سی‌ اِی: ژورنال سرطان برای پزشکان:

از مداخلات مهم در سبک زندگی که می توانند به پیشگیری از ۴ مورد سرطان از میان هر ۱۰ کیس ابتلا کمک کنند!

تحقیقات قبلی نشان داده اند که چندین عامل خطر قابل تعدیل می توانند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند.

عصر ایران - بر اساس یک مطالعه جدید از انجمن سرطان آمریکا نیز مشخص شد که 4 مورد از هر 10 کیس تشخیص داده شده سرطان و تقریبا نیمی از مرگ و میرهای ناشی از سرطان بزرگسالان بالای 30 سال در آمریکا را می توان به عوامل خطر قابل اصلاح نسبت داد.

دانشمندان گزارش می دهند که سیگار عامل خطر اصلی دست کم 20 درصد از کل موارد سرطان و 30 درصد از تمام مرگ و میرهای ناشی از سرطان است.

بر اساس مطالعات گسترده انجام گرفته در این زمینه، چندین عامل خطر قابل تغییر از جمله استعمال سیگار، استفاده از الکل، چاقی و سبک زندگی بی تحرک وجود دارند که می توانند مستقیما خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند. اکنون، یک مطالعه جدید از انجمن سرطان آمریکا، منتشر شده توسط

سی‌ اِی: ژورنال سرطان برای پزشکان، گزارش می دهد که از هر 10 تشخیص سرطان، 4 مورد و تقریبا نیمی از کل مرگ و میرهای ناشی از سرطان بزرگسالان 30 سال و بالاتر در آمریکا قابل پیشگیری است. این وضعیت عملا به عوامل خطر برگشت پذیر مذکور مربوط است.

از مداخلات مهم در سبک زندگی که می توانند به پیشگیری از 4 مورد سرطان از میان هر 10 کیس ابتلا کمک کنند!

عوامل خطر قابل اصلاح مرتبط با سرطان چیست؟

برای این مطالعه، محققان از اطلاعات سال 2019 مربوط به داده های ملی مختلف در مورد بروز سرطان و مرگ و میر و همچنین شیوع عوامل خطر استفاده کردند.

عوامل خطری که دانشمندان مورد بررسی قرار دادند عبارت اند از:

- استعمال سیگار در گذشته و حال حاضر

- قرار گرفتن در معرض دود دست دوم

- اضافه وزن بدن

- عدم تحرک فیزیکی

- مصرف الکل

- مصرف بی رویه گوشت قرمز و گوشت های فرآوری شده

- مصرف کم میوه و سبزیجات، فیبر غذایی و کلسیم رژیمی

- قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV)

- عفونت با ویروس های مختلف، از جمله ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) و ویروس هپاتیت C

دکتر فرهاد اسلامی، نویسنده اصلی این مطالعه و مدیر ارشد علمی انجمن سرطان آمریکا، می گوید: اطلاعات مربوط به تعداد موارد سرطان و مرگ و میرهای قابل انتساب به عوامل خطر بالقوه قابل تغییر بسیار ارزشمند هستند، چرا که می توان از آنها به منظور تعیین اولویت ها و ابتکارات مرتبط با روش های پیشگیری و کنترل سرطان بهره برد.

علاوه بر این، ارتقا سطح آگاهی مردم در مورد عوامل خطر ابتلا به سرطان ممکن است منتج به کاهش احتمال قرار گیری در معرض این عوامل خطر و انجام اقداماتی مانند ترک سیگار، حفظ وزن بدن در محدوده طبیعی، پیروی از رژیم غذایی سالم و واکسیناسیون HPV شود.

سیگار؛ بزرگترین عامل خطر سرطان

پس از تجزیه و تحلیل داده ها، محققان دریافتند که استعمال سیگار با بیشترین درصد از موارد ابتلا به انواع سرطان، یعنی تقریبا 20 درصد از آنها، مرتبط است. مشخص شده که استعمال سیگار با 56 درصد از سرطان های قابل پیشگیری در مردان و حدود 40 درصد از موارد سرطان های قابل پیشگیری در زنان ارتباط دارد. علاوه بر این، دانشمندان سیگار کشیدن را با مرگ و میر 30 درصدی ناشی از سرطان مرتبط دانسته اند.

دکتر اسلامی افزود: «ما پیش تر نیز می دانستیم که سیگار رایج ترین عامل خطر قابل اصلاح برای ابتلا به سرطان در آمریکا است. ما شاهد پیشرفت قابل توجهی در کاهش میزان مصرف سیگار طی چند دهه گذشته بوده‌ ایم، اما باید تلاش ‌های خود را در راستای آگاهی بخشی و کاهش بیشتر استعمال سیگار ادامه دهیم.»

از مداخلات مهم در سبک زندگی که می توانند به پیشگیری از 4 مورد سرطان از میان هر 10 کیس ابتلا کمک کنند!

چاقی، الکل و قرار گیری در معرض اشعه ماوراء بنفش، عوامل خطر اصلی بعدی

پس از سیگار، چهار عامل خطر اصلی قابل اصلاح دیگر برای ابتلا به سرطان عبارت اند از:

- اضافه وزن

- مصرف الکل

- قرار گرفتن در معرض اشعه UV

- عدم تحرک فیزیکی

اسلامی توضیح می دهد: اقدامات متعددی به منظور کاهش خطر قرار گیری در معرض این عوامل توصیه شده است.

«برای نمونه در مورد تشعشعات فرابنفش، این اقدامات شامل محدود کردن زمان قرار گرفتن در معرض تابش بیش از حد و مستقیم نور خورشید بین ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر، جستجوی سایه، پوشیدن لباس محافظ، کلاه، عینک آفتابی و استفاده منظم از طیف وسیع ضد آفتاب های مسدود کننده UVA و UVB است. برخی از این اقدامات، مانند ایجاد سایه کافی در پارک‌ ها، زمین‌ های بازی کودکان و مکان ‌های دیگر، نیازمند مداخلات گسترده دستگاه های اجرایی در سطح جامعه هستند.»

تمام موارد سرطان دهانه رحم به عوامل خطر برگشت پذیر نسبت داده می شوند

اسلامی و تیم وی همچنین تاثیر عوامل خطر قابل اصلاح را روی 30 سرطان خاص بررسی کردند.

طی این مطالعه، محققان دریافتند که بیش از 50 درصد موارد 19 نوع از 30 نوع سرطان ارزیابی شده را می توان به عوامل خطر بالقوه قابل تغییر نسبت داد.

برخی از پرمخاطره ترین سرطان‌ های ناشی از این عوامل خطر احتمالا برگشت‌ پذیر، شامل 100 درصد از سرطان های دهانه رحم و سارکوم کاپوسی، 94.2 درصد از سرطان های مقعد، بیش از 80 درصد از ملانوم های پوست و 88.2 درصد از سرطان های ریه هستند.

وی همچنین بر نقشی که برخی از ویروس‌ ها مانند HPV بر افزایش خطر ابتلا به سرطان دارند، تاکید کرد. البته این مشکل از طریق واکسیناسیون و شرکت در برنامه های غربالگری قابل پیشگیری است. در واقع برخی از عوامل ممکن است با خطر بیشتر در سلول ها یا بافت های خاص مرتبط باشند. برای مثال، ویروس پاپیلومای انسانی بیشتر در سلول‌ های سنگفرشی ایجاد مخاطره می‌ کند، هرچند می‌ تواند شماری از سلول‌ های دیگر را هم درگیر کند. کشف دلایل بیولوژیکی و حقیقی  این تفاوت ها نیاز به طراحی و اجرای تحقیقات بیشتری دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر