ظرفیت بالای بمب افکن هسته ای چین برای مسلح شدن به موشک های ابرصوت(+عکس)

بمب افکن شیان اچ-۶کی تا پیش از این توانایی خود در حمل موشک های کروز فراصوت و فروصوت را نشان داده بود، و اکنون امکان مسلح شدن آن به چهار موشک ابرصوت مطرح شده است.

عصر ایران؛ مجله تصویری سلاح - یک عکس رسمی که به تازگی توسط ارتش چین منتشر شد، توانایی برجسته بمب افکن شیان اچ-6کی (Xian H-6K) در حمل موشک های بالستیک هوا پرتاب را نشان می دهد. تا پیش از این تصور می شد که این بمب افکن توانایی حمل دو موشک ابرصوت را دارد، اما عکس جدید به قابلیت حمل تا چهار موشک اشاره دارد.  

این بمب افکن ظاهرا در یک تمرین شبانه در اواسط سال 2024 شرکت داشته است.

شیان اچ-6کی تا پیش از این توانایی خود در حمل موشک های کروز فراصوت و فروصوت را نشان داده بود، و اکنون امکان مسلح شدن آن به چهار موشک ابرصوت مطرح شده است.

ظرفیت بالای بمب افکن هسته ای چین برای مسلح شدن به موشک های ابرصوت

مشخصات فنی وای جی-21

موشک ابرصوت وای جی-21 (یا کی دی-21) دارای سرعت پرواز قابل توجه 6 ماخ است که با سرعت حد 10 ماخ به اوج خود می رسد. برد عملیاتی چشمگیر آن تقریبا 1500 کیلومتر است.

این موشک از نظر ظاهری شباهت هایی به موشک بالستیک هوا پرتاب ابرصوت کینژال روسیه دارد.

بنابر گزارش وب سایت گلوبال تایمز، موشک وای جی-21 نوعی موشک هوا پرتاب است که می تواند اهداف ثابت و همچنین اهدافی با سرعت حرکت آهسته از جمله ناوهای هواپیمابر را با سرعت های ابرصوت از فواصل دور مورد اصابت قرار دهد.

به گفته یک کارشناس نظامی چینی، از آنجایی که این موشک بزرگتر و سنگین تر از دیگر انواع مهمات حمل شده توسط شیان اچ-6کی به نظر می رسد، تصور می شد این بمب افکن توانایی حمل دو موشک از این نوع را داشته باشد، اما عکس رسمی جدید این فرض را رد می کند.

وی همچنین اشاره داشت این عکس نشان می دهد که بمب افکن اچ-6کی از ظرفیت حمل بار و استحکام ساختاری بال کافی برای حمل تا چهار موشک وای جی-21 برخوردار است.

ظرفیت بالای بمب افکن هسته ای چین برای مسلح شدن به موشک های ابرصوت

نقشه راه ارتقا شیان اچ-6

شیان اچ-6 یک نسخه دارای مجوز ساخت بر اساس بمب افکن دو موتوره توپولوف تو-16 شوروی سابق است که برای نیروی هوایی چین تولید شده است.

تحویل تو-16 به چین در سال 1958 آغاز شد و شرکت صنایع هواپیمایی شیان یک قرارداد تولید دارای مجوز برای ساخت این نوع هواپیما را در اواخر دهه 1950 با شوروی امضا کرد.

نسخه چینی تو-16 که نام اچ-6 برای آن در نظر گرفته شد، نخستین پرواز خود را در سال 1959 انجام داد.

در حال حاضر، برآورد می شود که چین حدود 120 فروند از این نوع بمب افکن را در اختیار دارد.

در کنار بمب افکن اچ-6، یک نسخه بمب افکن هسته ای به نام اچ-6ای، یک نسخه شناسایی به نام اچ-6بی، بمب افکن معمولی اچ-6سی، بمب افکن هسته ای اچ-6ئی با اقدامات متقابل بهبود یافته، نسخه ویژه حمل موشک ضد کشتی اچ-6دی و سری اچ وای-6 با توانایی ارائه عملکرد به عنوان تانکر سوخت هوایی معرفی شده اند.

اچ-6دی در اوایل دهه 1980 معرفی شد و توانایی حمل یک موشک ضد کشتی سی-601 (با نام رمز ناتو "کرم ابریشم") در زیر هر بال خود را داشت. این موشک از مشتقات هوا پرتاب موشک پی-15 ترمیت شوروی بود.

بسیاری از هواپیماهای اچ-6ای و اچ-6سی در دهه 1990 به پیکربندی اچ-6اف ارتقا یافتند که پیشرفت اصلی آن یک سامانه ناوبری مدرن گیرنده منظومه ماهواره ای جی پی اس، رادار ناوبری داپلر و سامانه ناوبری اینرسیایی بود.

تولید بمب افکن های جدید در دهه 1990 نیز آغاز شد و مدل اچ-6جی و اچ-6اچ با توانایی حمل موشک های کروز حمله زمینی معرفی شدند.

مسلح شدن شیان اچ-6 به موشک ابرصوت، این بمب افکن را به هواپیمایی پیشرفته تبدیل کرد و مدل اچ-6کی معرفی شد.

ظرفیت بالای بمب افکن هسته ای چین برای مسلح شدن به موشک های ابرصوت

به چالش کشیدن قدرت دریایی آمریکا

امکان استفاده از موشک وای جی-21 در شیان اچ-6کی می تواند به طرز چشمگیری قابلیت حمله دقیق دوربرد نیروی هوایی چین را در ماموریت های ضد دسترسی/ممانعت منطقه ای افزایش دهد و چین را آماده مقابله و به چالش کشیدن آمریکا در حوزه دریایی می کند.

به تازگی، نیروی دریایی چین موشک وای جی-21 را در ناوشکن بزرگ تایپ 055 به کار گرفت که به عنوان یکی از مسلح ترین کشتی های جنگی جهان شناخته می شود.

توانایی این بمب افکن برای حمل محموله های بزرگ تضمین می کند که همچنان یک دارایی ارزشمند در زرادخانه نیروی هوایی چین باقی می ماند، حتی در شرایطی که بمب افکن های رادارگریز جدید وارد خدمت شوند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر