خواص میگو؛ گنجینه‌ای پنهان از مواد مغذی

آیا می‌دانستید میگو یک صدف دارای ژن خوب است که شنا هم می‌کند؟ از شوخی گذشته، میگو شناخته‌شده‌ترین و پر‌مصرف‌ترین گونه از انواع صدف است. خواص میگو به حدی گسترده است که شگفت‌زده‌تان می‌کند.

 به عنوان یک غذای دریایی لذیذ، هم می‌تواند بمب انرژی باشد و هم مقادیر بالایی از مواد مغذی خاص مانند ید که از مهم‌ترین مواد معدنی مورد نیاز بدن است، را تامین کند. در این مقاله هر آنچه که در مورد خواص میگو برای سلامتی بخواهید را در اختیار شما قرار داده‌ایم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

ارزش غذایی میگو

ارزش غذایی میگو برای یک وعده‌ی 85 گرمی به شرح زیر است:

  • کالری: 84
  • انرژی: 99
  • چربی کل: صفر
  • پروتئین: 20 گرم
  • کلسیم: 70 میلی‌گرم
  • آهن: 1 میلی گرم
  • منیزیم: 39 میلی‌گرم
  • فسفر: 240 میلی‌گرم
  • سدیم: 94 میلی‌گرم
  • پتاسیم: 260 میلی‌گرم
  • روی: 2 میلی‌گرم
  • کلسترول: 180 میلی‌گرم

خواص میگو چیست؟

به گزارش مجله سلامت دکتر کرمانی، میگو دارای مشخصات تغذیه‌ای چشمگیری است که آن را از بقیه‌ی غذاهای دریایی متمایز می‌کند و تأثیر مثبت آن بر روند درمان بیماری‌ها ثابت شده است. میگو حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که برای سلامتی بسیار مفید هستند. این آنتی اکسیدان‌ها از خطر ابتلا به بیماری‌های مهلک مانند سرطان جلوگیری می‌کنند. مهم‌ترین خواص میگو عبارتند از:

1- بهبود عملکرد مغز

2- افزایش کلسترول خوب

3- مفید برای لاغری

4- مفید برای پوست

5- جلوگیری از ریزش مو

6- تقویت بینایی

7- کمک به رشد جنین

8- بهبود عملکرد تیروئید

9- کمک به ساخت استخوان‌ها

10- ضدسرطان

11- مفید برای مغز

12- کاهش دردهای قاعدگی

خواص میگو؛ گنجینه‌ای پنهان از مواد مغذی

در ادامه هر یک از خواص میگو را به تفصیل توضیح خواهیم داد:

1- بهبود عملکرد مغز

یکی از خواص میگو که باعث برتری آن نسبت به سایر غذاهای دریایی می‌شود، دارا بودن آستاگزانتین در ساختار آن است. آستاگزاستین یک نوع آنتی‌اکسیدان است که به محافظت سلول‌های بدن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. حالا اینکه رادیکال آزاد چیست و چگونه به ‌وجود می‌آید خود مقاله‌ی دیگری می‌طلبد، اما فقط در ‌این حد بدانید که دلیل اصلی به ‌وجود آمدن سلول‌های سرطانی و آلزایمر همین رادیکال‌های آزاد هستند.

آنیا روزن متخصص تغذیه در نیویورک معتقد است که آستاگزاستین موجود در میگو نقش مؤثری در کاهش خطر بیماری‌های عصبی، مثل آلزایمر و پارکینسون – که مستقیماً به مغز مرتبط هستند – دارد.

2- افزایش کلسترول خوب

برخی اظهارات وجود دارد که می‌گوید میگو به دلیل داشتن کلسترول بالا ناسالم است و باید از مصرف بی‌رویه‌ی آن پرهیز کرد، اما دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. درست است که میگو حاوی کلسترول است، اما مطالعات نشان می‌دهد که مصرف میگو هم سطح کلسترول LDL (کلسترول بد) و هم HDL (کلسترول خوب) را افزایش می‌دهد که ممکن است مشکل بزرگی نباشد، زیرا نسبت بین این دو LDL و HDL ثابت می‌ماند. کارشناسان معتقدند که کلسترول خوب ممکن است اثرات مضر کلسترول بد را متعادل کند.

کلسترول میگو برای افراد مبتلا به چربی خون مضر نیست.

3- مفید برای کاهش وزن

خواص میگو برای کاهش وزن نیز بسیار زیاد است. هر 3 اونس (هر اونس معادل تقریبا 28 گرم) میگوی پخته شده به طور شگفت‌انگیزی 20 گرم پروتئین خالص به بدن شما وارد می‌کند که 40% بیشتر از مقدار توصیه شده‌ و استاندارد روزانه است. به علاوه اینکه این مقدار میگو فقط 84 کالری دارد. پروتئین موجود در میگو می‌تواند مدت زمان بیشتری شما را سیر نگه دارد که این ویژگی برای افرادی که رژیم لاغری دارند، مهم است.

روی موجود در میگو نیز یکی راه‌های افزایش سطح لپتین در بدن است. لپتین به ‌عنوان یک هورمون مهم وظیفه‌ی تنظیم چربی، اشتها و مصرف کلی انرژی در بدن را دارد. افزایش سطح لپتین در بدن می‌تواند از مشکلاتی مانند پرخوری، هوس غیرقابل توضیح برای غذا خوردن پس از سیر شدن جلوگیری کرده و باعث کاهش وزن شود.

4- افزایش سلامت پوست

آستاگزاستین موجود در میگو می‌تواند علائم پیری مربوط به اشعه UVA نور خورشید را تا حد زیادی کاهش دهد. بنابراین، به افرادی که دچار لک و چروک پوست هستند، توصیه می‌شود که میگو را چند بار در هفته به رژیم غذایی خود اضافه کنند تا این اثرات اجتناب ناپذیر کاهش یابد.

5- جلوگیری از ریزش مو

شاید برایتان جالب باشد که خواص میگو از ریزش موها جلوگیری می‌کند. کمبود روی باعث ریزش مو می‌شود. روی نقش کلیدی در حفظ و ایجاد سلول‌های جدید از جمله سلول‌های مو دارد. بنابراین اگر موهای شما می‌ریزد یا حداقل شاهد کاهش رشد مو هستید، خواص میگو می‌تواند به شما کمک کند مدت طولانی‌تری موهای خود را نگه دارید.

6- تقویت بینایی

خواص ضد التهابی آستاگزاستین به کاهش عوارض چشمی نیز کمک می‌کند. آستاگزانتین موجود در میگو می‌تواند خستگی چشم را کاهش دهد و بخصوص برای کسانی که به مدت طولانی از رایانه و تلفن همراه استفاده می‌کنند، بسیار مفید است.خواص ضدالتهابی میگو برای تقویت چشم‌ها مفید است.

7- کمک به رشد جنین

در تعداد معدودی از مقالات، زنان باردار از خوردن میگو منع شده‌اند، اما این مطلب کاملاً نادرست است. اتفاقاً خوردن غذاهای دریایی به ویژه میگو در دوران بارداری می‌تواند برای جنین بسیار مفید باشد. دکتر اندروز می‌گوید: “خواص میگو باعث می‌شود تا مصرف آن در دوران بارداری به رشد عصبی- شناختی جنین کمک کند”.

خوب است بدانید که با خوردن حداقل 120 گرم میگو در هفته می‌توانید از عدم رشد عصبی- شناختی جنین که باعث بروز اختلالات شناختی پس از تولد می‌شود و بر توانایی‌های شناختی کودک، از جمله یادگیری، حافظه، درک، تمرکز و حل مسأله تأثیرگذار است، جلوگیری کنید.

نکته‌ی دیگری که باید به آن توجه کرد این است که در راهنمایی تحت عنوان توصیه‌هایی درباره‌ی ماهی که سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا منتشر کرده از میگو به عنوان بهترین غذای دریایی برای زنانی که در تلاش برای باردار شدن هستند، یا هم اکنون حامله‌اند و زنانی که به نوزاد شیر می‌دهند، یاد شده است.

8- بهبود عملکرد تیروئید

خواص میگو به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم می‌تواند به جلوگیری از کمبود ید و حمایت از سلامت تیروئید کمک کند. میگو منبع خوبی از ید است، عنصری ضروری برای عملکرد صحیح غده تیروئید. ید برای تولید هورمون‌های تیروئید، تری یدوتیرونین (T3) و تیروکسین (T4) ضروری است.

این هورمون‌ها نقش مهمی در تنظیم متابولیسم، رشد و تکامل دارند. کمبود ید می‌تواند منجر به بزرگ شدن غده تیروئید (گواتر)، کم کاری تیروئید و سایر مشکلات سلامتی شود.

9- کمک به ساخت استخوان‌ها

هرچند لبنیات اولین انتخاب برای تقویت استخوان‌ها هستند، اما میگو نیز گنجینه‌ای پنهان از مواد مغذی استخوان‌ساز است! این موجود دریایی خوشمزه، برخلاف تصور رایج، سرشار از کلسیم، منیزیم، روی، فسفر و ویتامین D است، که همگی برای ساخت و بازسازی استخوان‌ها ضروری هستند. با جای دادن میگو در رژیم غذایی خود، می‌توانید به بدن خود در حفظ استخوان‌هایی قوی و سالم کمک کنید.

10- ضد سرطان

خواص میگو به دلیل دارا بودن سلنیوم، ماده معدنی ضروری، به عنوان یک ماده غذایی ضد سرطان شناخته می‌شود. مطالعات متعدد نشان داده‌اند که افراد با سطح جذب سلنیوم بالا، در معرض خطر کمتری برای ابتلا به انواع مختلف سرطان، از جمله سرطان ریه، روده بزرگ و پروستات، قرار دارند. این موضوع با بررسی آمار مرگ و میر ناشی از سرطان در مناطقی که خاک غنی از سلنیوم دارند، در مقایسه با مناطق کم‌ سلنیوم، به وضوح قابل مشاهده است.

11- مفید برای مغز

میگو حاوی مقادیر قابل توجهی اسیدهای چرب امگا 3، به خصوص DHA و EPA، است. این اسیدهای چرب برای سلامت مغز ضروری هستند و به تقویت حافظه، تمرکز، یادگیری و خلق و خو کمک می‌کنند. علاوه بر این منبع خوبی از کولین هستند، -ماده مغذی ضروری برای عملکرد مغز-. کولین به ساخت سلول‌های مغزی جدید و انتقال پیام‌های عصبی کمک می‌کند.

12- کاهش دردهای قاعدگی

خواص میگو برای کاهش دردهای قاعدگی نیز مفید است. عوامل متعددی می‌توانند در شدت گرفتگی عضلات شکم نقش داشته باشند، اما التهاب یکی از مهم‌ترین آنهاست. امگا 6، که در برخی از غذاها یافت می‌شود، می‌تواند التهاب را افزایش دهد و درد را بدتر کند. در مقابل، امگا 3 دارای خواص ضد التهابی است و می‌تواند اثرات امگا 6 را خنثی کند.

غذاهای دریایی به خصوص میگو منبع غنی‌تری از اسیدهای چرب امگا 3 نسبت به سایر گوشت‌ها هستند. بنابراین، با افزایش مصرف امگا 3 از طریق خوردن غذاهای دریایی بیشتر، می‌توانید به کاهش التهاب و کاهش درد عضلات شکم کمک کنید.

نحوه‌ی انتخاب میگو با کیفیت بالا

هنگام خرید میگو دقت کنید که محصول کیفیت بالایی داشته و آسیب دیده و آلوده نباشد. با دست زدن یا هر روش دیگری که می‌توانید از سفت بودن آن مطمئن شوید. پوسته‌ی میگوی سالم باید شفاف و به رنگ سبز مایل به خاکستری، صورتی مایل به قهوه‌ای و یا صورتی روشن باشد، به این نکته دقت کنید چون در نژادهای مختلف رنگ میگوها متفاوت است.

سیاه شدن لبه‌ی پوسته و وجود لکه‌های سیاه روی پوسته، نشان دهنده‌ی عدم کیفیت محصول است. میگوی مرغوب در هر دو حالت پخته و خام باید دارای بویی ملایم، شبیه اقیانوس و نمکی باشد. بوی شدید ماهی یا بویی شبیه آمونیاک، نشانه‌ی فاسد شدن میگو است و مصرف آن موجب مسمومیت خواهد شد.

همچنین بافت سفید و سفت میگوی پخته شده از نشانه‌های سلامت آن است. علاوه بر تمام موارد ذکر شده، خرید میگو از یک تأمین کننده و فروشنده‌ی کار‌ درست و آگاه که شما را در خرید راهنمایی کرده و به سؤالات شما پاسخ دهد، می‌تواند شانس شما را برای خرید میگوی سالم بالا ببرد.

سیاه شدن لبه‌ی پوسته میگو، نشان دهنده‌ی عدم کیفیت آن است.

مضرات مصرف میگو

میگو همانطور که فوایدی دارد، ممکن است برای برخی افراد مضراتی نیز به دنبال داشته باشد؛ به همین دلیل در کنار دانستن خواص میگو لازم است در مورد مضرات آن هم بدانید.

1- جیوه

میگو مانند بسیاری از محصولات دریایی دیگر، حاوی مقدار کمی جیوه در ترکیبات خود است که برای سلامتی انسان مضر است و می‌تواند منجر به مسمومیت با جیوه، مشکلات بینایی و به خطر افتادن جنین زنان باردار شود. با این حال این نگرانی‌ها زمانی برای سلامتی افراد پیش می‌آید که مقادیر زیادی جیوه در رژیم غذایی آن‌ها موجود باشد.

بنابراین تا زمانی که به صورت کنترل شده میگو مصرف کنید و یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید، هیچ خطری شما را تهدید نخواهد کرد.

2- پورین‌ها

پورین‌ها یک عنصر طبیعی و ضروری در بدن ما هستند، اما وجود مقادیر بیش از حد آن در بدن به ‌ویژه در افرادی که نقرس یا شرایطی مشابه به آن دارند، می‌تواند خطرآفرین باشد. هنگامی که سلول‌ها می‌میرند، پورین‌ها به اسید اوریک تجزیه شده و توسط کلیه‌ها مدیریت و به خارج از بدن هدایت می‌شوند.

میگو دارای سطح بالایی از پورین است که در حالت عادی برای همه‌ی افراد مفید است، اما اگر فردی از نقرس که نتیجه‌ی وجود سطح بالای اسید اوریک در بدن است رنج می‌برد، بهتر است مصرف میگو را متوقف کند تا باعث تشدید مشکلش نشود.

پورین موجود در میگو برای افراد مبتلا به نقرس مضر است.

3- ایجاد آلرژی

اگرچه میگو به طور کلی سالم است، اما در برخی موارد باید از این سخت‌پوستان دوری کنید. از آنجا که میگو و سایر صدف‌ها اغلب علت آلرژی غذایی هستند، مصرف آن ممکن است برای برخی افراد خطرناک باشد. گنجاندن بیش از اندازه‌ی محصولات دریایی و در صدر آن‌ها میگو در رژیم غذایی، می‌تواند باعث بروز واکنش‌های آلرژیک غیر‌منتظره شود. این واکنش‌ها اغلب در بزرگسالی ایجاد می‌شوند که آن را حتی خطرناک‌تر و غیرقابل پیش‌بینی‌تر هم می‌کند.

علائم آلرژی به میگو می‌تواند از سوء‌هاضمه، اسهال، استفراغ، سرفه و خارش بثورات، تا از دست دادن هوشیاری، تورم در دهان یا گلو و حتی آنافیلاکسی که خطر مرگ دارد، متفاوت باشد. به همین دلیل است که اگر پس از مصرف میگو متوجه واکنش‌های عجیب و غریب بدن شدید، فوراً با پزشک تماس بگیرید.

آنچه از مقاله خواص میگو آموختیم:

حالا که با خواص میگو آشنا شدید و فواید بی‌نظیر آن برای سلامتی را دانستید، بد نیست با گنجاندن آن در رژیم غذایی خود، از این فواید شگفت‌انگیز بهره‌مند شوید و به ارتقای سلامت کلی خود کمک کنید. علی‌رغم نگرانی‌هایی که در مورد میگوهای پرورشی مبنی بر آنتی بیوتیکی بودن آن‌ها وجود دارد، هنوز هم می‌توان با کمی جست‌و‌جو و با خرید میگوی سالم از مکان مطمئن از مزایای آن برخوردار شد و سلامتی را تضمین کرد.

سوالات متداول خواص میگو:

1- آیا مصرف میگو برای زنان باردار مجاز است؟

بله، نه تنها مصرف میگو برای زنان مجاز است بلکه با رعایت برخی نکات مانند پخت کامل و عدم مصرف در صورت آلرژی، مفید نیز هست.

2- چه مقدار میگو باید در هفته مصرف کرد؟

برای افراد سالم، 2 تا 3  وعده میگو در هفته کافی است. زنان باردار و شیرده باید مصرف خود را به 2 تا 3 وعده در هفته محدود کنند.

3- چگونه می‌توان از مسمومیت غذایی با میگو جلوگیری کرد؟

میگو را از منابع معتبر و تازه خریداری کنید. میگو را به طور کامل بپزید تا دمای داخلی آن به 71 درجه سانتیگراد برسد. همچنین از انجماد مجدد میگو خودداری کنید.

4- آیا می‌توان میگو را به صورت خام مصرف کرد؟

مصرف میگو خام به دلیل خطر مسمومیت غذایی توصیه نمی‌شود.

منابع:

  • www.thehealthy.com
  • www.healthline.com
  • www.organicfacts.net
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر