کشف جهنم ۱۴۵۰ درجه‌ای در فضا توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب

تلسکوپ فضایی جیمز وب تفاوت‌های دما را در دو طرف یک سیاره فراخورشیدی کشف کرد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا در یک کشف شگفت‌انگیز، دمای جهنمی 1450 درجه‌ای را در عصر یک سیاره فراخورشیدی به نام WASP-39 b رصد کرد.

به گزارش تسنیم، تلسکوپ فضایی جیمز وب تفاوت‌های دما را در دو طرف یک سیاره فراخورشیدی کشف کرد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا برای نخستین بار تفاوت‌های دما را در دو طرف یک سیاره فراخورشیدی به نام WASP-39 b اندازه‌گیری کرده است. این سیاره غول پیکر گازی به قدری به ستاره خود نزدیک است که در یک مدار چهار روزه می‌چرخد و یک طرف آن همیشه رو به ستاره و طرف دیگر همیشه در تاریکی مطلق است.

دانشمندان با استفاده از ابزار NIRSpec وب و تغییرات کوچک در نوری که از ستاره میزبان می‌آید و از جو سیاره عبور می‌کند، توانستند دماهای متفاوتی را در دو طرف سیاره اندازه‌گیری کنند.

داده‌ها نشان می‌دهند که عصر با دمای 1450 درجه فارنهایت (800 درجه سانتی‌گراد) بسیار گرم‌تر بود در حالی که صبح در دمای 1150 درجه فارنهایت (600 درجه سانتی‌گراد) خنک‌تر بود.

محققان باور دارند که به دلیل وجود ابرهایی که می‌توانند گرما را حفظ کنند و همچنین به دلیل بادهای قدرتمندی با سرعت هزاران مایل در ساعت که گاز داغ را از روز به سمت شب می‌برد، احتمالاً غروب گرم‌تر است.

این کشف جدید، نشان‌دهنده گامی بزرگ در درک آب و هوای سیارات فراخورشیدی است. حساسیت فوق‌العاده تلسکوپ فضایی جیمز وب به دانشمندان اجازه می‌دهد تا جو سیارات دوردست را با جزئیات بی‌سابقه‌ای مطالعه کنند.