فوتبال ایران منتظر VAR؛ اما شاید در ابتدای لیگ خبری از آن نباشد

دبیرکل فدراسیون فوتبال از احتمال عدم استفاده از VAR در ابتدای لیگ برتر خبر داد. هدایت ممبینی با اشاره به مشکلات بروکراسی اداری و عدم واریز پول VAR از سوی وزارت ورزش، گفت: "ممکن است هفته‌های اول VAR نباشد."

دبیرکل فدراسیون فوتبال گفت: ممکن است در هفته‌های اول لیگ برتر نتوانیم کمک داور ویدئویی (VAR) داشته باشیم.

به گزارش ایرنا، هدایت ممبینی دبیرکل فدراسیون فوتبال امروز دوشنبه در حاشیه برگزاری نشست استانداردسازی ورزشگاه گفت: خوشبختانه این انگیزه در باشگاه‌ها وجود داشت و در جلسه امروز، مدیران کل استان‌هایی که درگیر مسابقات لیگ برتر هستند، حضور داشتند و این نشان می‌دهد اراده‌ای به وجود آمده است تا بحث استانداردسازی و الزامات AFC را به یک نقطه استاندارد برسانیم.

وی افزود: در یک ماهی که این کارگروه تشکیل شده رشد خیلی خوبی در کارها داشتیم. بعضی کارهای جزئی انجام شده و برخی هم در حال انجام است و فکر می‌کنم نسبت به فصل قبل حتما تفاوت‌ها را احساس خواهیم کرد.

ممبینی در رابطه با روند آماده‌سازی ورزشگاه آزادی و همچنین شرایط نه چندان جالب ورزشگاه تختی اظهار داشت: می‌دانید ورزشگاه‌هایی که در اختیار ماست شاید به لحاظ استانداردی به روز نباشند. در تمام دنیا ورزشگاه‌های مختص فوتبال را می‌بینیم که تماشاگران خیلی راحت بازی را از نزدیک می‌بینند و امکانات خوبی دارند. با استانداردهای دنیا از نظر نور، کیفیت چمن و سکوها خیلی فاصله داریم و اینکه بخواهیم تمام ورزشگاه‌ها را به سطح استانداردهای بین‌المللی برسانیم، خیلی سخت است اما سعی کردیم برخی ضعف‌هایشان را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: امیدواریم که اگر قرار است ورزشگاهی ساخته شود با استانداردهای روز دنیا ساخته شود و مخصوص فوتبال باشد. در خیلی از جاهای دنیا پیست تارتان کنار زمین را نداریم و منسوخ شده است. باید این کارها را در آینده ببینیم. الان تکنولوژی طوری شده که در فرصت کم یک ورزشگاه ساخته می‌شود. نزدیک بیشتر از یک سال است که درگیر آماده سازی ورزشگاه‌ آزادی هستیم. ما انتظار داریم این ورزشگاه با این مسابقاتی که داریم مانند استقلال و پرسپولیس در لیگ نخبگان و همچنین بازی‌های تیم ملی با حضور تماشاگران برگزار شود و خیلی زودتر بازسازی شود.

ممبینی در پاسخ به این سوال که آیا شرکت توسعه هزینه خرید VAR را که از طریق وزارت ورزش تامین شده، در اختیار فدراسیون فوتبال قرار داد، خاطرنشان کرد: تا این لحظه هیچ پولی به حساب فدراسیون فوتبال واریز نشده است. با توجه به الزاماتی که داریم باید VAR را به فوتبال کشور بیاوریم. مشکلات زیادی داریم که در آینده بازگو خواهم کرد. دولت 110 میلیارد برای VAR در نظر گرفت و چون فدراسیون فوتبال ذی‌حساب ندارد، پول به حساب وزارت ورزش رفت. متاسفانه این پول تا امروز علیرغم جلسات متعدد به خاطر بروکراسی اداری واریز نشده است.

وی ادامه داد: همه یک مجموعه هستند. متاسفانه بروکراسی اداری باعث شده این مشکلات را داشته باشیم. خیلی از این وضعیت نگران هستیم. پولی که کمتر از 3 هفته تخصیص داده شده، 10 ماه است نتوانسته‌ایم دریافت کنیم. امیدوارم این مشکل حل شود و وزیر ورزش هم دوست دارد این اتفاق زودتر بیفتد. از این نوع رفتارهای اداری در ورزش کشور نگرانیم. پولی که کمتر از یک دقیقه جا به جا می‌شود، 10 ماه است به هر دلیلی انجام نشده چون ممکن است آنها موارد قانونی بیاورند.

ممبینی افزود: فدراسیون فوتبال از منابع درآمدی خودش پول دستگاه‌های VAR را ذخیره کرده است. اگر در ورود دستگاه‌ها مشکلی پیش نیاید دیگر خیلی دل نگران آن پول نیستیم و هروقت دوستان خواستند پول را واریز کنند، دغدغه‌ای نداریم، ما با تلاش همه جانبه بحث‌ مالی را برطرف کردیم.

دبیر کل فدراسیون فوتبال در رابطه با مکان برگزاری دیدارهای استقلال و پرسپولیس در فصل جدید گفت: باید در تهران ورزشگاهی که کنار آزادی باشد، داشته باشیم. شاید مجبور باشیم در هفته 3 بازی را در تهران برگزار کنیم، ایده خوبی است در صورتی که مشکلات ورزشگاه تختی را برطرف کنیم از این ورزشگاه هم استفاده کنیم تا در زمانی که همزمان تیم ملی، استقلال و پرسپولیس بازی داشتند مشکلی نداشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال برگزاری بازی‌های دو تیم در ورزشگاه پاس قوامین بدون حضور تماشاگران است؟ خاطرنشان کرد: این خیلی بد است. نه، در جلسات اولیه‌مان هم اعلام کردیم آنجا از حضور تماشاگران محروم هستیم. این برای فوتبال ما زشت است و انگیزه برگزاری مسابقه زیر سوال می‌رود. دوستان در شرکت توسعه قول دادند ورزشگاه آزادی زودتر از نیم فصل آماده شود ولی انتظار جامعه فوتبال این است که حداقل چندین ورزشگاه به‌روز داشته باشیم. حیف است با این همه هوادار ساختار ورزشگاه‌های ما قدیمی باشد. امیدوارم دولت تدابیری بیندیشد که فوتبالدوستان از داشتن امکانات خوب لذت ببرند.

دبیر کل فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سوال که بازی تیم ملی فوتبال مقابل قرقیزستان در کجا برگزار می‌شود؟ گفت: در 48 ساعت آینده جلساتی داریم که تصمیم‌گیری می‌کنیم. اگر به این نتیجه برسیم که ممکن است برای میزبانی این بازی در ورزشگاه آزادی به مشکل بخوریم، ورزشگاه جایگزین را معرفی می‌کنیم. این بازی قطعا داخل کشور برگزار می‌شود.

ممبینی در رابطه با اینکه آیا فصل بعد نیز لیگ برتر بدون VAR آغاز می‌شود؟ گفت: ممکن است هفته‌های اول VAR نباشد. مباحثی مانند ترانسفر دستگاه، گمرک، نصب و راه اندازی باشد. ممکن است با تاخیر باشد. اجازه دهید ما تاریخ دقیق نگوییم که خدای ناکرده فردا زیرسوال برویم ولی یکی از اولویت‌های فدراسیون بحث VAR است، ان‌شاءالله بتوانیم خبرهای خیلی خوب و جذابی را در هفته‌های آینده داشته باشیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر