ماهان شبکه ایرانیان

نرم افزار عرفان اسلامی در قم تولید شد

گروه حوزه‌های علمیه: مدیر گروه فلسفه و کلام مرکز تحقیقات علوم اسلامی نور از تولید نرم‌افزار عرفان اسلامی همزمان با ایام اعتکاف خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین اکبر راشدی نیا امروز 22 اردیبهشت در جمع خبرنگاران با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی این مرکز با بیان اینکه فعالیت‌های این مرکز در سه حوزه فلسفه، کلام و عرفان است گفت: تاکنون در زمینه فلسفه دو نرم‌افزار تولید شده است.

مدیر گروه فلسفه و کلام مرکز تحقیقات علوم اسلامی نور تصریح کرد: در سال جاری در حوزه فلسفه نرم‌افزار معجم موضوعی مجموعه آثار ملاصدرا به صورت چکیده، نمایه و کلید واژه در دست اجراست که همه آثار ملاصدرا را ارائه می‌دهد همچنین در کلام نیز نرم‌افزار کتابخانه حکمت اسلامی و نورالحکمة مشتمل بر 200 عنوان کتاب از قرن سوم تاکنون عرضه خواهد شد.

وی در خصوص نرم‌افزار کلام اسلامی افزود: نرم‌افزار موسوعه کلام اسلامی شامل 52 عنوان از منابع کلامی سنی و شیعی است که به طور ساختارمند و طبقه‌بندی شده در سال 93 عرضه می‌شود و معجم موسوعه نیز آثار حکمت اشراقی را در نرم‌افزار دیگری ارائه می‌کند.

راشدی نیا گفت: هم اکنون مرکز تحقیقات موسوعه کلام اسلامی 2 را هم در دست اجرا دارد که مشتمل بر 200 جلد از منابع کلامی اعم از کتب کلامی شیعه شامل امامی، زیدی و اسماعیلی و کلام اهل سنت را با رویکرد اشعری ماتریدی و معتزلی در حال کاربری است.

وی درباره تولید نرم افزار عرفان اسلامی افزود: عرفان اسلامی به عنوان متکلف معارف عمیق اسلام از دیرباز مورد توجه بزرگان جهان اسلام قرار داشت و از زمان ائمه و پیامبر(ص) برخی از اصحاب و خواص سوالات و معارفی را در مورد عرفان جویا می‌شدند که به اسرار و حقایق شریعت تعبیر می شد که با جمع‌آوری این مطالب متون عرفانی نگارش یافت.

مدیر گروه فلسفه و کلام مرکز تحقیقات علوم اسلامی نور اظهار داشت: همچنین کتاب‌هایی در تبیین معارف اسلامی توسط عارفان با توجه به باطن شریعت در طول ده قرن در جهان نگارش یافت و ما امروز میراث دار صدها اثر از عرفان اسلامی هستیم چرا که متون بر جای مانده از سرمایه‌های ارزشمند است که در تسریع پژوهش‌های عرفانی و ایجاد معنویت در جامعه موثر است.

وی در اهمیت جایگاه عرفان اسلامی گفت: عرفان اسلامی در برابر عرفان‌های کاذب و مبتنی بر تخیلات و توهمات می ایستد و ترویج عرفان اسلامی با توجه به گستره جهانی گامی مهم در ایجاد وحدت میان مسلمانان جهان است هرچند وهابیت دشمنی خود را با عرفان اسلامی و تشیع می‌داند و باید با همسو کردن عرفان اسلامی زمینه ساز وحدت اسلامی در جهان شویم.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه یکی از دغدغه های رهبر معظم انقلاب پرداختن به مساله عرفان اسلامی در حوزه و دانشگاه است سومین نرم افزار عرفان اسلامی در دست تولید قرار گرفت که با 5 سال تلاش پژوهشگران شامل عرفان نظری و عملی در 850 عنوان و 1258 جلد تولید شد.

راشدی نیا در پایان یادآور شد: نرم‌افزار عرفان سه، دائره المعارف جامع عرفان اسلامی است که در آن 437 عنوان کتاب عرفان عملی، 370 عوان کتاب عرفان نظری، 134 عنوان ادبیات عرفانی عمدتا متون کهن ادبیات فارسی و 47 عنوان تفسیر عرفانی گردآوری شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان