+تصاویر)

باستان‌شناسان بر این باورند که از این استراحتگاه برای وعده‌های غذایی تشریفاتی استفاده می‌شده است زیرا یک «گودال نذورات» نیز در آنجا پیدا شد که با مجسمه‌های کوچک انسان و سفال‌های شکسته پر شده بود. به نظر می‌رسد این مصنوعات عمداً و به عنوان پیشکش‌های مذهبی و آیینی دفن شده‌اند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر