چرا وین سردمدار شهرهای زیست‌پذیر جهان است؟

وین دارای ۹ دانشگاه برتر، ۸ دانشگاه علمی‌کاربردی و ۶ دانشگاه خصوصی است. این امر وین را به دومین شهر دانشگاهی بزرگ جهان آلمانی زبان پس از برلین تبدیل می‌کند. وجود همین مراکز علمی موجب شده است که دانشجویان نخبه بسیاری به این شهر وارد شوند و یک وین چندفرهنگی علمی را ایجاد کنند.

وین، پایتخت اتریش در سال 2024 به عنوان قابل زندگی‌ترین شهر جهان معرفی شد زیرا علاوه بر وجود عناصر زیبایی‌شناختی، تاریخی و فرهنگی، مؤلفه‌های یک زندگی سازگار برای شهروندانش را دارد.

به گزارش ایمنا، برای سومین سال متوالی، پایتخت اتریش از میان 173 شهر فهرست شده در لیست سالانه جهانی زیست‌پذیری اکونومیست، به عنوان زیست‌پذیرترین شهر جهان شناخته شد زیرا همواره در شاخص‌های مرتبط نمرات بسیار قابل‌قبولی را به دست آورده است.

چرا وین سردمدار شهرهای زیست‌پذیر جهان است؟

رتبه‌بندی چگونه تعیین می‌شود؟

زیست‌پذیری یک مفهوم ذهنی است و البته شاخص جهانی زیست‌پذیری اکونومیست بی‌خطا نیست، با این حال، امتیازات توسط مجموعه‌ای از معیارها نظیر ثبات، فرهنگ و محیط زیست، آموزش، مراقبت‌های بهداشتی و زیرساخت تعیین می‌شود.

در شرایط ثبات، تهدید تروریسم، وقوع ناآرامی‌های مدنی و سطوح جنایت در نظر گرفته می‌شود. در بهداشت و درمان و آموزش به کیفیت و در دسترس بودن خدمات توجه می‌شود. برای رده زیرساخت، حمل‌ونقل عمومی، جاده‌ها، مسکن و خدمات آب و برق ارزیابی می‌شوند.

ویژگی‌های زیست‌پذیری وین

چند دلیل مهم وجود دارد که وین را در فهرست بهترین‌ها قرار می‌دهد:

حمل‌ونقل سبز

حمل‌ونقل عمومی در وین، وسیله‌های سازگار با محیط زیست، مقرون‌به‌صرفه و قابل اطمینان برای رسیدن به دورافتاده‌ترین نقاط شهر است. گذرنامه سالانه برای استفاده از حمل‌ونقل فقط یک یورو در روز هزینه دارد. خدمات قطار محلی شهر پس از پایان کار روزانه، شیفت شب را آغاز می‌کنند و به‌قدری منظم هستند تا اطمینان حاصل کنند که همه افراد در شبانه‌روز با امنیت جابه‌جا می‌شوند.

چرا وین سردمدار شهرهای زیست‌پذیر جهان است؟

آب سالم و در دسترس

آب وین به‌طور مستقیم از چشمه‌های کوه آلپ تأمین می‌شود، به‌طوری‌که روزانه 400 هزار متر مکعب آب چشمه شیرین برای جمعیت شهر فراهم می‌شود و حتی فواره‌ها و 1500 آبخوری‌های شهر با آب سالم پر می‌شوند.

فضاهای سبز شهری

تقریباً نیمی از شهر وین را فضاهای سبز تشکیل می‌دهد. پارک‌های متعدد و مناطق حفاظت‌شده بسیاری در وین وجود دارد. با وجود بخشی از جنگل‌های وین در حومه شهر، پایتخت اتریش دارای ذخیره‌گاه زیست‌کره خاص خود است که محل زندگی گونه‌های مختلف در معرض خطر است.

تمیز بودن خیابان‌ها

اداره شهرداری برای مدیریت زباله، تمیز کردن خیابان‌ها و ناوگان وسایل نقلیه خدماتی در وین از جایگاه مهمی برخوردار است. نیروهای خدماتی این شهر به‌طور شبانه‌روز تمام زباله‌ها را به صورت بیست‌وچهارساعته برای پردازش به بیرون از شهر یا به منظور بازیافت اصولی به کارخانه‌ها منتقل می‌کنند و به همین علت دیدن تصاویر زباله در شهر تقریباً محال است.

چرا وین سردمدار شهرهای زیست‌پذیر جهان است؟

مرکز بنیادهای علمی

وین دارای 9 دانشگاه برتر، 8 دانشگاه علمی‌کاربردی و 6 دانشگاه خصوصی است. این امر وین را به دومین شهر دانشگاهی بزرگ جهان آلمانی زبان پس از برلین تبدیل می‌کند. وجود همین مراکز علمی موجب شده است که دانشجویان نخبه بسیاری به این شهر وارد شوند و یک وین چندفرهنگی علمی را ایجاد کنند.

شهر بین‌المللی

وین ویژه به دلیل موقعیت مرکزی آن در قلب اروپا، ارتباطات حمل‌ونقل خوب و کیفیت زندگی تقریباً بی‌رقیب، یک مکان محبوب برای سازمان‌های بین‌المللی (از جمله سازمان ملل متحد) و کسب‌وکارهای جهانی است. این وجه بین‌المللی وین را به مقصدی محبوب برای کنگره‌ها، کنفرانس‌ها و رویدادهای جهانی تبدیل کرده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر