چرا بایدن از رقابت‌های انتخاباتی انصراف داد؟

چرخش سریع در حزب دموکرات

شماره روزنامه: ۶۰۶۱ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۵/۲ ...

تا عصر یکشنبه، همه چیز به سود کامالا هریس و نامزدی‌اش بود: هیچ دموکرات ارشد دیگری برنامه‌ای برای به چالش کشیدن او اعلام نکرد؛ اگرچه برخی از آنها از او حمایت نکردند، از جمله رهبران ارشد کنگره حزب و باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده. طرفداران کامالا هریس در دفاع از نامزدی‌اش می‌گویند: «او با سرعتی خیره‌کننده، کنترل عملیات سیاسی عظیم بایدن را به‌دست گرفت و با رهبران دموکرات در کنگره و مجلس ایالتی تماس گرفت تا از او حمایت شود.»

کمپین بایدن به‌طور رسمی نام خود را به «هریس برای ریاست‌جمهوری» تغییر داد و به او اجازه دسترسی فوری به حسابی را داد که در پایان ژوئن 96میلیون دلار پول نقد داشت. در یک تماس داخلی، رهبران کمپین بایدن به کارکنان گفتند که اکنون برای کامالا هریس کار خواهند کرد. کامالا هریس در بیانیه‌ای گفت: «من تمام توانم را برای متحد کردن حزب دموکرات -و متحد کردن ملتمان- برای شکست دادن دونالد ترامپ و برنامه افراطی پروژه 2025 انجام خواهم داد. ما تا روز انتخابات 107روز فرصت داریم. با یکدیگر و همپای هم، مبارزه خواهیم کرد و ما با هم، پیروز خواهیم شد.» چرخش سریع وقایع در حزب دموکرات، حزب و مردم این کشور را در قلمرو سیاسی ناآشنا فرو برد و این مقامات غیر منتخب حزب هستند که حرف آخر را درباره نامزدی حزب خواهند زد. ناظران می‌گویند که اتخاذ تصمیمات پیچیده به نظر می‌رسد.

مسیر سخت کامالا

کامالا هریس باید معاون خود را انتخاب کند، مسوولیت کمپین را با زمان اندکی که قبل از شروع رای‌گیری زودهنگام در برخی ایالت‌ها مانده، در ماه سپتامبر بر عهده بگیرد، نظر رای‌دهندگانی را که از بایدن فراری بودند، جلب کند و برای حمله تمام‌عیار جمهوری‌خواهان آماده شود. گمانه‌زنی‌ها بلافاصله به سمت نامزد احتمالی او چرخید و بسیاری از دموکرات‌ها به‌طور خصوصی استدلال کردند که هریس باید یک مرد سفیدپوست را انتخاب کند تا جذابیت تیم خود را افزایش دهد و تعادل جمعیتی را در سبد رای‌دهندگان دموکرات حفظ کند. ناوگانی از فرمانداران - از جمله روی کوپر از کارولینای شمالی، اندی بشیر از کنتاکی، جاش شاپیرو از پنسیلوانیا و تیم والز از مینه‌سوتا - و همچنین سناتور مارک کلی از آریزونا مکررا توسط اهداکنندگان، مقامات و سایر قانون‌گذاران نامشان ذکر شده است.

چرا اوباما هنوز حمایت نکرده است؟

بایدن بعدازظهر یکشنبه در عرض چند دقیقه از هریس حمایت کرد. پیش از اینکه بایدن کلمه‌ای درباره علت کناره‌گیری خود به زبان بیاورد، به‌سرعت این ایده توسط سایر رهبران حزب، از جمله بیل و هیلاری کلینتون، سناتورهای کلیدی دموکرات و اعضای با نفوذ مجلس نمایندگان مورد پذیرش قرار گرفت. تا عصر یکشنبه، شاپیرو پس از تماس تلفنی هریس، علنا از او حمایت کرد. او همچنین تاییدیه‌هایی را از گاوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا، کوپر و مارک کلی دریافت کرد. با این حال همه دموکرات‌ها عجله‌ای برای تاج‌گذاری نداشتند و هنوز نظر رسمی خود را درباره کامالا هریس بیان نکرده‌اند. نه سناتور چاک شومر، رهبر اکثریت و نه نماینده حکیم جفریس، رهبر اقلیت مجلس از او حمایت نکردند. همچنین نانسی پلوسی، نماینده فعلی و رئیس سابق مجلس نمایندگان که از قدرت قابل توجهی برخوردار بوده، از او حمایت نکرده است. به نظر می‌رسد که اوباما خواستار یک روند رقابتی نامزدی شده است. او گفت: «در روزهای آینده، کشتی دموکرات‌ها در آب‌های ناشناخته حرکت خواهد کرد. اما من اطمینان فوق‌العاده‌ای دارم که رهبران حزب ما می‌توانند روندی را ایجاد کنند که از آن یک نامزد برجسته بیرون بیاید.»

به‌طور خصوصی، برخی از دموکرات‌ها استدلال می‌کنند که روند رقابتی‌تر به نفع هریس خواهد بود؛ زیرا می‌تواند تردیدها را درباره مهارت‌های سیاسی‌اش برطرف کند. برخی همچنین گفتند که این می‌تواند با این تصور که حزب در حال تصمیم‌گیری برای کشور در اتاقی که پرده‌هایش کشیده شده است، مقابله کند. کامالا هریس روز یکشنبه گفت که قصد دارد این نامزدی را بپذیرد و برنده شود.

اوضاع بهتر کامالا از بایدن در نظرسنجی‌ها

در پی کناره‌گیری جو بایدن از رقابت‌های انتخابات2024 آمریکا و حمایت او از معاونش برای حضور در این انتخابات، گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال پیروزی نامزد جدید دموکرات‌ها در برابر رقیب جمهوری‌خواه او شدت گرفته است. کناره‌گیری بایدن یک آرامش خاطر برای دموکرات‌هایی ایجاد خواهد کرد که از نتایج نظرسنجی‌ها در رابطه با بایدن ناامید بودند. با این حال، بر اساس آخرین میانگین نظرسنجی‌های موسسه دیسیژن دِسک اچ‌کیو (Decision Desk HQ) و نشریه هیل، معاون رئیس‌جمهور اگر بخواهد با دونالد ترامپ، نامزد حزب رقیب مواجه شود با چالش‌هایی روبه‌رو خواهد شد.

ترامپ که هفته گذشته بطور رسمی نامزدی جمهوری‌خواهان را پذیرفت، بر اساس مجموع نظرسنجی‌های ملی، 47درصد در مقابل 45درصد از هریس با 2امتیاز برتری دارد. این تقریبا برابر با برتری 2.5درصدی ترامپ نسبت به بایدن است، با 46درصد در برابر حمایت 43.5درصدی از رئیس‌جمهور فعلی. در مجموع میزان مطلوبیت معاون رئیس‌جمهور 38درصد است که اندکی کمتر از 41درصد بایدن است. اسکات ترانتر، مدیر علوم داده در دیسیژن دِسک اچ‌کیو گفت کامالا هریس این امتیاز را دارد که تمام انتقادات به بایدن متوجه او نیست و رای‌دهندگان نگاهی تازه به او خواهند داشت.

طبق نظرسنجی موسسه یوگاو (YouGov) و نشریه اکونومیست که در اواسط ژوئیه انجام شد، تقریبا از هر 10دموکرات، 8نفر گفتند که در صورت کنار رفتن بایدن، هریس را به‌عنوان نامزد انتخاب می‌کنند و کمی بیش از یک‌چهارم گفتند که از نظر آنها احتمال پیروزی هریس در برابر ترامپ بیشتر از بایدن است. بر خلاف آخرین نتایج نظرسنجی‌های موسسه دیسیژن دِسک اچ‌کیو و هیل، نظرسنجی شبکه سی‌بی‌اس‌نیوز که هفته گذشته منتشر شد، نشان داد هریس در مقابل ترامپ بهتر از بایدن عمل کرده است؛ هریس با 3امتیاز و بایدن با 5امتیاز عقب‌تر از ترامپ است. نظرسنجی سی‌ان‌ان که پس از اولین مناظره ریاست‌جمهوری منتشر شد و عملکرد ناامیدکننده بایدن طی آن، دوباره صحبت‌ها درباره حذف او را تکرار کرد، نشان داد هریس از بایدن به ترامپ نزدیک‌تر است. او تنها 2امتیاز از رئیس جمهور سابق عقب‌تر است؛ درحالی‌که بایدن 6امتیاز عقب بود.

21pol-dems-topart-lbcw-superJumb copy

روی خوش بازارها به کامالا

سرمایه‌گذاران در سرتاسر جهان در تلاشند تا بررسی کنند که تصمیم جو بایدن برای کناره‌گیری از رقابت‌های ریاست‌جمهوری چگونه بر سهام، اوراق قرضه، دلار و سایر بازارها تاثیر می‌گذارد. از آنجا که بایدن پس از عملکرد مناظره‌اش در نظرسنجی‌ها دچار لغزش شد، زمانی که سرمایه‌گذاران برای پیروزی جمهوری‌خواهان آماده می‌شدند، یک اصطلاحی خلق کردند که به «معاملات ترامپ» شهرت پیدا کرد. اما بلیت جدید دموکرات‌ها می‌تواند شانس سرمایه‌گذاران در انتخابات را تغییر دهد و بسیاری انتظار دارند که با تجدیدنظر معامله‌گران در استراتژی‌های خود، روبه‌رو شوند. در معاملات پایانی روز یکشنبه، شاخص «S&p 500» اندکی افزایش یافت. معاملات ممکن است قبل از باز شدن بازار رسمی ضعیف بوده باشد؛ اما این حرکت، اگرچه کوچک است، اما پس از یکی از بدترین هفته‌ها برای بازار سهام ایالات متحده در سال جاری، قابل توجه است.

چه زمانی بایدن تصمیم به کناره‌گیری گرفت؟

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر