ماهان شبکه ایرانیان

حجت‌الاسلام مروجی طبسی عنوان کرد:

استخراج ۷۷۴ آیه فقهی حکمی از قرآن

گروه حوزه‌های علمیه: مدرس عالی حوزه با بیان این که شیعه همیشه در پژوهش‎های قرآنی از اهل سنت جلوتر بوده است، عنوان کرد: با اینکه آنها می‏گویند که ۵۰۰ آیه فقهی حکمی در قرآن است بنده ۷۷۴ آیه در این زمینه از قرآن استخراج کرده‌ام.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا)، حجت‏الاسلام والمسلمین محمد جعفر مروجی طبسی شامگاه، سیزدهم بهمن‌ماه، در چهارمین کرسی آزاد اندیشی حوزه گفت: حوزه شیعه باید قدردان بزرگانی باشد که در عرصه حدیث و تفسیر قرآن این چنین متونی را نصیب شیعیان کرده‎‏اند.
وی افزود: درس‎های مرتبط با آیات الاحکام در حوزه باید توسعه یابد و شیعه ظرفیت آن را نشان داده که همیشه در این پژوهش‎های قرآنی از اهل سنت جلوتر بوده است و با اینکه آنها می‏گویند که 500 آیه فقهی حکمی در قرآن است بنده 774 آیه را استخراج کرده‎ام.
این استاد حوزه بیان کرد: بر خلاف تمامی ادعاهای اهل سنت باید ذکر کنیم که اگر اهل سنت 140 نفر از علمای شیعه که از آنها در صحاح سته نقل شده است را بگیرند، هیچ چیزی از آنها باقی نمی‏ماند؛ حتی «ذهبی» نیز به این امر معترف شده است که از 140 نفر از محدثین شیعه در صحاح سته حدیث نقل شده است.
وی افزود: خوشبختانه در حوزه در حفظ‏الحدیث تلاش‌های خوبی صورت گرفته است که این عرصه باید به حفظ آیات‏الاحکام نیز برسد؛ یکی از مهمترین کارهایی که حوزه باید انجام دهد، تلاش در زمینه تجلیل و الگوسازی بزرگانی چون «شیخ کلینی» است.
مروجی طبسی اظهار کرد: باید دوره‏های حفظ اصول کافی همچون حفظ قرآن در حوزه گذاشته شود زیرا اهل تسنن با دعوت جهانی هرسال مراسمی به عنوان ختم و حفظ صحاح خود برگزار می‎کنند؛ متاسفانه هنوز آن گونه که باید از این شخصیت بزرگ تجلیل نکرده‎ایم.
مروج طبسی بیان کرد: کافی شیعه با این همه عظمت توسط عالم کم نظیر جهان اسلام یعنی «مرحوم کلینی» در 20 سال نوشته شد و آنها برای صحاح سته  100 سال زمان صرف کردند؛ باید این مرد بزرگ در حوزه تجلیل شود و حوزویان ایشان را الگوی خود قرار دهند.
این مدرس عالی حوزه با اشاره به اهمیت حفظ احادیث در حوزه گفت: حدیث ثقلین از جمله معتبرترین و موثق‌ترین احادیث است که توجه به آن می‌تواند سعادت دنیا و آخرت مردم را تضمین کند.
وی افزود: به قول امام خمینی(ره) این حدیث حجت را بر همگان تمام کرده است ولی باید توجه داشت که چرا پیامبر(ص) نفرمودند که قرآن و سنت و یا صحابه و فرمودند قرآن و عترت من؟ پس باید راز و رمزی در این حدیث باشد که همانا بیانگر مرجعیت علمی و روحانی اهل بیت(ع) است.
این استاد حوزه بیان کرد: نقش قرآن در فقه و بیان احکام شرعی از گذشته بسیار مورد توجه سلف بوده است و به همین جهت بزرگان شیعه تلاش بسیار چشمگیر‌تری از اهل سنت در این زمینه داشته‎‏اند؛ به عنوان مثال «شیخ طوسی» 350 مورد در حوزه مباحث فقهی به قرآن استناد کرده است.
وی گفت: فقهای قرن دوم و سوم شیعه به خوبی به این بحث‌ها توجه داشته‌اند و در حوزه قم نیز به این مسئله توجه شده است و این تهمتی که به شیعه می‌زنند کاملا از روی نادانی و کینه است و مبنای علمی و عینی ندارد.
مروجی طبسی اظهار کرد: کارهایی که شیعیان و علمای شیعه در حوزه تفسیر و علوم قرآنی انجام داده‎اند در هیچ کدام از کتب آنان دیده نمی‎‏شود؛ مرحوم «علامه تهرانی» وقتی می‎خواهد کتب تفسیری شیعه را برشمارد در فهرست خود در حرف «ت» بیش از صدها کتاب تفسیری از علمای شیعه را بر می‎‏شمارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان