خواص نعناع؛ گیاهی معجزه آسا برای سلامتی و زیبایی

نعناع (Mentha) یک گیاه علفی از خانواده نعناعیان (Lamiaceae) است. این گیاه بوی بسیار مطبوع و طعمی تلخ و خنثی دارد. از مهمترین خواص نعناع می‌توان به خاصیت ضد تهوعی آن اشاره کرد.

نعناع (Mentha) یک گیاه علفی از خانواده نعناعیان (Lamiaceae) است. این گیاه بوی بسیار مطبوع و طعمی تلخ و خنثی دارد. از مهمترین خواص نعناع می‌توان به خاصیت ضد تهوعی آن اشاره کرد.

به گزارش به اندام دکتر کرمانی، این گیاه در کاهش سردرد، مشکلات گوارشی، تسکین درد عضلانی و عفونت‌های تنفسی کاربرد دارد. همچنین، نعناع می‌تواند خنک‌کننده و ضدعفونی‌کننده دهان و تسکین‌دهنده عفونت‌های دهان و لثه باشد. شما می‌توانید از آن به شکل‌های مختلف مانند نعناع خشک، دمنوش، چای یا عصاره نعناع استفاده کنید. در این مقاله به تمام خواص نعناع و طریقه مصرف خواهیم پرداخت. تا انتها با ما همراه باشید.

ترکیبات نعناع چیست؟

نعنا دارای ماده ای به نام منتول است که احساس خنکی در دهان ایجاد می کند. مقدار منتول در نعناع بسته به نوع آن از 35 تا 55 درصد تغییر می کند که البته اگر نعناع دیر چیده شود، مقدار منتول آن تا حدود 30 درصد پایین می آید.

ارزش غذایی نعناع

برگ های نعناع حاوی بالاترین مقدار آنتی اکسیدان نسبت به سایر گیاهان موجود می باشند. روغن نعناع شامل اسیدهای فنولیک, فیتوسترون, ساپونین ها, تریترپین ها, فلانوئیدها، کاروتنوئید, آنتوسیانین ها و غیره است. روغن نعناع به طور گسترده برای مصارف مختلفی استفاده می شود.

این روغن امروزه به طور گسترده ای در آماده سازی خوراک ها, عطرها و برای درمان انواع مختلفی از بیماری‌ها استفاده می شود. در ادامه دو جدول ارزش غذایی نعناع خشک و نعناع تازه در 100 گرم را برای شما آورده‌ایم:

جدول ارزش غذایی نعناع خشک

ارزش غذایی مقدار
کالری 285
کربوهیدرات 52.04 گرم
پروتئین 19.93 گرم
چربی 6.03 گرم
آب 11.30 گرم
فیبر 29.80 گرم
قند 0.00
کلسترول 0.00 میلی گرم

جدول ارزش غذایی نعناع تازه، خام

ارزش غذایی مقدار
کالری 44
کربوهیدرات 8.41 گرم
پروتئین 3.29 گرم
چربی 0.73 گرم
آب 85.55 گرم
فیبر 6.80 گرم
قند 0.00 گرم
کلسترول 0.00 میلی گرم

خواص نعناع چیست؟

نعناع از نظر طب قدیم ایران نسبتا گرم و خشک است و از نظر خواص دارویی از پونه قوی تر است. از نعناع اسانس، روغن و تنتور تهیه می‌کنند که مصارف طبی مختلفی دارد. مهم‌ترین خواص نعناع عبارتند از:

1- هضم غذا

2- ایجاد شادی و طراوت

3- مفید برای پوست

4- مبارزه با آفتاب سوختگی

5- رفع بوی بد دهان

6- رفع سردرد و میگرن

7- بهبود بیماری‌های تنفسی

8- پیشگیری از مشکلات معده

9- خواص ضدسرطانی

10- کمک به کاهش وزن

11- مفید برای کبد چرب

12- مفید برای زنان

13- کاهش التهاب ریه

14- حفظ سلامت قلب

15- ضدعفونی کننده بدن

در ادامه هر یک از خواص نعناع را برای شما به طور مفصل بررسی خواهیم کرد:

1- هضم آسان غذا

نعنا کمک ویژه‌ای به فرایند هضم غذا می‌کند و از بسیاری مشکلات مانند دل‌درد و استفراغ و نفخ جلوگیری می‌کند؛ بنابراین توصیه می‌شود نعناع را به‌صورت خشک به غذا‌ها به‌خصوص خوراک‌هایی که هضم آن سخت است اضافه کنید. یکی از شایع‌ترین مشکلات گوارشی نفخ است.

نفخ با علائمی مانند دل‌درد، دل‌پیچه و ورم شکم همراه است. معمولاً نفخ شکم درد زیادی را به همراه دارد که می‌توان دلیل این درد را هضم نادرست غذا دانست. غالباً نفخ معده را با داروهای شیمیایی درمان می‌کنند اما باید گفت نعناع یک معجزه در رفع این مشکل است؛ بنابراین می‌توانید به‌ جای مصرف داروهای شیمیایی که مضرات فراوانی دارند این گیاه طبیعی را مصرف کنید.

2- ایجاد شادی و طراوت

سروتونین هورمونی شادی‌آور است که وجود آن به مقدار کافی در بدن به انسان حس شادی و امید به زندگی می‌دهد و کمبود آن موجب افسردگی و اندوه فراوان می‌شود. شاید در مورد حس طراوت دهی نعناع بار‌ها شنیده باشید. نعناع با عطر خود محرک این هورمون به‌ حساب می‌آید و هرگاه که عطر این گیاه به مشام شما می‌رسد مقداری زیادی هورمون سروتونین ترشح می‌شود. در واقع نعناع به همراه عطر خود برای شما شادی و طراوت را به ارمغان می‌آورد.

3- نعناع معجزه‌ای برای پوست و مو

نعناع بر روی پوست و مو نیز تأثیر بسزایی می‌گذارد. تاثیر معجزه آسای نعناع باعث شده در صنایع آرایشی و بهداشتی بسیار مورد کاربرد باشد و با استفاده از این گیاه انواع ماسک پوست و مو و انواع کرم‌ها را تولید کنند.

خواص نعناع برای التهاب نیز مفید است، بنابراین اگر پوستی ملتهب دارید می‌توانید از این خاصیت نعناع بهره‌مند شوید و قرمزی و التهاب پوست خود را در کمترین زمان ممکن از بین ببرید. نعناع برای پوست‌های چرب نیز توصیه می‌شود و جایگزین خوبی برای کرم‌ها و شوینده‌های کنترل کننده چربی پوست است. نعناع با تاثیر بر روی غدد، سموم ترشح چربی را کاهش می‌دهد.

نعناع حتی می‌تواند نقش یک کرم ضدآفتاب قوی را ایجاد کند. نعناع به دلیل داشتن مقادیر زیادی ویتامین و امگا 3 از پوست مراقبت می‌کند و از مشکلاتی مانند آفتاب‌سوختگی، لک و مشکلات پوستی شدید‌تر مانند سرطان پوست جلوگیری می‌کند؛ بنابراین به افرادی که ساعات زیادی در معرض اشعه و نور خورشید هستند از این خاصیت نعناع استفاده می کنند. با افزایش مصرف نعناع و مشتقات آن می‌توانید پوست خوبی داشته باشید.

4- مبارزه با آفتاب سوختگی

استفاده از نعناع علاوه بر افزایش سلامت اندام‌های بدن برای افزایش سلامت پوست نیز مؤثر است. نعناع یکی از منابع مهم در دریافت ویتامین‌های C و A محسوب می‌شود علاوه‌برآن حاوی مقدار قابل‌توجهی مواد معدنی مهم از جمله فولات و اسیدهای چرب امگا 3 است که با مشکلات پوستی در مقابل اثرات مضر اشعه نور خورشید مقابله می‌کند.

برای افرادی که زمان زیادی را در مقابل نور خورشید مشغول به فعالیت هستند توصیه می‌شود برای جلوگیری از آفتاب‌سوختگی و یا برنزه شدن نعناع و سایر منابع ویتامین C و A را بسیار مصرف کنند. همچنین برای درمان آفتاب‌سوختگی می‌توان از ماسک نعناع استفاده کرد.

5- رفع بوی بددهان

از خواص نعناع از بین ‌بردن بوی بددهان است. بسیاری از صنایع برای تهیه انواع خوراکی‌ها و صنایع بهداشتی مانند خمیردندان از این خاصیت نعناع استفاده می‌کنند.

6- از بین ‌بردن سردرد و میگرن

اگر از آن دسته افرادی هستید که مدام دچار سردرد می‌شوید و یا میگرن دارید توصیه می‌شود مصرف نعناع و اسانس آن را افزایش دهید. نعناع به دلیل خاصیت بازگشایی رگ‌ها کمک زیادی به رفع سردرد و میگرن می‌کند. می‌توانید نعناع را جایگزین قرص‌های مسکن شیمیایی برای رفع سردرد کنید.

7- بهبود بیماری‌های تنفسی

از جمله خواص نعناع که شاید برایتان جالب باشد، پیشگیری از آسم است. مواد موجود در نعناع سبب خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد خون می‌شود و در نتیجه از بیماری‌های تنفسی همچون آسم پیشگیری می‌کند.

8- پیشگیری از مشکلات معده

یکی از خواص نعناع شل کردن یا تسکین عضلات است. به همین دلیل مصرف آن برای جلوگیری از مشکلات گوارشی توصیه می‌شود. این گیاه شگفت‌انگیز از قدیم الایام یک آرام‌بخش مقوی بوده که برای آرامش معده و روده مورد استفاده قرار می گرفته.

9- حاوی خواص ضدسرطانی

نعناع یک گیاه اعجاب‌انگیز است. یکی از خواص مهم نعناع اثر بسزای آن در کمک به درمان سرطان است. این گیاه دارای پریلیل الکل است که یک ماده ضدسرطانی به شمار می‎رود. تحقیقات و مطالعات بسیار روی این ماده نشان می‌دهد که به جلوگیری از رشد تومورهای پانکراس و کبد کمک می‌کند.

علاوه بر این مصرف مداوم این گیاه دارویی جذاب منجر به پیشگیری از ایجاد سرطان روده‌ی بزرگ، پوست و ریه می شود. یکی از مهم‌ترین ماده های موجود در آن ویتامین C است که با سایر مواد موجود در آن باعث افزایش سلامتی بدن در مقابل تشکیل سلول‌های سرطانی می‌شود.

10- کمک به کاهش وزن

مصرف نعناع موجب می‌شود تا کالری اضافی را به شیوه ای سالم از دست دهید. نعناع, آزادسازی آنزیم های گوارشی بدن را قادر به مصرف چربی بیشتری به منظور تولید انرژی می کند. استفاده از نعناع با سایر غذاها مانند لیمو نیز موجب آماده کردن بدن برای یک مسیر سالم شده و کم کردن وزن را به شیوه ای سالم و طبیعی آسان تر می کند.

11- خواص نعناع برای کبد

نعناع می‌تواند به ترشح صفرا و فعالیت صفراوی کمک کند. این خاصیت در تسهیل فرآیند هضم غذا و جلوگیری از آسیب کبد و مشکلات صفراوی مفید است. خواص ضد التهابی و ضد میکروبی این گیاه می‌تواند در کاهش التهابات و عفونت‌های کبد نیز مفید باشد. این خاصیت به حفظ سلامت عمومی کبد کمک می‌کند.

علاوه بر این خواص آنتی‌اکسیدانی نعناع می‌تواند به حفاظت از کبد در برابر آسیب‌های اکسیداتیو (Oxidative) مرتبط با عوامل مانند استفاده از مواد شیمیایی، دخانیات و عوامل محیطی کمک کند.

12- مفید برای زنان

زنان در دوره‌های مختلف مانند بارداری و سیکل قاعدگی می‌توانند از نعناع با هدف کاهش درد استفاده کنند. در ادامه چند نمونه را مطالعه خواهید کرد:

خواص نعناع برای رحم

نعنا دارای خواصی است که برای رحم می‌تواند مفید باشد. اما باید این گیاه را تنها به عنوان مکمل در نظر بگیرید و به هیچ عنوان نباید جایگزین درمان اصلی شود.

تسکین درد‌های قاعدگی

خواص ضد التهابی و آرامش‌بخش این گیاه می‌تواند در کاهش درد‌های قاعدگی و تنش‌های مرتبط با رحم موثر باشد. مصرف دم‌کرده آن به تسکین علائمی مانند درد شدید و ناراحتی‌های روحی مرتبط با قاعدگی کمک می‌کند.

تنظیم دوره قاعدگی

برخی مطالعات نشان داده‌اند که مصرف این گیاه می‌تواند در تنظیم دوره قاعدگی و کاهش نامنظمی‌ها مفید باشد. با این حال، بهتر است قبل از استفاده، با پزشک مشورت کنید.

ضد گرفتگی و اسپاسم

خواص نعناع برای رفع اسپاسم‌های رحمی نیز مفید است. مصرف دم کرده نعناع در بهبود علائمی مانند دردهای شدید و تنش‌های عضلانی رحم موثر است.

مفید برای دوران بارداری

نعناع در دوران بارداری نیز می‌تواند مفید باشد، اما باید توجه داشت که قبل از استفاده از هرگونه گیاه دارویی یا تغییر در رژیم غذایی در دوران بارداری، بهتر است با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید. خواص آرامش‌بخش و ضد اسپاسمی نعناع در کاهش سوءهاضمه و تهوع مرتبط با بارداری کمک‌کننده است و موجب تسکین علائمی مانند گازهای معده، سوزش معده و تهوع می‌شود.

13- خواص نعناع برای ریه

خواص ضد التهابی و آرامش‌بخش نعناع در کاهش التهابات مرتبط با ریه نیز می‌تواند مفید باشد. این خاصیت به تسکین علائمی مانند سرفه، التهاب مجاری تنفسی و تنگی نفس کمک می‌کند. عطر و طعم خنک این گیاه به تسکین علائم مزمن مانند التهاب ریه، سرفه خشک و تنگی نفس کمک می‌کند. مصرف این گیاه می‌تواند به عنوان یک ضد اسپاسم عمل کند و تسکین‌ دهندهٔ دردهای ریوی باشد.

14- حفظ سلامت قلب

خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی نعناع می‌تواند در کاهش التهابات و آسیب‌های اکسیداتیو مرتبط با بیماری‌های قلبی مفید باشد. این خاصیت به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند. مصرف این گیاه منجر به کاهش فشار خون در برخی افراد می‌شود. خواص آرامش‌بخش و ضد استرس نعناع می‌تواند در کاهش فشار خون بالا مفید باشد.

15- ضدعفونی کننده بدن

دم کرده نعناع خشک می‌تواند خواص ضدعفونی‌کننده داشته باشد و در مواجهه با عفونت‌های مختلف مفید باشد. برای مثال مصرف آن می‌تواند به بهبود علائم عفونت‌های تنفسی، دستگاه گوارشی و ادراری کمک کند. همچنین این نوشیدنی به بهبود خواب، تسکین روحی و کاهش تنش عصبی کمک می‌کند.

نعناع را با چه چیزهایی مصرف کنیم؟

نعناع را می‌توانید با مواد مختلفی نوش جان کنید. مثلا می‌توانید از آن دمنوش تهیه کنید و با مواد زیر مصرف کنید:

دمنوش نعناع با عسل

ترکیب نعناع با عسل دارای خواص ضدعفونی کننده است و می‌تواند در کاهش عفونت‌ها و باکتری‌ها مفید باشد. این ترکیب می‌تواند به بهبود سیستم ایمنی و حفظ سلامت عمومی کمک کند. مصرف عسل همراه با نعناع (به عنوان دمنوش) در تسکین علائم سوءهاضمه، نفخ و مشکلات دستگاه گوارش نیز موثر است.

مواد لازم برای دمنوش نعناع با عسل

برای تهیه چای نعناع و عسل مواد زیر لازم است:

  • پودر نعناع خشک: 1 قاشق غذاخوری
  • عسل: 1 قاشق غذاخوری
  • آب‌ جوش: 1 لیوان

طرز تهیه دمنوش نعناع با عسل

طرز تهیه چای نعناع و عسل بسیار ساده است:

  • ابتدا پودر نعناع را در قوری بریزید.
  • حالا آب‌ جوش را روی آن اضافه کنید.
  • 10 دقیقه زمان کافیست تا دمنوش، دم بکشد.
  • بعد از آن، دمنوش را به‌وسیله صافی در فنجان بریزید.
  • 2 دقیقه صبر کنید تا دمنوش ولرم شود، سپس عسل را به دمنوش اضافه کنید.
  • دمنوش نعناع و عسل آماده سرو است.
  • با اضافه کردن چند دانه هل به این دستور می‌توانید دمنوش نعناع و هل تهیه کنید.
دمنوش نعناع با عسل دارای خواص ضدعفونی کننده است.

دمنوش نعناع و آویشن

نعناع و آویشن در کنار هم سبب تقویت اعصاب، درمان آسم، تنگی نفس و سرفه می‌شوند.

مواد لازم برای تهیه دمنوش نعناع و آویشن

برای تهیه دمنوش نعناع به همراه آویشن به مواد زیر نیاز دارید:

  • پودر نعناع خشک: 2 قاشق مرباخوری
  • پودر آویشن: 2 قاشق مرباخوری
  • آب‌ جوش: 2 لیوان
  • عسل یا نبات به‌عنوان شیرین‌کننده: به میزان لازم

طرز تهیه دمنوش نعناع و آویشن

برای تهیه دمنوش نعناع و آویشن به این شکل عمل کنید:

  • ابتدا پودر نعناع و آویشن را در قوری بریزید و آب جوش  را به آن اضافه کنید.
  • قوری را به مدت 30 دقیقه روی وارمر یا کتری قرار دهید.
  • دمنوش را از صافی رد کنید و گرم بنوشید.
  • برای شیرین کردن طعم دمنوش می‌توانید از یک قاشق عسل طبیعی استفاده کنید.
  • توجه داشته باشید که در طرز تهیه دمنوش نعناع و آویشن می‌توانید از نعناع و آویشن تازه نیز استفاده کنید.

دمنوش نعناع و پونه

تهیه دمنوش نعناع همراه با سایر گیاهان مانند پونه و ریحون خشک یا تازه، باعث مفیدتر شدن این نوشیدنی برای سلامتی بدن انسان می‌شود. دمنوش پونه و نعنا اثر مستقیم و مثبت بر تنفس راحت از طریق مجرای بینی دارد و برای سلامتی و ضدعفونی ریه‌ها مفید است. همچنین به‌صورت یک آنتی بیوتیک عمل می‌کند و برای درمان سرماخوردگی و مشکلات تنفسی مؤثر است؛ بنابراین این طرز تهیه دمنوش نعناع برای سرماخوردگی مفید خواهد بود.

مواد لازم برای دمنوش نعناع و پونه

مواد مورد نیاز برای تهیه دمنوش نعناع و پونه عبارت است از:

  • پودر نعناع خشک: 1 قاشق غذاخوری
  • پودر پونه خشک: 1 قاشق غذاخوری
  • آب‌ جوش: 2 لیوان
  • عسل یا نبات به‌عنوان شیرین‌کننده: به میزان لازم

طرز تهیه دمنوش نعناع و پونه

برای تهیه دمنوش نعناع و پونه به این شکل عمل کنید:

  • ابتدا پودر نعناع و پودر پونه را در قوری بریزید.
  • سپس آب جوش را به آن‌ها اضافه کنید.
  • 10 دقیقه صبر کنید تا دمنوش دم بکشد؛ سپس در فنجان بریزید و عسل یا نبات به آن اضافه کنید.
  • از برگ نعناع و برگ پونه تازه می‌توان به‌جای پودر خشک آن‌ها نیز استفاده کرد.

دمنوش نعناع و زنجبیل

برای بهره‌مند شدن از خواص گیاهان مختلف مانند خواص ترخون یا زنجبیل می‌توان آن‌ها را با نسبت‌های صحیح با نعناع ترکیب کرد. زنجبیل یک گیاه ضد التهابی است که به کاهش خارش گلو و درد لوزه‌ها، گرفتگی بینی و سرفه کمک می‌کند و باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود؛ بنابراین اگر به‌دنبال طرز تهیه دمنوش نعناع برای سرماخوردگی هستید، آن را با زنجبیل ترکیب کنید.

علاوه‌بر این، زنجبیل در کاهش وزن تاثیر قابل‌توجهی دارد و این طرز تهیه دمنوش نعناع برای لاغری نیز مفید در نظر گرفته می‌شود.

مواد لازم برای تهیه دمنوش نعناع و زنجبیل

:برای تهیه این نوشیدنی به مواد زیر نیاز دارید

  • آب جوش: 2 فنجان
  • ریشه زنجبیل تازه: یک بند انگشت
  • برگ تازه نعناع: 1 فنجان
  • عسل به‌عنوان شیرین‌کننده: به میزان لازم

طرز تهیه دمنوش نعناع و زنجبیل

طرز تهیه دمنوش نعناع و زنجبیل با جوش آوردن آب شروع می‌شود. به این ترتیب که:

  • آب را بعد از جوش آمدن از روی حرارت بردارید و داخل قوری بریزید.
  • حالا ریشه زنجبیل نازک حلقه‌شده و نعناع‌های خرد شده را به آب داغ اضافه کنید.
  • سپس 10 الی 15 دقیقه منتظر بمانید تا دم بکشد.
  • بعد از دم کشیدن، دمنوش را در فنجان بریزید و عسل به آن اضافه کنید.

دمنوش نعناع و دارچین

دمنوش نعناع و دارچین خاصیت برطرف‌کنندگی درد و نفخ معده و اسهال دارد. همچنین این دمنوش تحریک‌کننده جریان خون است و باعث بهبود جریان گردش خون می‌شود. از طرف دیگر، این طرز تهیه چای نعناع تسکین‌دهنده دردهای مفاصل است.

مواد لازم برای تهیه دمنوش نعناع و دارچین

برای تهیه دمنوش گیاهی نعناع و دارچین به مواد زیر نیاز دارید:

  • آب جوش: 2 پیمانه
  • چوب دارچین: 1 عدد متوسط
  • برگ نعناع: 12 عدد متوسط
  • عسل یا نبات به‌عنوان شیرین‌کننده: به میزان لازم

طرز تهیه دمنوش نعناع و دارچین

طرز تهیه دمنوش نعناع و دارچین به این صورت است که:

  • ابتدا در کتری آب بریزید و روی اجاق بگذارید تا جوش بیاید.
  • پس از اینکه به جوش آمد، حرارت را کم کنید.
  • برگ‌های نعناع و چوب دارچین را به همراه آب جوش در قوری بریزید و روی کتری بگذارید تا دم بکشد.
  • بهتر است از قوری صافی‌دار استفاده کنید.
  • در غیر این‌صورت، برای ریختن دمنوش در فنجان یا لیوان، آن را از صافی رد کنید.
  • می‌توانید دمنوش را با کمی عسل یا نبات، شیرین و میل کنید.

مضرات نعناع برای سلامتی

نعناع یک گیاه دارویی و معطر است که در بسیاری از زمینه‌ها، از جمله آشپزی و درمان گیاهی استفاده می‌شود. با وجود فواید بسیار، استفاده بیش از حد از نعناع ممکن است منجر به برخی از ضررهای احتمالی برای سلامتی انسان شود. در ادامه برخی از مضرات نعناع برای سلامت انسان آورده شده است:

حساسیت: برخی افراد ممکن است دچار حساسیت نسبت به نعناع شوند و علائم حساسیت مانند خارش و تورم پوست در آنها ظاهر شود. در صورت بروز هرگونه علامت حساسیت، باید استفاده از نعناع را متوقف کرده و با پزشک مشورت کنید.

تداخل با دارو: افرادی که داروهای خاصی مصرف می‌کنند باید در هنگام استفاده از نعناع مواظب باشند، زیرا ممکن است با برخی از داروها تداخل کرده و بر روی کارایی آن‌ها تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، نعناع ممکن است با داروهای قلب و فشار خون تداخل ایجاد کند.

تحریک معده: مصرف زیاد نعناع ممکن است سبب تحریک معده و سوزش و اسیدیته معده شود. بنابراین، به افرادی که از زخم معده یا اسیدیته معده رنج می‌برند، توصیه می‌شود که از مصرف زیاد نعناع خودداری کنند.

تأثیر بر هورمون‌ها: برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف زیاد نعناع ممکن است بر هورمون تستوسترون در مردان تأثیر بگذارد و باعث کاهش سطح آن شود. با این حال، تحقیقات کافی برای تأیید نهایی این تأثیر وجود ندارد.

تأثیر بر بارداری: زنان باردار باید از مصرف زیاد نعناع خودداری کنند، زیرا ممکن است منجر به اسپاسم رحم و افزایش خطر سقط در برخی موارد شود.

چه کسانی نباید نعناع مصرف کنند؟

افرادی که دچار رفلاکس معده هستند بهتر است از نوشیدن دم کرده یا عرق نعنا پرهیز کنند، زیرا مصرف آن به تشدید رفلاکس معده آن‌ها منجر می‌شود. نعنا به این دلیل که خواص آرامش‌بخش برای اعصاب دارد موجب تسکین و آرامش اعصاب معده می‌شود و به این ترتیب موجب بروز اختلال در عملکرد معده می‌شود.

علاوه براین افرادی که دچار یبوست نیز هستند نباید از نعنا و فرآورده‌هایی که از نعنا تهیه شده، استفاده کنند. زیرا نعنا با آرام کردن اعصاب سیستم گوارش و روده‌ها موجب کند شدن عملکرد روده‌ها و تشدید یبوست می‌شود.

آنچه از مقاله خواص نعناع آموختیم:

نعناع گیاهیست با طبع گرم و خشک که می‌توانید آن را به شکل‌های مختلف مانند عصاره، عرق گیاهی، دمنوش، تازه و خشک ‌شده مصرف کنید. مهمترین خواص نعناع که بیشتر افراد با آن آشنا هستند، تسکین علائم مشکلات گوارشی مانند نفخ، درد معده، روده، دل‌پیچه، اسهال و تهوع است.

این گیاه را می‌توانید برای خوشبو کردن دهان پس از غذا نیز، مصرف کنید. با این حال بهتر است که مقدار کمی از این گیاه را استفاده کنید چرا که مجبور نیستید با اثرات جانبی مصرف بیش از حد نعناع، سر و کار داشته باشید.

سوالات متداول مقاله خواص نعناع:

1- نعناع را با چه چیزهایی نباید استفاده کرد؟

از مصرف نعناع با موارد زیر خودداری کنید: داروهای اسید معده، داروهای ضد انعقاد خون، داروهای کبدی، داروهای دیابت، داروهای آرامبخش، انواع محرک‌ها، الکل و غذاهای تند.

2- تفاوت نعناع و نعناع فلفلی در چیست؟

هر دو نعناع عضو یک خانواده هستند و بنابراین از نظر ظاهری، نوع کشت، عطر و طعم و استفاده دارای ویژگی های نسبتاً یکسانی هستند.  قابل توجه ترین تفاوت آنها در میزان منتول است، نعناع (Spearmint)، حاوی کمتر از 1% منتول و نعناع فلفلی حاوی 40% منتول، می‌باشد. همین تفاوت موجب شده تا نعناع فلفلی، این اسم را به خود بگیرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر